• Äldre 26 Dec 18:11
    12270 visningar
    13 svar
    13
    12270

    Dreggeleksem på hals/bröstet, vad smörjer man med?

    Elias har en konstant dreggel flod från sin mun och har nu börjat få röda eksem liknande utslag på bröstet av att konstant vara fuktig. Har haklapp men det hjälper inte, han är ändå fuktig jämnt.
    Vad ska man smörja med?
    Har smor caniderm idag för det var så vasst och narigt.


    ♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Svar på tråden Dreggeleksem på hals/bröstet, vad smörjer man med?
  • Äldre 26 Dec 18:12
    #1

    Bepanthen är rätt bra när lillan fått eksem i baken.

  • strålö­ga
    Äldre 26 Dec 18:16
    #2

    Här hemma brukar vi använda Aco´s oparfymerade vitt vaselin, är både skyddande och vattenavvisande.

  • Irma77
    Äldre 26 Dec 18:26
    #3

    vi har barn med massor av eksem och sådant. Ta vilken fet salva som helst. Ju fetare desto bättre.

  • Äldre 26 Dec 18:35
    #4

    när lillkillen va liten hade han liknade problem under halsen, i alla dessa väck. dregla väldigt mycke när tänderna kom, å de va inte lätt å hålla tort.
    Blev väll nån svampinfektion, å då blev vi rekomenderade å köpa fotsvampssalva, sen försvann problemen fort

  • Lellan
    Äldre 28 Dec 22:36
    #5

    Jag smörjer med miniderm. Den är mycket bra och svider inte.

  • Äldre 28 Dec 22:40
    #6

    Och köp fleece dregellappar finns på tex pippilotta.se de är kanon har en kille som dreglar massor pga medicinering och dålig munmotorik dessa dregellappar eller snusisar är kanon och finns i snygga utföranden så de går att matcha med kläderna och de håller torrt.


    ungefär 200 mammor kommer i år få diagnosen cp skada på sitt barn
  • Äldre 28 Dec 22:42
    #7

    cool bandana heter de på pippilotta


    ungefär 200 mammor kommer i år få diagnosen cp skada på sitt barn
  • fialot­tabus
    Äldre 29 Dec 00:03
    #8

    Silon salva är toppen till dreggelutslag. Min BVC sköterska rekommenderad den. Utslagen försvinner på en dag!

  • Äldre 29 Dec 00:12
    #9
    adams family skrev 2008-12-28 22:40:09 följande:
    Och köp fleece dregellappar finns på tex pippilotta.se de är kanon har en kille som dreglar massor pga medicinering och dålig munmotorik dessa dregellappar eller snusisar är kanon och finns i snygga utföranden så de går att matcha med kläderna och de håller torrt.
    Använder sådana men dom blir sjöblöta på nolltid så han är fuktig konstant under hakan ändå + att dregglet letar sig ner under haklappen på nåt mysko sätt iallafall tillsist. Tror han är för smal runt halsen fast jag knäpper den på innersta knappen.
    Han har flera fläckar högt uppe på bröstet och är röd prickig under hakan. Vet inte om det är halsen som är för kort eller om det är antalet hakor som är boven till att det blir för tätt för att luftas där
    fialottabus skrev 2008-12-29 00:03:09 följande:
    Silon salva är toppen till dreggelutslag. Min BVC sköterska rekommenderad den. Utslagen försvinner på en dag!
    Ok, då ska jag testa det istället.
    ♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Äldre 29 Dec 09:00
    #10

    Har pratat med BVC och ska smörja hydrokortison 2 gånger /dagen i 5 dar sen 1 gång/dag i 5 dar och därefter 1 gång/varannan dag i fem dar iom att det blivit mer än när hon såg honom sist. Ska även smörja mjukgörande efter 20-30 min för att hålla det mjukt.
    Känns lite hemskt att smöja kortison på en så liten men enligt henne så det ok.


    ♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Äldre 29 Dec 09:24
    #11

    Vår tjej dregglade också en hel del. Vi tvättade rent i vecken med vatten och Apotekets mandelolja (som ju smörjer lite också) och hade på Inotyol salva varvat med mjukgörande kräm.

    Vi hittade sedan dreggelhaklappar på Pippilotta som fungerade finfint. Inte de som heter Cool bandana utan de som kostar 18 kr styck som finns i ett 20-tal färger. Vi hade nog 20 stycken i olika färger så att vi kunde matcha till hennes kläder. Dessa dreggellappar har ett stoppskikt imellan tygen så att det inte blir blött igenom, jättebra fungerade det för oss.

    Lycka till!

  • aryt06
    Äldre 29 Dec 12:11
    #12

    Min dotter dreglar mkt hade nästan blivit lite svampigt.....fick tips på BVC att man kunde använda daktakort (som egentligen är för fotsvamp) och det funkade kanon!!

  • Thu 23 May 2019 22:40
    #13

    Hej alla!

    Har själv haft eksem och testat mängder med krämer, bland annat kortison. Problemet är att huden kräver starkare och starkare kortisonkrämer för att fungera. Till slut är huden så tunn att den spricker av sig själv. När läkaren föreslog kortison på min bebis på hakan där han hade eksem var jag tveksam. Men hon propsade på att man måste börja med det för att få bort det värsta och sen gå på med mjukgörande. Som jag anade funkade det först men sen behövde han mer och mer kortison, enbart mjukgörande fungerade ej. Började testa diverse krämer utan kortison som Dexem och liknande. Där är däremot huvudingrediensen vatten vilket i princip är det som orsakar eksemet från början (dreglet). Så det blev nästan värre och värre, miniderm kliade som bara den. Tillslut hittade jag helt rätt, krämen heter Inotyol, och liknar zinkpasta men har ytterligare verksamma ämnen i sig. Jag smetade på tjockt flera gånger per dag. Detta var också bra, att krämen tillåter fler strykningar än två som ofta är max. Inom en vecka var nästan allt borta! Så skönt! Jag har därefter fortsatt smörja med samma men inte lika ofta eftersom det inte verkar behövas. Men så lämge han dreglar behöva nog skyddet av krämen! Lycka till alla! <3

Svar på tråden Dreggeleksem på hals/bröstet, vad smörjer man med?