• Äldre 5 Jan 11:16
    1558815 visningar
    6299 svar
    6299
    1558815

    Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

    fortsätter våra diskussioner om ev. framfall

  • Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
  • Äldre 30 Jan 14:49
    #91

    Tappen kan säkert sjunka ner när du är gravid tycker inte du ska oroa dig i onödan, du får känna efter efter din födsel.

    Sedan är den skillnad på livmodersframfall och slidväggsframfall

    Livmodersframfall är när man känner en rund liten kula ca 2 cm i diameter den är glatt och rätt så hård.
    I detta fall har livmodern hasat ner p.g.a svaga muskler.

    Slidväggsframfall är när något räfflat(slemhinnan) buktar ut, denna är mjuk men som sagt räfflad.
    I detta fall har slidväggarna kollapsat, dessa hänger sedan ner och i värsta fall ut genom slidöppningen.

    Min dotter fyller nu 6 månader och jag är ju lyckligt lottad för jag kan både springa och hosta skratta och så vidare utan att varken kissa på mig eller något annat men jag har svårt att tömma både tarmen och blåsan.

    Kniper gör jag varje dag trots detta känner jag av det när jag har gått långa promenader samt burit tungt samt efter toabesök, är man relativt nyförlöst ska man tänka på att inte göra detta (lyfta tungt, gå långa promenader)Tyvärr känns det som om man antingen lever med det eller blir opererad tror absolut att det är viktigt att knipa men tror inte att det går att knipa bort slidväggsframfall..

    Skulle vara roligt att höra om någn har lyckats..

    Må så gott

  • Äldre 30 Jan 14:49
    #92

    Tappen kan säkert sjunka ner när du är gravid tycker inte du ska oroa dig i onödan, du får känna efter efter din födsel.

    Sedan är den skillnad på livmodersframfall och slidväggsframfall

    Livmodersframfall är när man känner en rund liten kula ca 2 cm i diameter den är glatt och rätt så hård.
    I detta fall har livmodern hasat ner p.g.a svaga muskler.

    Slidväggsframfall är när något räfflat(slemhinnan) buktar ut, denna är mjuk men som sagt räfflad.
    I detta fall har slidväggarna kollapsat, dessa hänger sedan ner och i värsta fall ut genom slidöppningen.

    Min dotter fyller nu 6 månader och jag är ju lyckligt lottad för jag kan både springa och hosta skratta och så vidare utan att varken kissa på mig eller något annat men jag har svårt att tömma både tarmen och blåsan.

    Kniper gör jag varje dag trots detta känner jag av det när jag har gått långa promenader samt burit tungt samt efter toabesök, är man relativt nyförlöst ska man tänka på att inte göra detta (lyfta tungt, gå långa promenader)Tyvärr känns det som om man antingen lever med det eller blir opererad tror absolut att det är viktigt att knipa men tror inte att det går att knipa bort slidväggsframfall..

    Skulle vara roligt att höra om någn har lyckats..

    Må så gott

  • Äldre 30 Jan 14:49
    #93

    Tappen kan säkert sjunka ner när du är gravid tycker inte du ska oroa dig i onödan, du får känna efter efter din födsel.

    Sedan är den skillnad på livmodersframfall och slidväggsframfall

    Livmodersframfall är när man känner en rund liten kula ca 2 cm i diameter den är glatt och rätt så hård.
    I detta fall har livmodern hasat ner p.g.a svaga muskler.

    Slidväggsframfall är när något räfflat(slemhinnan) buktar ut, denna är mjuk men som sagt räfflad.
    I detta fall har slidväggarna kollapsat, dessa hänger sedan ner och i värsta fall ut genom slidöppningen.

    Min dotter fyller nu 6 månader och jag är ju lyckligt lottad för jag kan både springa och hosta skratta och så vidare utan att varken kissa på mig eller något annat men jag har svårt att tömma både tarmen och blåsan.

    Kniper gör jag varje dag trots detta känner jag av det när jag har gått långa promenader samt burit tungt samt efter toabesök, är man relativt nyförlöst ska man tänka på att inte göra detta (lyfta tungt, gå långa promenader)Tyvärr känns det som om man antingen lever med det eller blir opererad tror absolut att det är viktigt att knipa men tror inte att det går att knipa bort slidväggsframfall..

