• So nice

    Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

    fortsätter våra diskussioner om ev. framfall

  • Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
  • Buspojkarna

    lisafisan
    Håller tummarna att det snart blir bättre.

    Idag ska jag till kvinnokliniken och hoppas att de tar mig på allvar. värsta farhågan känns som att jag måste boka in en tid till en speciell läkare bara för att jag nu igentligen bara skulle diskutera sterilisering, men nu blev ju faktiskt framfallet sjukt mkt sämre i väntan på tid.

    Jag har också kvar en liten förlossningsskada, det är liksom ett streck där slemhinnan spruckigt och inte blivit ihop sytt så att huden är mkt tunn där och väldigt känslig.
    Men jag anser ju i och för sig att hela framfallet är en förlossningsskada.

  • Hibiscus

    Buspojkarna: nej jag har heller inte p-piller-fixar inte hormoner
    sådu har också genom gått ivf- själv har jag gjort 5 st- lyckades på den sista.
    jag har jätte jobbigt med mitt rectocele- är så ledsen, vill lnappt vara uppe o gå då det faller ned mer i öppningen o känns förfärligt....men jag har inte den öppna känslan som många verkarha utan hos mig är det mera så trångt av klumpen- rectumväggen, slidväggarna är ihop med varann o skaver, även vid urinblåsan/röret är en utbuktande svullnad/klump vet inte hur jag ska förklara- men tydligen har jag inget cystocele enl alla läkare som jag tagit upp det med de sista månaderna, men kan ha jobbigt med kisseriet då det känns trögt tjockt att kissa från slemhinnan- ja det är jätte skumt o svårt att förklara.

    lycka till idag- du får berätta hur det gått

    isa. ja, man känner sig som ensamast i värdlen då man inte har någon o prata med om detta. och jag har det samma att jag bara vill ligga ned... känner så väl igen det..men du ska se att det nog kommer kännas bättre snart- det var ju inte så länge sedan du fick barn, det kommer dra ihop sig lite med tiden- är det fortfarande problem sen så ska du ha hjälp för det! försök att tänka på annat- lättare sagt än gjort när man har jobbigt- jag om nån vet! men försök- gör något riktigt riktigt kul så fokuserar du på annat ett tag

    Lisafisan. samma till dig som till isa- så jobbigt att inte ha någon att prata med, bra att op verkar gått bra- var op du någonstans? tycker du fått väldigt lite sjukskrivning dock, har du fortfarande ont så se till att du får längre sjukskrivning- det är sååå viktigt att verkligen ta det lungt, lyft absolut ingenting! o hoppa o springa ska du inte göra förren du får klartecken för det på återbesöket- för har man en gång fått framfall så ska man hela livet vara försiktig med tunga lyft osv så sa min iallafall, men vaaa att du bara fick alvedon efter? mig pumpade dom i alla möjliga starka saker, men som första natten efter op ändå inte hjälpte för smärtan var hemsk första halva dygnet...går det bra med magskötningen nu då?

  • