• Anonym
    Äldre 4 Jan 22:26
    40516 visningar
    18 svar
    18
    40516

    Medicinsk abort, första tabletten hemma på onsdag. jobba?

    Jag undrar om ni har erfarenhet av en medicinsk abort och hur ni mådde efter första tabletten, den jag fått med mig hem som ska tas på onsdag.
    På fredag ska jag till sjukhuset för att slutföra aborten och jag antar ju att det är då det "kommer igång" och eventuellt gör riktigt ont, men jag undrar ändå...
    Hur mår man när man tagit tabletten som stoppar graviditetshormonerna (eller vad den nu egentligen gör!) och om någon fått så ont och mycket blödningar av den att man måste avstå från jobbet..?
    Är rädd att jag måste sjukanmäla mig.

  • Svar på tråden Medicinsk abort, första tabletten hemma på onsdag. jobba?
  • Anonym
    Äldre 4 Jan 22:29
    #1

    Jag mådde precis som vanligt efter första tabletten,men vet oxå dom som börjay blöda ocg må illa efter ett antal timmar.

  • Anonym
    Äldre 4 Jan 22:49
    #2

    Jag mådde som vanligt efter första tabletten, var och jobbade efteråt och dagen efter. Hade lite illamående men stillade det med att äta lite och ofta.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 5 Jan 08:57
    #3

    Tack för svaren! Jag tänkte nästan att jag skulle kunna jobba och hoppas på det, men var rädd för värsta skräckhistorierna om folk som mått jättedåligt av tabletten...

  • Anonym
    Äldre 5 Jan 09:00
    #4

    jag mådde illa efter de första tabletterna men gick till skolan..gick över efter några timmar (detta var en måndag) på onsdagen gick jag till sjukhuset för att fåslidpillerna. i mitt fall började allt komma ut redan på tisdagen men var i skolan då också faktiskt... men gick ju ändå till sjukhuset på onsdagen såklart eftersom man ska ändå ta de andra tabletterna för att vara säker på att allt kommer ut
    lycka till

  • tudis
    Äldre 5 Jan 09:07
    #5

    Jag började inte må illa av tabletten men, jag började blöda!
    Började blöda riktigt ordentligt så jag skulle inte ha kunnat jobba. För varje kvart var jag tvungen att springa och byta "blöja".

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 5 Jan 09:16
    #6
    tudis skrev 2009-01-05 09:07:53 följande:
    Jag började inte må illa av tabletten men, jag började blöda!Började blöda riktigt ordentligt så jag skulle inte ha kunnat jobba. För varje kvart var jag tvungen att springa och byta "blöja".
    Usch då. Jag börjar inte jobba förrän vid 12 och ska ta tabletten på morgonen, vid 8-tiden.
    Kanske hinner märka på några timmar hur läget ser ut. Tog det lång tid innan du började blöda mycket..?
    Jag har en kropp som har en tendens att reagera på det minsta så det är därför jag känner mig orolig. Hela aborten känns så himla oroväckande (förstås). inget man gör bara sådär, därför som jag ställer så ingående frågor..
  • tudis
    Äldre 5 Jan 09:31
    #7
    Anonym skrev 2009-01-05 09:16:38 följande:
    Usch då. Jag börjar inte jobba förrän vid 12 och ska ta tabletten på morgonen, vid 8-tiden.Kanske hinner märka på några timmar hur läget ser ut. Tog det lång tid innan du började blöda mycket..?Jag har en kropp som har en tendens att reagera på det minsta så det är därför jag känner mig orolig. Hela aborten känns så himla oroväckande (förstås). inget man gör bara sådär, därför som jag ställer så ingående frågor..

    Ja för man "ska" igentligen inte börja blöda på den första tabletten.
    Men jag började blöda efter 6-7 tim.
    Om jag var du så skulle jag sjukskriva mig den dagen, för säkerhetskull + köpa dom största bindorna som finns på apoteket.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 5 Jan 14:04
    #8

    ja, grejen är att jag har ett så speciellt jobb att jag inte bara kan gå på toaletten hela tiden så det är därför jag är lite orolig också... jag får tänka på saken. Tack för era svar i alla fall!

  • Anonym (Ej ont)
    Äldre 7 Jan 13:29
    #9

    Jag tog tabletten i lördags å var inne på sjukhuset i måndags! Blödde lite men hade inte ont!

    Jag har inte haft nått ont alls! Inget på sjukhuset, inget hemma, inte nått! Jag var så inställde på att det skulle göra jätteont å blödda massa, blöder som mens å har inte ont nåt!

    Bara för att man gör en medicinsk abort måste det inte göra ont, mer än i själen då!

    Kram

  • Anonym (ts)
    Äldre 7 Jan 13:59
    #10
    Anonym (Ej ont) skrev 2009-01-07 13:29:54 följande:
    Jag tog tabletten i lördags å var inne på sjukhuset i måndags! Blödde lite men hade inte ont!Jag har inte haft nått ont alls! Inget på sjukhuset, inget hemma, inte nått! Jag var så inställde på att det skulle göra jätteont å blödda massa, blöder som mens å har inte ont nåt!Bara för att man gör en medicinsk abort måste det inte göra ont, mer än i själen då!Kram
    Skönt att höra berättelser som inte är skrämmande!
    jag blev rädd imorse efter att ha tagit tabletten, så här sitter jag nu- hemma med mina två barn. har inte ont. Mår bara jävligt illa, men det är väl graviditeten i sig antagligen.
    Känslomässigt vet jag inte... har nog "stängt av" känslorna mer eller mindre, för jag känner ingenting. Bara att det ska bli skönt när det är över.
    Och så är jag nervös inför sjukhuset och vag.pillren på fredag...
    Kommer aldrig aldrig hamna i denna situation igen!
  • Anonym
    Äldre 7 Jan 14:03
    #11

    Jag upplevde inte att aborten gjorde ont eller att det var obehagligt.Jag hade hört hemska historier om att göra abort.

  • Anonym (Ej ont)
    Äldre 7 Jan 14:03
    #12

    Jag hade me mina två barn hemma, men jag vet detta var rätt just nu!

    Men jag ska aldrig göra om det det är mitt löfte till livet! Jag vill gärna ha 1-2 barn till men just nu passar det inte!

    Så det är inte en hemsk upplevelse för alla! Jag läste så mycket här å var jätterädd! Helt i onödan! Ingen smärta alls å jag vet min chans komme rigen om några år!

    Jag stängde med av alla känslor, känner ingen ånger alls över det jag gjort. Kanske fel men jag förnekar att jag varit gravid..... men har underbara människor runt mig som jag pratat massa med å det tror jag är viktigt!

    kram

  • Anonym
    Äldre 7 Jan 14:07
    #13

    Jag känner faktiskt inte heller några ånger känslor över min abort,bara skönt att ha det gjort. Har en dotter på 15 månader och vill gärna ha ett barn till i framtiden,men pga kroppsliga skäl så passade det inte just nu,tyvärr.

  • Anonym
    Äldre 7 Jan 14:11
    #14

    Jag har en helt annan berättelse!

    Jag blev tillsagt att komma in till sjukhuset och ta den första tabletten. På morgonen den dagen hade jag jätteont i svanken när jag vaknade. De tittade på mig på sjukhuset och såg att ett jättetidigt missfall var på gång. De frågade om jag ville ta tabletten ändå eller vänta på att det skulle komma ut naturligt, och jag valde att ta tabletten för att få det hela avklarat.

    Då jag pluggade på högskola vid den här tiden så åkte jag hem efteråt och min dåvarande sambo åkte till sitt jobb. Efter några timmar började det göra något så fruktansvärt ont i magen att jag inte visste vad jag skulle ta mig till. Har aldrig varit med om sådan smärta! Till slut låg jag på golvet, kippade efter andan och lyckades med nöd och näppe ringa till sambon som kom hemrusande och åkte med mig till sjukhuset. Där fick jag massor av smärtstillande (morfin och grejer..) och fick ligga kvar över natten under bevakning.

    Läkarna visste inte om det hela berodde på missfallet, på tabletten eller en kombination, men sa att bara tabletten i sig KAN orsaka sånt här. Så min rekommendation är att ta en sjukdag och ta hand om dig själv.

  • Anonym
    Äldre 7 Jan 14:13
    #15

    Men nu såg jag att du redan hade tagit pillret och verkar vara hemma, så lycka till med allt.

  • Äldre 19 Aug 23:32
    #16

    Hej, jag har gjort abort en vecka sen med medicinsk metod och det inte så farligt men man tjäner ont i magen

  • Äldre 20 Aug 00:20
    #17

    Det var längesedan nu - men den medicinska aborten var verkligen inte enkel. I vecka 6. Jag blödde enormt mycket. Jag såg också gullkroppen eller gulhinnan när den kom ut.

    Sen hade jag också mardrömmar innan. Drömde att det var en liten son som tittade på mig och skrek förtvivlat - nej mamma, neeeej...! :(

    Det var stressigt. Snabbt beslut, stressad personal. Jag tänkte att ja, okej. Jag blöder - och det är väl antagligen normalt. Blir jag riktigt sjuk får jag väl åka in - men jag överlevde.

    Se till att ta det lite lugnare de närmaste dagarna.

  • Sandra­h23
    Äldre 23 Oct 14:48
    #18

    Jag har gjort medicinsk abort förut... varav startade på första tabletten. Kroppen stötte ut allt möjligt. Det va så jävla äckligt. jag va ung o tyckte det va fruktansvärt. Jag kröp längs golvet o mamma sprang bakom o plockade upp både klumpar o blod efter mig. Det va som en skräckfilm. mamma tog även upp fostret som såg upp som ett foster. O jag mins att mamma va så jävla arg på sjukvården som utsätter en ung tjej för hemma abort. Den aborten fick även göras om genom skrapning en kort tid efteråt. Imorgon ska jag gå igenom samma igen.... fast nu 10år senare. Jag ska in till sjukhuset, få första tabletten. sen ska jag tillbaka på torsdagen men då blir jag kvar på sjukhuset tills det är över. jag har varit jätte velig men detta blir det bästa för mig.... idagsläget. Jag har två barn.... och ett tredje passar sig inte nu... Tyvärr... det är jätte jobbigt men jag är ganska säker på att det här är det enda rätta.

Svar på tråden Medicinsk abort, första tabletten hemma på onsdag. jobba?