• Äldre 29 Dec 19:56
    23702 visningar
    23 svar
    23
    23702

    Känna fostret i vecka 9???

    Bara en fråga till er där ute. Är det ens möjligt att känna rörelser redan i vecka 9? Har en kompis som benhårt hävdar att hon känner fosterrörelser och har gjort det ända sedan v9. Hon är i typ v 17 nu. Detta är dessutom första barnet för henne.

    Jag kände min lille i v18 för första gången och då var jag inte hundra säker på att det var han förrens efter nån vecka eller två när jag känt det fler gånger.

    Så...när kände ni er bebis för första gången och är det ens möjligt att känna foster-rörelser i v9?

  • Svar på tråden Känna fostret i vecka 9???
  • Äldre 29 Dec 21:53
    #11

    från FLs gravidsida :

    V.10 Rörelserna är kraftigare och fostret börjar kunna ändra läge i livmodern.

    V.12 Fostret börjar röra sig spontant, vrider på huvudet, hickar och rör på fingrarna

    V16 Muskulatur och skelett är nu så pass utvecklat att det vanligt att man börjar känna fosterrörelser, men det kan lika gärna dröja tills vecka 22-24 innan man känner något.

  • Älskar Nova
    Äldre 29 Dec 21:55
    #12
    Svar på #11
    dagdrömmare skrev 2008-12-29 21:53:32 följande:
    från FLs gravidsida :V.10 Rörelserna är kraftigare och fostret börjar kunna ändra läge i livmodern. V.12 Fostret börjar röra sig spontant, vrider på huvudet, hickar och rör på fingrarnaV16 Muskulatur och skelett är nu så pass utvecklat att det vanligt att man börjar känna fosterrörelser, men det kan lika gärna dröja tills vecka 22-24 innan man känner något.
    Tack =)
    Helt omöjligt i vecka 9 iaf..
  • Äldre 30 Dec 15:44
    #13

    Har ingen aning om när det är möjligt att börja känna men såg nyligen en dokumentär som hette "Livet innan födseln" och då filmade de ett foster i v 8 som rörde armar och ben.

  • mamma2­0sthlm
    Äldre 30 Dec 15:56
    #14

    fostret rör sig i vecka 9 men inte på samma sätt som i vecka 18 19 20 ect...och är för litet att käänna. Om hon har tur känner hon det i vecka 18 - 20.

  • Äldre 30 Dec 16:02
    #15

    Jag kände i v.14 med andra barnet men då bara pytte små buffar.
    v.9 är nog helt omöjligt!

  • mammis­06
    Äldre 30 Dec 16:38
    #16

    Frågade min BM om det va teoretiskt möjligt att kunna känna så tidigt och hon svarade att det är mycket ovanligt men kan förekomma. Mer vanligt om man väntade tvillingar.

    Jag tycker själv att det är konstigt men som sagt jag är HELT säker på vad jag känner!!!

    Lite lustigt är det med de fl.are som mer eller mindre bestämt att man inte kan känna fostret i v.9....

    Man känner sin kropp bäst!oavsett vad alla andra menar på.....

  • Äldre 30 Dec 16:46
    #17

    Kan det bero på hur fostret ligger? Känna sparkar tror jag inte på men nått annat. Jag kände tidigt men har förträngt hur tidigt. V 12 kände jag definetivt. Det började med buffar som inte kändes som tarmrörelserna. det pickade till på exakt samma ställe 2-3 gr. v 17 kände jag och andra rörelserna utanpå magen. Men jag är hemskt känslig och öm runt livmodern. UL var obehagligt.

  • mammis­06
    Äldre 30 Dec 16:51
    #18

    Skönt med en till som känner tidigt givetvis är det inte sparkar jag känner utan att det buffar....Är också känslig vid livmodern...

  • Äldre 30 Dec 16:55
    #19

    Gjorde VUL i vecka 10 (9+3) och då var min bebis 2,2 cm stor. Tror inte man kan känna något så litet, när det dessutom är massa fostervatten och annat grejs där. Njaaee. Men man ska väl aldrig säga aldrig Räcka ut tungan


    BF 090321 ♥
  • Piggo
    Äldre 30 Dec 16:57
    #20

    Jag kände iallafall ingenting förräns i vecka 20 när jag väntade sonen. Gjorde RUL i vecka 17 och såg barnet sparka, men kände absolut ingenting då. Så jag tippar på att det inte är möjligt.

  • frukar­lssonn
    Äldre 31 Dec 08:51
    #21

    Näää de kan inte va möjligt. Det är ju bara ett embryo fortfarande som har massa plats i livmodern. Omföderskor har man hört kan känna bebis tidigare, och då är v12 väldigt tidigt vad jag förstått.

  • Vulgus­Profan­um
    Äldre 31 Dec 08:57
    #22

    Nej i vecka 9 känner man inte av några rörelser. Däremot har man väldigt livliga tarmar så de kan spela en hel del spökspratt


    Don´t pee on my leg and tell me it´s raining
  • KickiÖ
    Äldre 31 Dec 11:24
    #23

    Jag väntar mitt tredje barn och har precis börjat känna av rörelser, jag är i v. 13. Det känns tydligast om jag ligger på mage när jag precis gått och lagt mig. Det känns som jag har en humla som surrar långt ner mellan magen och underlivet. Fantastiskt! Med barn nr. två kände jag inte förrän i v. 16 och med ettan i v. 19.

Svar på tråden Känna fostret i vecka 9???