• Eldtro­ll
    Äldre 23 Dec 16:38
    4917 visningar
    4 svar
    4
    4917

    Omfrysa eller låta vara tinat?

    Jag var hos mina föräldrar i helgen och fick då en halv rökt lax, vacuumförpackad. Problemet är att det tar c:a 6 timmar för mig att komma hem.
    Då tänkte jag att det borde vara bättre att frysa in den och sedan låta den tina sakta under färden hem, än att låta den vara ofryst i rumstemperatur i sex timmar.
    Min mamma hävdade bestämt att man alls inte kan göra så, eftersom jag planerade att frysa in den i mindre förpackningar när jag kom hem. Hon har fått lära sig att man absolut inte får frysa om mat som blivit tinad.
    Någon som vet något i mitt problem? Vågar jag tina mina omfrysta laxbitar igen och äta upp dem, eller kommer jag avlida?

  • Svar på tråden Omfrysa eller låta vara tinat?
  • solfro­st
    Äldre 23 Dec 16:40
    #1

    jag har oxå hört att man inte kan frysa mat som en gång blivit tinad.
    Risken är väl att du blir dålig i magen,
    Lax och skaldjur är väl extra känsligt?


    små barn små bekymmer...stora barn större bekymmer...
  • Eldtro­ll
    Äldre 23 Dec 16:43
    #2

    Men är det verkligen värre än att förvara den i rumstemperatur i sex timmar? Om jag fryser den först hålls den i alla fall någotsånär kall?

  • Solske­nsmor
    Äldre 23 Dec 16:45
    #3

    Jag tror inte att risken för att bli sjuk är särskilt stor om den blir omfryst, laxen är ju iallafall rökt. Största "faran" är nog att den blir väldigt torr...

  • Äldre 23 Dec 19:52
    #4

    Bröd kan man frysa om men inte mat, särskilt inte fisk o skaldjur. "Rå" mat som är fryst kan man frysa igen om den först är tillagad. Tex fryst kött som man gör gryta på. Ett tips till nästa gång är att ta en liten kylväska med kylklamp i eller rulla in laxen tillsammans med en kylklamp i lager-på-lager med påsar.

Svar på tråden Omfrysa eller låta vara tinat?