• Cheeky76

    Känna fostret i vecka 9???

    Bara en fråga till er där ute. Är det ens möjligt att känna rörelser redan i vecka 9? Har en kompis som benhårt hävdar att hon känner fosterrörelser och har gjort det ända sedan v9. Hon är i typ v 17 nu. Detta är dessutom första barnet för henne.

    Jag kände min lille i v18 för första gången och då var jag inte hundra säker på att det var han förrens efter nån vecka eller två när jag känt det fler gånger.

    Så...när kände ni er bebis för första gången och är det ens möjligt att känna foster-rörelser i v9?

  • Svar på tråden Känna fostret i vecka 9???
  • SeTa

    Nej, det är inte möjligt att känna fostret i v 9.
    Däremot kan tarmarna ha börjat röra sej och det kanske vänninan tror är fostret?

  • annhan

    Jag tror att det är en omöjlighet att känna så tidigt. Bebisen är ju pytteliten då, och har massor av fostervatten runt sig. Din väninna måste ha känt tarmbubbel..

    Jag kände sonen i v 15, och denna pojke ungefär då också.


    ~ Mamma till Filip född 06 och gravid med efterlängtad lillebror, bf 2/5-09 ~
  • Cheeky76

    Precis som jag trodde med andra ord. Men hon kommer nog fram till det själv när hon väl känner barnet för första gången.

  • MikaelaEriksson

    nej de är helt omöjligt, det är ju inte ens ett foster än då, och i vecka 9 så är väl embryot lika liten som en böna om inte mindre?


  • Semla02

    Fostret vad jag vet har inte tillräckligt starkt skelett då för att kunna sparka så pass hårt så att det känns (fostret rör sig dessutom inte särsklit mycket heller). Fostret är i v.9 runt 3 cm.


    ♥ Längtar till juni! ♥
  • Älskar Nova

    Precia som alla andra har svarat att det är helt omöjligt att känna fostret då.
    Bebisen är ju knappt 3-5 cm i vecka 9 och den rör inte ens på sig så tidigt.

    Finns ju mycket annat i magen som knorrar till lite då och då.

    Med mitt första barn kände ja dom första sparkarna i vecka 16-17.
    Och nu väntar jag mitt andra barn och är i vecka 11 och har då känt att de bubblar till ibland, men det är ju absolut inga sparkar, däremot längtar ja tills dom första kommer...

  • mammis06

    Jag kände rörelser i slutet av v9.....väntar nu mitt andra barn! Är i v 12 nu och hhar känt tydligare och tydligare för varje gång. Första barnet kände jag v 16. Tycker själv att det är underligt men jag är SÄKER på vad jag kände, inga tarmar....

  • Älskar Nova
    Svar på #9
    mammis06 skrev 2008-12-29 21:37:24 följande:
    Jag kände rörelser i slutet av v9.....väntar nu mitt andra barn! Är i v 12 nu och hhar känt tydligare och tydligare för varje gång. Första barnet kände jag v 16. Tycker själv att det är underligt men jag är SÄKER på vad jag kände, inga tarmar....
    hmm förlåt alltså men det tror jag inte på..
    barnet är inte tillräckligt utvecklat för att ens röra någonting där inne. Utan fostret börjar röra på sig litegranna i vecka 12.
    I vecka 9 är det bara 3 cm och kan omöjligen ha den kraften att sparka så att modern känner det..
    Sorry...
Svar på tråden Känna fostret i vecka 9???