• Äldre 5 Jan 11:16
    1559125 visningar
    6299 svar
    6299
    1559125

    Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

    fortsätter våra diskussioner om ev. framfall

  • Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
  • Äldre 21 Apr 17:48

    Jag ska operera bort min livmodern imorgon och är skit nervös i mitt fall så  har jag först haft en slidväggsframfall  (som jag har op. i förra året) men nu har det blivit värre så nu är det dax för livmodern

  • Äldre 5 May 20:59
    lavande de provence

    hoppas att din op gick bra, och att du mår bra
  • Äldre 6 May 18:02

    Jag fick behålla min livmodern,innan op. bad jag läkare om det
    men nu ångrar jag lite,om det inte lyckas så måste jag genomgå en ny op och det är så jobbigt

  • Äldre 30 Jun 22:07

    Hur många fick framfall efter förlossningen som gick tillbaka? När? Kan man göra något? Jag har just upptäckt att jag har det och är helt knäckt... Rynkar på näsan

  • Äldre 30 Jun 22:19

    Skriver en rad för att lägga till favoriter! Opererades i början av mars, fick komplikationer så operationen kunde inte slutföras utan kommer att opereras igen i höst.

  • Äldre 30 Jun 22:47

    Nu har jag läst hela tråden.

    Jag har haft besvär vid promenader längre än 15 minuter och vid lyft. Att hoppa eller springa finns inte på kartan!!!

    Den info jag fått är att man blir successivt bättre under ett helt år efter förlossningen, så man gör ingen bedömning av op förrän den tiden har gått.

    Min gynekolog sa till mig att ta det lugnt med att gå, lyfta, springa och hoppa så det har jag gjort i 3,5 år nu....

    Jag hade både främre och bakre slidväggsframfall, i början av mars skulle båda opereras men jag blödde för mycket så kirurgen avbröt efter att ha åtgärdat det främre framfallet. Tyvärr har jag ju fortfarande rejäla problem med det bakre så jag känner ingen större förbättring.

    Jag kan inte använda tampong och måste också hålla emot när jag bajsar. Min gyn sa att man ska se till att inte bli förstoppad för det kan töja ut framfallet.

    Jag har ridit i hela livet, men inte hjälpte det. Brast massor vid första förlossningen och de sydde i timmar, kirurgen som opererade har lovat att åtgärda det vid nästa operaion eftersom mellangården inte är som den ska vara. 

    En jättebra tråd! Kan någon länka till den första tråden? 

  • Äldre 20 Jul 19:36

    Pyttis!

    Känns som vi är lite i samma båt jag ska op. för andra gången både främre och bakre, jag har läst allt som finns att läsa om detta!! i Usa finns det en läkare som lägger in ett litet stöd i slidväggen! detta bygger upp slidan utan att förstöra vare sig sexlivet eller att det finns risk för att framfallet ska återkomma.

    Vart op du dig
     

  • Äldre 21 Jul 11:41
    So nice skrev 2010-07-20 19:36:39 följande:
    Pyttis!

    Känns som vi är lite i samma båt jag ska op. för andra gången både främre och bakre, jag har läst allt som finns att läsa om detta!! i Usa finns det en läkare som lägger in ett litet stöd i slidväggen! detta bygger upp slidan utan att förstöra vare sig sexlivet eller att det finns risk för att framfallet ska återkomma.

    Vart op du dig
     
    På SU Östra i Gbg. Kändes som en väldigt duktig och erfaren gynkekolog, ska bli intressant att höra vad hans äger när han undersöker mig igen efter osmmaren. Jag har gått ner ca 20 kg, det ska ju också göra förutsättningarna bättre har jag förstått.
  • Äldre 21 Jul 11:45

    jag var här inne förut när ja misstänkte framfall på främre väggen. enligt 2 gyn o 2 barnmorskor är det inget framfall. känner mig "lättad", medans jag väntar på en tid hos en urolog.. för ngt e ju fel =). har knipit som en dåre och ja, det är lite bättre..

    blev väldigt intresserad av det du skrev So nice. låter ju lovande!!Skrattande har du ngn länk el så?


    My Baby K 091031
  • Äldre 10 Aug 21:24

    Lycka till..

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder