• Anonym
    Äldre 25 Dec 12:20
    75223 visningar
    54 svar
    54
    75223

    Små bölder i underlivet, fruktansvärt ont. Vad är det?

    Kan inte ens ha sex! Jag har fått 6 små bölder i underlivet.
    Det började som finnar men har nu blivit aningen större, dock inte jättestora. Dom är röda och gula och gör så sjukt ont. Kan knappt sitta! Hela underlivet är svullet.

    1 sitter längst upp som har blivit torr med skorpa.
    1 sitter på ena yttre blygdläppen.
    2 på skinkan mellan slidan och rumpan.
    1 precis utanför slidöppningen och 1 precis utanför urinhålet, vilket gör det smärtsamt att kissa.

    Vad beror detta på och försvinner dom av sig självt? Jag är 52 mil hemifrån och det är helg. Har haft detta nästan en vecka nu.

  • Svar på tråden Små bölder i underlivet, fruktansvärt ont. Vad är det?
  • Anonym (men herpes­)
    Äldre 25 Dec 23:11
    #41

    (Mitt nick skulle vara MED herpes)

    Låter iallafall verkligen som herpes. Det testas man normalt inte för vid vanliga tester man tar för div. könssjukdomar. Kan ligga latent i kroppen många många år innan det bryter ut. Man kan dock smitta även utan sk. skov (utbrott av blåsor).

    Du ska absolut inte ta hål på dem!!!

    Kontakta gyn så snart du kan för att få testa dig så du får veta vilken typ du har I eller II.

  • Anonym
    Äldre 25 Dec 23:14
    #42

    Jag tycker definitivt inte att det låter som herpes. Herpes är juh som små små blåsor och inte som "finnar". Enda sättet att säkert få reda på vad det är är ju att gå till läkaren.

  • Anonym (men herpes­)
    Äldre 25 Dec 23:16
    #43

    Anonym skrev 2008-12-25 23:14:12 följande:


    Jag tycker definitivt inte att det låter som herpes. Herpes är juh som små små blåsor och inte som "finnar". Enda sättet att säkert få reda på vad det är är ju att gå till läkaren.
    Åjo, mina blåsor kan vara riktigt stora och får en skorpaktig yta.
  • Anonym (sara)
    Äldre 25 Dec 23:18
    #44

    Vid herpes kommer vätskefyllda blåsor som brister och ger sår. Såren kan vara mycket smärtsamma, man kan även få feber, huvudvärk och ömmande, svullna lymfkörtlar i ljumskarna.

  • Anonym (sara)
    Äldre 25 Dec 23:19
    #45

    TS beskrivning är inga blåsor utan bölder som finnar fast större och röda.

  • Anonym
    Äldre 25 Dec 23:19
    #46

    min syster får hårsäcksinfl. så det rungar om det! hon fick gå till läkaren för att sätta dränage och fick då penicillin. vet fan inte om det är bättre än herpes för fy fan vad ont hon hade!

  • Anonym (A)
    Äldre 25 Dec 23:21
    #47

    Anonym (sara) skrev 2008-12-25 23:18:02 följande:


    Vid herpes kommer vätskefyllda blåsor som brister och ger sår. Såren kan vara mycket smärtsamma, man kan även få feber, huvudvärk och ömmande, svullna lymfkörtlar i ljumskarna.
    Japp... iaf mina på läppen... men TS beskriver ju som smärta o bölder?? Och att det började som finnar oxå... o att dom är röda o gula... typ som finnar... Men större... det måste vara inflammerade hårsäckar tycker jag... Men men...
  • Anonym
    Äldre 25 Dec 23:22
    #48

    (men herpes): Jo det vet jag att dom kan. Jag har hepesblåsa på läppen ibland och jag vet att de kan vara stora och det bildas alltid en skorpa. Jag har dock aldrig sett eller hört någon beskriva sin herpes som röda och gula bölder. Min teori är att det inte är herpes men jag fortsätter hävda att det egentligen är dumt att diskutera detta. TS borde gå till doktorn.

  • Anonym
    Äldre 26 Dec 10:14
    #49

    Furunklar kan ploppa upp var som helst på kroppen, inte bara för vi har hår överallt, utan också för att de kan gå sönder och tvättar man inte dessa och håller rent så kan de sprida sig lite.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 26 Dec 13:13
    #50

    ringde sjukvårdrådgivningen inatt. Hon kunde inte ens gissa på vad det var, så hon bad mig ringa KKakuten idag. Där blev dom arga på mig för att jag inte ringt tidigare och talade om att visst var jag välkommen, men dom hade bara en läkare och kunde inte lova mig någon hjälp.. schysst..

    Så då ringde jag vårdcentralen här i stan, som har stängt och telefonsvararen sa att jag kan ringa 112 vid akuta besvär.
    Men jag vet inte om 112 är värt det.

    Den stora bölden har blivit aningen mindre. Den varar och blöder lite grann. Den lilla under slidöppningen har blivit en aning större, så jag antar den kommer bli som den stora innan den försvinner.. De andra tror jag försvinner snart.

    Men nu börjar jag misstänka att jag har en I slidan. Det kommer blodiga, variga flytningar från slidan och sticker jag in ett finger så svider det ca ½-1 cm in. Hur har detta gått till liksom?

    Mina ljumskar gör också ont, så jag antar mina lymfkörtlar där har svullnat av infektionen.
    Vad kan jag göra själv? Apoteket är stängt.
    Jag tvättar med hemmagjort saltlösning flera gånger om dagen och käkar Ipren.

    Är det farligt att jag blöder och varar från insidan? försvinner det av sig självt?

    Eller är det en nidblödning? Vi försöker få barn och jag hade äl för 5 dagar sedan ca.. Det är väldigt ljust blod.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 26 Dec 13:15
    #51

    Nej precis, inga blåsor. Kompakta "knölar" med vita prickar. det vill säga varbildning. På den stora bölden så är det många såna prickar så jag antar att varet kan komma ut på många ställen.
    Måste göra förbaskat ont om den spricker...

  • Anonym (Anna)
    Äldre 26 Dec 14:05
    #52

    Din stackare. Hade jag varit dig hade jag åkt in till KK och väntat där tills jag fått hjälp oavsett hur lång tid det skulle ta.

    Låter ju onekligen som att du lider. Se till att du får hjälp.

    Hoppas allt ordnar sig snart.

  • hanniz­en
    Äldre 26 Dec 14:24
    #53

    jag tror att det gör nog mer ont nu än när det spricker för då försvinner nog din smärta. Men fy fasen vad ont de måste göra.

  • Anonym
    Äldre 26 Dec 17:18
    #54
    Anonym skrev 2008-12-26 13:15:35 följande:
    Nej precis, inga blåsor. Kompakta "knölar" med vita prickar. det vill säga varbildning. På den stora bölden så är det många såna prickar så jag antar att varet kan komma ut på många ställen. Måste göra förbaskat ont om den spricker...
    Det är när de spricker och töms på var som smärtan släpper.
    Trycket av varet som vill ut är det som gör ont, för att få processen gjord snabbar kan du försöka badda bölderna med hett vatten så varet stiger till ytan och då de går sönder tvätta ordentligt. Håll även händerna väldigt rena.

    De här bölderna ska du söka hjälp för, det kan du nog vänta med till måndag då dom oftast bara skriver ut antibiotika, och i VISSA fall kan snitta och dränera dem beroende på hur de ser ut. Så hör av dig till VC på måndag och fixa en tid hos din läkare.
Svar på tråden Små bölder i underlivet, fruktansvärt ont. Vad är det?