• Äldre 21 Dec 21:51
    94508 visningar
    30 svar
    30
    94508

    Små barn med ADHD (1-5 år)

    Jag söker efter er som har små barn med ADHD eller som misstänker att de har det.

    Hur är ditt barn? Varför misstänkte du att just ditt barn har ADHD? Vad var det som var utmärkande?

    Jag vet inte om min son har ADHD eller inte men han är i alla fall väldigt aktiv och är ständigt i rörelse och pratar konstant och högt. Han är impulsiv och orädd och väldigt framåt och social. Han är smart och en riktig tänkare.

    Jag har läst en del om ADHD och tycker att en hel del stämmer in på honom och en del inte. Oavsett är jag ändå intresserad av ämnet och vill höra hur andra föräldrar har det med sina barn och hur de hanterar problem som uppstår.

  • Svar på tråden Små barn med ADHD (1-5 år)
  • jeikei
    Äldre 21 Dec 22:04
    #1

    Kan bara bidra med en sak... jobbar med barn som har ADHD och alla psykologer/terapeuter/beteendevetare jag arbetat med säger en gemensam sak:
    En diagnos kan inte ställas före 4 års ålder då det inte går att särskilja bettendemönstret från "vanligt" beteende... Det är alltså normalt att barn uppvisar samma beteenden som är utmärkande för ADHD under sina första levnadsår.

  • ludenb­en
    Äldre 21 Dec 22:06
    #2

    Min son fick sin utredning när han fyllt 4 år... återkommer med mer men måste logga ut nu. Han har svår ADHD, han är 6 år nu.

  • Äldre 21 Dec 22:08
    #3

    Okej, men vad är det som har fått de föräldrarna att misstänka att barnen har ADHD? Vad är första tecknen? Har en del erfarenhet av hur det kan se ut i skolåldern men inte i förskoleåldern mer än att de är överaktiva?

  • Äldre 21 Dec 22:09
    #4

    ludenben skrev 2008-12-21 22:06:10 följande:


    Min son fick sin utredning när han fyllt 4 år... återkommer med mer men måste logga ut nu. Han har svår ADHD, han är 6 år nu.
    Låter intressant, hoppas jag för höra mer från dig
  • jeikei
    Äldre 21 Dec 22:15
    #5

    Det finns olika sorters ADHD, för att särskilja 2 (av massor) så finns det den som innefattar överaktiviteten (den vanligaste som folk känner till) och så finns det dem som är åt andra hållet, dvs nästan apatiska och jättelugna... så det är svårt att gemensamt säga vad som får föräldrar att fatta misstankar...
    Barnet uppfattas skilja sig från mängden...
    Det som är gemensamt är bristen på koncentration... hur vuxenvärlden än försöker så kan man inte få barnet att fokusera eller koncentrera sig "längre" stunder.

  • Äldre 21 Dec 22:19
    #6

    Jag har en flicka på 4,5 år. Hon fick diagnosen "genomgripande uppmärksamhets o koncentrationsstörning med beteendestörning, perceptuella störningar, oflexibilitet samt grav sömnstörning" Hon var 3 år o 10 mån när hon fick diagnosen o 3 år när hon remitterades av BVC.
    Hon ska utredas igen innan skolstart o får då troligtvis diagnosen ADHD.
    Hon har alltid haft stora problem med sömn o mat, o med det vikten. Hon är aldrig still. Extremt beroende av att allt är som vanligt o i samma ordning mm. Svårt att leka. Oföretagsam, explosiv i humöret, svår att avleda (för att inte säga omöjlig) distanslös, mm mm

    Hennes lillebror är nu remitterad han med. Han är 2,5 år. Han är en virvelvind, överallt hela tiden, på allt, lyder inte för fem öre, sen med talet, sover dåligt distanslös mm mm

    Ska tillägga att de har en stora syster på 11,5 år med ADHD+ASdrag. De har även en äldre bror på 10 år som är helt välfungerande o alltid varit. Ärftligheten är ju ganska hög.


    Mamma till Orkidé-barn
  • happy2
    Äldre 21 Dec 22:34
    #7

    Hej,, jag själv har Adhd o fick min diagnos som vuxen,, jag har en tyngre variant o medicineras med 2 olika preparat,, Jag har 3 söner varav min mellersta som är 4år är i stor rikszoon att han tyvärr fått ärva min "sjukdom" Har enda sen han var runt 15-16 mån misstänkt att han har de,,De som jag just ser hos mitt barn som är avvikande de där extra, de finns livliga barn sen finns de barn som är mer o utöver mer livliga, Visst ett barn trottsar,, men han blir besatt över de han tex inte får göra eller om vi måste ta undan något han vill leka med för att han inte kan klara av tex leka leken eller leksaken utan att de går utöver styr,, Om jag tar undan en leksak pga av tex att han förstör för de andra eller vägrar turas om osv,, så axepterar de andra barnen viss under protest, men han blir hysterisk o kan börja klättra upp på hyllor o skåp för att han verkligen minsan ska ha den där leksaken, Han kan börja sparka o slå på oss o vi säger i från o försöker förklar varför de bölev som de blev, men de går inte få kontakt med han,, Han börjar sparkas o slåss, går på oss som en pitbull hund,,, Vi får gå in med han till ett annat rum ofta för at han ska kunna lugna ner sig, Han har oehört svårt för att komma till ro om kvällarna,, Han e högljud o skriker med salfetter på morgonen så att alla vaknar, för vi får ju inte sova eller ligga kvar i sängen om inte han gör de, stampar som en elefant o hoppar jämt runt,Han är en levnde spindelmannen som klättrar på allt o hoppar från allt,, o med har hög smärttröskel, Då jag själv har adhd så ser jag mig själv i min son som om de var jag själv som barn på nytt,, fast nu är jag så medveten om de här att jag hoppas ge han en tryggare o förberedande miljö som passa har han bättre, så symtomen inte behöver stegra o bli så intensiva,,

  • McLeud
    Äldre 21 Dec 22:58
    #8

    Jag har en son utan någon egentlig diagnos. Men han är sen i utvecklingen och är alltså utvecklingsstörd. Sist när vi träffade hans läkare på Hab så fick hon en idé. Hon såg hur han röjde runt i rummet och hur impulsiv han är. Hon sa att det inte är omöjligt att han kan ha ADHD. Som en del av hans ickediagnos då...

    Han sover dåligt. Vi får ge honom Theralen för att han ska komma till ro på kvällen. Han vaknar ofta mitt i natten och somnar inte om. Han är mycket aktiv och pillar och gör sönder allt. Lägg då till att han inte pratar och har dålig balans. Han förstår mycket men just nu är han omöjlig att få att inte pilla på DVD-splare, fjärrkontroller och annat spännande. Han blir ARG och ledsen. Han har en ganska hög smärttröskel men är ändå ganska försiktig av sig för han vet att det gör ont att bryta armen och foten. Men när han gjorde det grät han bara precis i början men sedan grät han inte mer. Det märktes nästan inte på honom.

    Ja detta blev långt men eftersom vi redan är i hab-svängen så sa läkaren att det går fortare att studera honom och oss eftersom han redan är känd hos dem.

  • Pappat­illtwi­ns
    Äldre 21 Dec 23:15
    #9

    jag misstänker ADHD/bokstav på min son som fyller fem i mars.
    Väldigt svårt att koncentrera sig, kan inte hålla på med en aktivitet och blir ofocucerad om ngn dagis kompis kommer och sätter sig och gör annat annat bredvid.
    Väldigt aggressiv och explosiv till sättet.
    Klarar inte motgångar (att tex en sko krånglar gör att han bryter ihop).
    Väldigt blyg och osocial mot främmande.
    Väldigt känslig för höga ljud.
    går att avleda ibland men inte alltid.
    Han har talsvårigheter och går hos logoped.

  • Makaro­ner
    Äldre 21 Dec 23:39
    #10

    Min son är 7,5. Han fick adhd-diagnos då han var 5,5 år. Fick läkarutlåtande för VB vid ung 4,5 år och då var han hyperaktiv och krävde mycket vuxenledning. Kunde inte knäppa knappar, dra upp dragkedja på overallen, inte knyta, inte klippa osv...

    Vi misstänkte redan från början att han var lite utöver det vanliga. Han var envis som synden. Han hade ett hiskeligt humör. Han har alltid haft (även idag) ett jättestort behov av närhet och stöd av en vuxen (helst mamma eller pappa) i allt han gör.

    När han var 6 månader reste han sig upp med stöd för första gången. Då hade han "tvättbräda" på magen. Jag har aldrig sett något annat barn ha rutor på magen... Han har tränat och tränat för att kunna resa sig upp och sedan springa iväg. Han har varit totalt omdömeslös hela tiden. Lär sig inte va misstag. Hög smärttröskel. Han hade öroninflammation när han var 3 år. Vi märkte inget förrens trumhinnan sprack! DÅ hade han ont tyckte han, inte innan. Han cykla 3-hjuling när han var 1 år och fick 3-hjulingsförbud vid 2,5 ung för han gjorde bredställ och kullerbyttor med cykeln. Vi hade sjukvårdsupplysningen på snabbnummer (det var vårt första barn)... Fundersam

    Lillebror är 4 år. Han är normalvild. Honom går att styra med rösten mer. Om han inte får göra det han vill blir han arg, men han accepterar förbudet. Det gör inte storebror. Hela himlen faller ner om han plötsligt måste bryta det han gör eller om han inte får det han ställt in sig på eller om någon bryter ett löfte.


    *RUN Forrest! RUN!*
Svar på tråden Små barn med ADHD (1-5 år)