• Anonym
    Äldre 29 Dec 03:39
    1845 visningar
    11 svar
    11
    1845

    får försäkringsbolag gör så?

    jag undrar en sak gällan vad som gäller när försäkringabolag gör s.k skadereglering när två fordon varit med i en trafik olycka av något slag.

    mina frågor är

    1. kan försäkringa bolaget bestämma vem som är vållande utan att dom fått in båda förarnas versoner?

    2. gör försäkringsbolaget rätt om dom bedömmer vållandet utan att dom kollat på båda skadorna på bilarna? tex kan du bestämma att föraren i bil A är vållande utan att ha kollat på båda bilarnas skador?

    och om dom kan göra det

    3. hur gör man ifall man blivit vållande enligt försäkringsbolaget men skadorna på fordonen visar att alla uppg i skaderapporterna inte stämmer?

    tex om föraren i fordon B säger att hans/hennes hastighet var 0 men enligt skdorna på bilarna var den 50km/h?
    vem vänder man sig till?

    4. när man ahr en helförsäkrad bil hos sitt bolag visst har man rätt att kräva att försäkringsbolaget gör en rekonstruktion av händelseförloppet om man misstänker att tex motparten föraren i fördon B ljuger i sin skadeanmälan för att komma undan?

    tacksam för svar

    om ni jobbar med sådana här frågor får ni gärna skriva vilket bolag om du vill eller iaf att ni jobbar med de.
    även om ni är juridiskt kunniga

  • Svar på tråden får försäkringsbolag gör så?
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 29 Dec 12:23
    #1

    puff ingen?

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 29 Dec 18:50
    #2

    snälla nån som vet?

  • Äldre 29 Dec 19:10
    #3

    Trafikreglerna är ju rätt solklara och utan större utrymme för tolkningar så några rekonstruktioner har jag aldrig hört tala om att någon skulle göra.
    Hur menar du att era skaderapporter skiljer sig åt, säger ni båda två att ni kom från höger så är det ju uppenbart att en ljuger men då räcker det att titta på en bil. Sitter skadorna på din bil på vänster sida så komm den andra bilen från vänster och är vållande annars är det tvärt om.
    Har du skador bak på din bil så är motparten vållande, skador fram så är du vållande.

  • jummie
    Äldre 29 Dec 19:15
    #4

    Men gör man inte en skadeanmälan tillsammans? Annars så skulle iaf jag ha ringt polisen så de fick komma dit på plats o medla....men det kanske är försent för det nu.

  • hamre
    Äldre 29 Dec 19:17
    #5

    Nja det är ganska många saker som kan vara bidragande.

    Så det är om att om skadorna sitter i fram så betyder inte alls det att du är vållande.

    Så där har du lite fel bolaget.

    Men försäkringsbolagen verkar ha egna lagar att följa. Dom kan ju helt gå emot polisens rapporter om vem som är vållande och döma helt annat.

    Nu skriver jag detta enbart på mina egna erfarenheter ska väl också tilläggas.

  • Anonym
    Äldre 29 Dec 21:49
    #6

    Är du missnöjd med försäkringsbolagets beslut så får du väl överklaga det.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 30 Dec 12:50
    #7

    rapporterna skiljer sig mest troligt vi har itne sett den andra partens ännu men den andra preten sa att han stod stilla men de gjorde han inte han kom i hyfsat hög fart vilket skadoirna på min bil visar enligt verkstaden.


    Bolaget skrev 2008-12-29 19:10:54 följande:
    Trafikreglerna är ju rätt solklara och utan större utrymme för tolkningar så några rekonstruktioner har jag aldrig hört tala om att någon skulle göra.Hur menar du att era skaderapporter skiljer sig åt, säger ni båda två att ni kom från höger så är det ju uppenbart att en ljuger men då räcker det att titta på en bil. Sitter skadorna på din bil på vänster sida så komm den andra bilen från vänster och är vållande annars är det tvärt om.Har du skador bak på din bil så är motparten vållande, skador fram så är du vållande.
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 30 Dec 12:51
    #8

    pappa min är polis så jag ringde honom eftersom vi var oense och han sa som det är att polisen kan itne göra nått... mer än att skriva upp vad vi säger vilket blir exakt de vi göra i varsin skadeanmälan.


    jummie skrev 2008-12-29 19:15:44 följande:
    Men gör man inte en skadeanmälan tillsammans? Annars så skulle iaf jag ha ringt polisen så de fick komma dit på plats o medla....men det kanske är försent för det nu.
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 30 Dec 12:53
    #9

    tro mig de ska jag. jag misstänker nämligen att de är felera fel som rä gjorda ska åka ner till dom nu i em när sambon kommer hem och då ska jag fråga ut som lite gran olika frågor och om de är som jag tror så kommer jag konfomtera dom och om dom inte erkänner eller ändra beslutet och gör om utredningen kommer advokaten våran bli inblandad.


    Anonym skrev 2008-12-29 21:49:42 följande:
    Är du missnöjd med försäkringsbolagets beslut så får du väl överklaga det.
  • Anonym (...)
    Äldre 30 Dec 12:58
    #10

    Jag läste för ett bra tag sen om en incident i en RONDELL där t.o.m poliser i en polisbil blev vittne till händelsen & med deras kunskap & vittnesmål kunde intyga VEMS fel det var MEN försäkringsbolaget beslöt helt enkelt att BÅDA var vållande så man börjar ju fan undra vad de håller på med!!!

    Lite OT men mina vänner köpte ett hus på en tomt till ett bra pris i Stockholm. Huset brann ner p.g.a inbrott & försäkringsbolaget (som GODKÄNDE deras hemförsäkring & som de betalat dyrt för!!)  VÄGRAR betala eftersom de beslutat att "ni köpte det så mycket billigare än marknadsvärdet så vi beslutar att INTE bygga upp huset...
    *va?!*

    & i Norrland får ju folk höra att "ert hus som brann var inte så mycket värt som ni lagt ner så vi bygger bara upp ett mindre hus än det ni hade"

    *PUCKON!*

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 31 Dec 02:11
    #11

    japp var in å snackade med försäkrings bolaget snacka om att den vi pratade ljög för oss :S
    men vi konfonterade honom och krävde att de skulle göra rätt
    Anonym (...) skrev 2008-12-30 12:58:33 följande:


    Jag läste för ett bra tag sen om en incident i en RONDELL där t.o.m poliser i en polisbil blev vittne till händelsen & med deras kunskap & vittnesmål kunde intyga VEMS fel det var MEN försäkringsbolaget beslöt helt enkelt att BÅDA var vållande så man börjar ju fan undra vad de håller på med!!! Lite OT men mina vänner köpte ett hus på en tomt till ett bra pris i Stockholm. Huset brann ner p.g.a inbrott & försäkringsbolaget (som GODKÄNDE deras hemförsäkring & som de betalat dyrt för!!)  VÄGRAR betala eftersom de beslutat att "ni köpte det så mycket billigare än marknadsvärdet så vi beslutar att INTE bygga upp huset...*va?!*& i Norrland får ju folk höra att "ert hus som brann var inte så mycket värt som ni lagt ner så vi bygger bara upp ett mindre hus än det ni hade" *PUCKON!*
Svar på tråden får försäkringsbolag gör så?