• Anonym
    Äldre 4 Jan 12:02
    74884 visningar
    40 svar
    40
    74884

    Mina tänder går sönder... Hjälp!

    Jag har haft problem med mina tänder länge, mycket hål och så. Men nu sista året har flera tänder gått sönder, en fick jag dra ut det lilla som var kvar av, en annan har lossnat nästan hela tanden. Och igår lossnade en bit av en hörntand. Jag vågar snart inte träffa folk för att jag har så fula tänder! Kan inte skratta med öppen mun längre... Jag skäms så över mina fula tänder, men har inte råd att gå till tandläkaren och fixa dom. Tycker det är fruktansvärt pinsamt också att komma till tandläkaren med dessa dåliga tänder. Jag är bara 34 år, varför blir det såhär??

    Finns det någon som har det likadant, och vad har ni i så fall gjort åt saken? Vad kan det bero på att tänderna lossnar bit för bit?

  • Svar på tråden Mina tänder går sönder... Hjälp!
  • Anonym (porsl­in)
    Äldre 4 Jan 17:53
    #21

    Hej!

    Jag är lika gammal som du, TS, och har enormt dåliga tänder. Min mor hade ännu sämre tänder, så hon lärde mig noga hur man skall sköta dem - och tro mig, jag är övernitisk när det kommer till att sköta tänderna, men det har inte hjälpt... Redan i 20-års ålder var jag tvungen att byta alla fronter till porslin - min egna emalj var så skadad av karies att det inte gick att laga. Det kostade över 60000:-, något som jag var tvungen att ta lån på.

    Sedan dess har det fungerat sisådär - har tappat flera rotfyllda tänder och har massor av gamla döda rotrester kvar i munnen. Ler inte så att tänderna syns och försöker komma ihåg att inte visa för mycket tänder när jag är bland folk.

    Senast jag var hos tandläkaren kostade det 14000:- och då gjorde de en ny brygga. Hade sparat pengar ett par år för att få ihop till den kostnaden. Då var jag - precis som du - oerhört generad för att visa upp min dåliga mun för tandläkare ... jag började till och med gråta på hans mottagning (stackars tandläkare!!). Men när jag väl öppnat munnen så var det värsta liksom över - han var finkänslig och sade inga dumma kommentarer utan fixade bara det som måste fixas.

    Sammanfattningsvis kan jag svära på att det inte enbart är kost eller tandhygien det hela kommer an på - utan även genetiska faktorer.... i alla fall i mitt fall...

    Kan inte ge dig några kloka råd - ville bara att du skulle veta att det faktiskt finns fler i din ålder som har riktigt dåliga tänder...! Kram!

  • Anonym (biter hårt)
    Äldre 4 Jan 22:19
    #22

    Jag bet av en tand för något år sen och fick vid senaste tandläkarundrsökningen reda på att även tanden bredvid har en stor spricka. Den kommer att gå av, frågan är bara när. Min tandläkare sa att det troligen beror på att jag biter ihop mina tänder för hårt när jag sover på natten. Det är ingenting som jag tidigare varit medveten om. Men när jag börjat tänka på det så stämmer det nog. Tandläkaren rekommenderade en bettskena 3000:-. Jag tycker också att det är dyrt, men jag har råd och kommer att skaffa en så att inte fler tänder blir skadade. Det är förjävligt att alla i Sverige inte ska ha råd att laga sina tänder. Du kan inte låna av föräldrar, vänner eller syskon? För som någon annan skrev det blir dyrare ju längre man väntar. Tänder är också viktigt inte bara som tuggredskap utan även för sjävlförtroende och som någon annan skrev det kan även skapa hjärtproblem om man har otur.