    Skulle vara roligt att höra om någn har lyckats..

    Må så gott

  • Äldre 30 Jan 14:50
    #94

    vet inte vad som hände 3 inlägg

  • Äldre 30 Jan 17:29
    #95

    samma för mig!!


    So nice skrev 2009-01-26 10:05:16 följande:
    Missiola ... Precis så där har jag också, jag gör nr 2 efter ett tag när jag har tömt lite av tarmen så kan jag kissa, helt sjukt.. 
    Jag har börjat gå på yoga (eller har gått sen i somras varje vecka), och det är så himla störande, för när man ska gå upp i axelstående (typ som att stå på huvudet) så liksom "öppnas" jag o massa luft kommer in - är sååååå orolig för ovälkomna "mus-fisar" vågar inte ens göra den övningen längre..
    Blev mamma 070825 till en underbar dotter!
  • Äldre 30 Jan 18:27
    #96

    Min kula är både glatt och räfflad känns det som . Är det farligt med framfall, tänkte på kommande förlossning.

    Det känns mer som en del av väggen skulle ha blivit delad och det är en kula emellan, svårt att förklara men känner ingen tapp högre upp.

  • Pretty in scarle­t
    Äldre 30 Jan 19:48
    #97

    annie dark: Slidan blir ju väldigt förändrad under graviditeten. Slemhinnor därinne sväller så allting framträder mkt tydligare. Kan ju vara så enkelt att slidväggarna svullnat så att det känns annorlunda och konstigt men att det återgår till det normala efter att du fött...

  • Missis­ola
    Äldre 30 Jan 20:24
    #98

    AnnieDark: Nej det inte farligt med framfall när det gäller själva förlossningen - däremot finns ju risken att det blir mycket värre efter en till vaginal förlossning. Jag fick gå på extra koll i slutet av graviditeten och samtal om ev. planerat kejsarsnitt, men eftersom det inte påverkar själva förlossningen så valde jag att föda vaginalt...Så nu får jag knipa som bara f-n!


    Alva is here!!!!!!!!!!!!!
  • Mullem­onster
    Äldre 31 Jan 09:32
    #99

    Missisola skrev 2009-01-30 11:32:07 följande:


    Monstrig: Var det första barnet? Jag fick ju mitt andra barn oxå för 6 veckor sen och framfallet kom tillbaka efter min första barnvagnspromenad... Försöker knipa så gott det går och nu känns det ganska ok. Men så fort jag hostar, nyser, går på toa eller bär måste jag tänka till en extra gång...Jag ska ringa min uroterapeut så jag kan komma dit och få tips och råd igen...så kan hon känna oxå hur framfallet är...Det är ju inget "farligt" med framfall , men j-ligt obehagligt så jag tycker du ska få tid för undersökning och få träffa en uroterapeut som kan hjälpa dig på rätt sätt...
    Ja, det var första barnet. Kniptränar en hel del men vet ju att det inte går att knipa bort det.
    Har ont också och är så glad att jag fått läkartid nästa vecka. Obehagligt att känna tappen skava när man går, helt sjukt...
    Däremot har jag inga problem att bajsa ellr hålla tätt, än så länge, trots att det känns som om aginan har kollapsat när man sätter in fingret. Sex är ju inte möjligt i det här läget vilket maken verkar ha svårt att förstå tyvärr. Får väl sätta honom att googla vad det handlar honom , haha.
  • Äldre 31 Jan 13:48

    Kanske inte framfall du. Efter förra grav. hade jag lite problem med hållet den första tiden, kändes även som det gör i slidan nu, tog ca 4 mån innan jag kände mig ok.
    Om det var ngt borde inte bm sett det på efterkontrollen?

    Min kula är ganska glatt men inte så hård tycker jag det känns mer som om en del av väggen skulle ha fått en utbuktning om ni förstår vad jag menar.
    Ska iaf be bm kolla på måndag.

    Om man får framfall och vill operera kan man göra det privat och bekosta det själv, läste att de ofta inte opererar.

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder