• ljus10
    Äldre 3 Jan 19:54
    7359 visningar
    6 svar
    6
    7359

    barn med dåligt självfÖrtroende

    En flicka i 7 års åldern har dåligt självfÖrtroende och självkänsla. Hon tycker att hon är fulast och tror att ingen tycker om henne, tar ev kritik från ngn som ett bevis på att hon är dålig, fÖrsvarar sig inte mot andra. Hon är en jätte go unge, både sÖt och omtyckt, har många kompisar i skolan.

    Hur kan vi i hennes omgivning få henne att tänka i andra banor? tips...

  • Svar på tråden barn med dåligt självfÖrtroende
  • Etolie
    Äldre 3 Jan 19:57
    #1

    Ja du... svårt det är. Vår dotter har varit lite likadan i perioder, vi har faktiskt kontaktat BUP, och sen så har vo jobbat mkt ihop med skolans skolpsykolog och med hennes lärare..

  • Äldre 3 Jan 20:06
    #2

    Det finns en jättebra föräldrautbildning som tar upp mycket om just detta. Hur man bygger självkänsla och inte endast självförtroende. Den erbjuds i de flesta kommuner till föräldrar med barn i förskoleålder och tidiga skolår.
    Att de gjort något bra klarar vi automatiskt att berätta fär dem, men att berätta att de duger även om de INTE gjort något bra är inte lika lätt och självklart.
    Fråga i din kommun!

  • ljus10
    Äldre 3 Jan 20:27
    #3

    Tack för tipsen, vad fick ni lära er att man ska tänka på i kontakten med BUP resp. föraldrautbildning?

  • Etolie
    Äldre 3 Jan 20:37
    #4

    Mälaröbo, precis!

    Jag slängde bara iväg ett snabbt svar men nu känner jag att jag måste lite mer..
    Tycker du skriver toppen. Man måste verkligen skilja på självkänsla och självförtroende.
    I TS fall känns et väl som att dottern lider av dålig självkänsla i första hand, att veta om sitt värde som person oavsett om man sjunger fint, har snygga skor eller har egen ponny..
    Självkänsla är ju det man bär med sig alltid, oavsett om man presterar bra eller om man misslyckas med dagens uppgift, så ska man veta att man duger för man är en utmärkt person!

    Vad vår BUp kontakt ger oss är i dagens läge faktiskt svårt att utvärdera för vi är mitt uppe i det nu så jag tror inte jag kan svara på det förrän om ett bra tag.
    Har ni fler barn o isf vilken position i syskonskaran har din dotter?

  • ljus10
    Äldre 3 Jan 20:53
    #5

    Hon är enda barnet och har enligt min uppfattning fått mycket uppmärksamhet och kärlek från både oss, mor- samt farföräldrar osv Hon känner sig älskad men tydligen inte bra som hon är...

  • Äldre 3 Jan 22:51
    #6

    Åhhhh! Känner igen det så mycket i min dotter. Vi har gett henne ALL vår kärlek och allt självförtroende i världen men tydligen inte tillräckligt med självkänsla.
    Det är bara att kämpa på och berätta hur mycket ni tycker om henne oavsett vad hon gör. Att SE dem genom att bekräfta det de känner är såååå värdefullt.
    I en Jesper Juul film vi fick se så sa han bla annat att om ett barn sitter i gungan och ropar "titta mamma" så säger vi automatiskt "Vad duktig du är. Akta så du inte gör illa dig" istället för att säga: "Det där ser roligt ut. Det gillar du va? Känns det lite läskigt också?" Det får en HELT anna betydelse, eller hur??

Svar på tråden barn med dåligt självfÖrtroende