  • Äldre 4 Jan 22:40
    #23
    Svar på #20
    Hej igen!
    Vad äter du för mediciner? jag vet att man i vissa fall kan få så kallat frikort om man blir EXTREMT muntorr pga medicinering... då måste du först prata med din läkare, det är i alla fall värt ett försök! Du låter som en typisk gnisslare :) en bettskena skulle nog göra underverk för dig! ditt tidigare matmissbruk påverkar i allra högsta grad dina tänder.Kräks man ofta fräts emaljen bort och tänderna blir sköra, äter man mycket och ofta får man karies.Använde eltandborste, tandtråd eller mellanrumsborstar samt kompletera med Flux Fluorsköljning som stärker tänderna mycket mer än vad Listerine gör :)
  • Anonym
    Äldre 4 Jan 22:44
    #24

    jag är född med jätte dålig emalj,därför går mina tänder sönder lätt.arvsanlag tror jag att det är,min mamma har inga tänder i munnen,hon är 49.

  • Anonym (hrmm,­...)
    Äldre 4 Jan 22:49
    #25
    Svar på #9
    Snicksnack, det finns flera genetisktbetingade anlag (sjukdommar för att ta det enkelt) som gör att vissa har sköra tänder som helt enkelt spricker, går sönder, är mjuka, lättare får kariesangrepp, är svåra eller omöjliga att laga. Sen finns det många som har tandproblem pgr av att de gnisslar tänder på nätterna (bruxism som det redan tagits upp här i tråden). Inget av detta har med munhygien att göra. Sen är det självklart att lider man inte av något av detta utan helt enkelt missköter tänderna så får man ofta liknande problem.
  • yumaa
    Äldre 4 Jan 22:56
    #26

    Att det ska få lov att vara så dyrt med tandvård i Sverige.. när man kan göra en op helt gratis faktiskt..
    Tandvård har bara de rika råd med..
    jag behöver också gå till tandläkare... men skjuter fram på det

    Såg att någon skrev att får man bidrag så e det inte lätt att få tandvård..
    jag anser.. har man ett jobb o medelinkomst e det svårare..
    lever du på soss så kan du oftast få hjälp med tandvård... de betalar den till dig...
    Men som sagt.. jag lever inte på soss.. inte för att jag vill göra det.. men ibland när man ser hur dyrt det är me tandvård så önskar man det fanna lite hjälp o få...

  • Anonym (winte­r)
    Äldre 4 Jan 23:02
    #27

    Hej TS.
    Jag fyller 34 om en vecka och har som just du.
    Jag vågar inte le längre för att det fattas tänder eller så är dom fula,halva eller fula svarta hål.
    Har extrem tandläkar skräck och super dålig ekonomi(ensam med 3).
    Det lossnar bitar från mina tänder och kan vakna av att jag drömmer att jag har tandvärk,men det är värken som väcker mig.

    Vet precis hur du mår och känner dig.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 5 Jan 11:15
    #28

    Anonym (porslin) skrev 2009-01-04 17:53:53 följande:


    Hej!Jag är lika gammal som du, TS, och har enormt dåliga tänder. Min mor hade ännu sämre tänder, så hon lärde mig noga hur man skall sköta dem - och tro mig, jag är övernitisk när det kommer till att sköta tänderna, men det har inte hjälpt... Redan i 20-års ålder var jag tvungen att byta alla fronter till porslin - min egna emalj var så skadad av karies att det inte gick att laga. Det kostade över 60000:-, något som jag var tvungen att ta lån på. Sedan dess har det fungerat sisådär - har tappat flera rotfyllda tänder och har massor av gamla döda rotrester kvar i munnen. Ler inte så att tänderna syns och försöker komma ihåg att inte visa för mycket tänder när jag är bland folk.Senast jag var hos tandläkaren kostade det 14000:- och då gjorde de en ny brygga. Hade sparat pengar ett par år för att få ihop till den kostnaden. Då var jag - precis som du - oerhört generad för att visa upp min dåliga mun för tandläkare ... jag började till och med gråta på hans mottagning (stackars tandläkare!!). Men när jag väl öppnat munnen så var det värsta liksom över - han var finkänslig och sade inga dumma kommentarer utan fixade bara det som måste fixas.Sammanfattningsvis kan jag svära på att det inte enbart är kost eller tandhygien det hela kommer an på - utan även genetiska faktorer.... i alla fall i mitt fall...Kan inte ge dig några kloka råd - ville bara att du skulle veta att det faktiskt finns fler i din ålder som har riktigt dåliga tänder...! Kram!
    Tack för ditt svar!

    Det känns ju alltid bättre att veta att det finns andra med samma problem. Jag tror att mina dåliga tänder delvis beror på dåliga gener, mina föräldrar har också dåliga tänder. Det är inte klokt att det ska kosta så mycket att gå till tandläkaren! Vad bra att du ändå fick ihop pengar till det, och att du fick bra hjälp!
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 5 Jan 11:19
    #29

    OliviaP skrev 2009-01-04 22:40:20 följande:


    Svar på #20Hej igen!Vad äter du för mediciner? jag vet att man i vissa fall kan få så kallat frikort om man blir EXTREMT muntorr pga medicinering... då måste du först prata med din läkare, det är i alla fall värt ett försök! Du låter som en typisk gnisslare :) en bettskena skulle nog göra underverk för dig! ditt tidigare matmissbruk påverkar i allra högsta grad dina tänder.Kräks man ofta fräts emaljen bort och tänderna blir sköra, äter man mycket och ofta får man karies.Använde eltandborste, tandtråd eller mellanrumsborstar samt kompletera med Flux Fluorsköljning som stärker tänderna mycket mer än vad Listerine gör :)
    Jag äter Zoloft och Tryptizol och har astmamediciner, Pulmicort, Serevent och Bricanyl. Ska prata med min läkare och fråga om ett högkostnadskort till tandläkaren, det är ju som du säger värt ett försök! Ska köpa Flux också, tack för tipset!
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 5 Jan 11:21
    #30

    Anonym (winter) skrev 2009-01-04 23:02:37 följande:


    Hej TS.Jag fyller 34 om en vecka och har som just du.Jag vågar inte le längre för att det fattas tänder eller så är dom fula,halva eller fula svarta hål.Har extrem tandläkar skräck och super dålig ekonomi(ensam med 3).Det lossnar bitar från mina tänder och kan vakna av att jag drömmer att jag har tandvärk,men det är värken som väcker mig.Vet precis hur du mår och känner dig.
    Tack för ditt svar. Visst är det jobbigt att ha så dåliga tänder, det sänker självkänslan mycket! Inte klokt att man inte ska ha råd att gå till tandläkaren!
  • Anonym (21)
    Äldre 5 Jan 11:50
    #31

    Jag är 21 och har precis opererat bort en del tänder, samt fyllt de som det var hål i. Ska tillbaka till tandläkaren i vår och laga dom ordentligt.
    Upp till 3000 får jag betala själv, sen går fk in och betalar hälften av det som går uppåt i summa. I mitt fall ca 5000:-. Resten får jag ta på avbetalning.

    Du kan söka hjälp hos soc för hjälp till tandläkaren.
    Men deras läkare kommer att kolla på sammanfattningen du får med dig från din läkare (på hur din tandhälsa är, vad som behöver göras alltså) och bedömma vilket som är viktigast. Dom kan då ev hjälpa dig att gå in och betala det som måste fixas.

  • Anonym (winte­r)
    Äldre 5 Jan 13:14
    #32

    Anonym skrev 2009-01-05 11:21:03 följande:


    Anonym (winter) skrev 2009-01-04 23:02:37 följande:
    Tack för ditt svar. Visst är det jobbigt att ha så dåliga tänder, det sänker självkänslan mycket! Inte klokt att man inte ska ha råd att gå till tandläkaren!
    Ja,det är inge kul alls.
    Hade jag inte haft betalningsanm så hade jag kunnat ta en del på avbet men det går ju inte heller.
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 5 Jan 19:24
    #33

    Anonym (winter) skrev 2009-01-05 13:14:16 följande:


    Anonym skrev 2009-01-05 11:21:03 följande:
    Ja,det är inge kul alls.Hade jag inte haft betalningsanm så hade jag kunnat ta en del på avbet men det går ju inte heller.
    Jag har också betalningsanmärkningar. Men, jag har hört att det finns ett företag där man kan få tandvård på avbetalning trots det. Kan bara inte komma på vad det heter... Någon annan som vet??
  • Anonym (winte­r)
    Äldre 5 Jan 19:25
    #34

    Anonym skrev 2009-01-05 19:24:08 följande:


    Anonym (winter) skrev 2009-01-05 13:14:16 följande:
    Jag har också betalningsanmärkningar. Men, jag har hört att det finns ett företag där man kan få tandvård på avbetalning trots det. Kan bara inte komma på vad det heter... Någon annan som vet??
    Skulle verkligen vara något. Jag bor i stockholm.
  • Anonym (21)
    Äldre 5 Jan 19:33
    #35
    Anonym skrev 2009-01-05 19:24:08 följande:
    Anonym (winter) skrev 2009-01-05 13:14:16 följande: Jag har också betalningsanmärkningar. Men, jag har hört att det finns ett företag där man kan få tandvård på avbetalning trots det. Kan bara inte komma på vad det heter... Någon annan som vet??
    Men dom drar väl ingen kreditupplysning på folktandvården?
  • Anonym
    Äldre 5 Jan 19:55
    #36

    Alltså nu vet jag inte riktigt om detta stämmer, MEN jag tror (ganska säker) att on du har mediciner som är dokumenterat såna som kan skada tänderna så tror jag FK kan gå in o hjälpa lite xa... Men är inte säker.. VIll minnas att min tandläkare sa det =)

  • Anonym (går under)
    Äldre 20 Jan 09:07
    #37

    Nu har jag precis kommit hem från tandläkaren och det känns helt kört.Jag är rädd och nu har jag äntligen lyckats ta mig dit för två tänder har fallit sönder och gör ont.Jag har tydligen 7 hål som ska lagas, 2 visdomständer som ska dras ut och så hade jag tandsten som ska fixas och kanske fickor och så pratade han något om rötterna också.Jag har verkligen inte råd med detta.Är mammaledig och har lyckats ta tag i mitt liv efter år av betalningsanmärkningar.Har betalat av alla mina skulder till kronofogden men detta kommer kosta mig så mycket att jag kommer hamna där igen.

  • Äldre 25 Dec 18:04
    #38

    Hej mina tänder bara går av bitar ramlar ut och jag är 28 år gammal! Jag har vad man kallar att framtänderna år precis emot varandra, så att dom liksom skrapar emot varandra, kan man få tandställning i min ålder eller var kan man få hjälp?

  • Wolt
    Äldre 25 Dec 18:08
    #39

    Tänders hållbarhet är främst genetisk. Jag har bra tandgener (inga hål men skiter också i tandborstning) men jag börjar närma mig 40 så en morgon när jag satt och skulle bita i något enkelt så flög en bit tand iväg. Det var en WTF upplevelse för mig på riktigt. Jag bet inte alls hårt.

  • Thu 9 Nov 2023 21:57
    #40

    Hej!
    Jag fick också det problemet att mina tänder gick sönder. Det lossnade bitar av dem när jag tuggade, även om det var mjuk mat. Jag hade även värk i dem och de kändes konstiga och gick sönder när de stötte mot varandra. Jag hade haft mina besvär länge innan jag till slut lyckades få reda på av en tandsköterska vad man ska göra. Man ska äta kosttillskott som är speciellt för de här besvären. Kalcium, Magnesium, Fosfat (som är samma sak som fosfor) och vitamin K2
    Det gör tänderna starka igen och bygger även upp emaljen (Fosfat) ,så att tänderna håller.
    Jag åt stora doser morgon, middag och kväll, som jag trappade ner när tänderna blivit bra. Det tar ett tag och man behöver sedan äta en underhållsdos.
    Fosfatkapslar finns att köpa på balansbutiken.se på nätet och 
    Kalcium, Magnesium och vitamin K2 kan man ju prisjämföra på nätet..
    Lycka till med tänderna!

Svar på tråden Mina tänder går sönder... Hjälp!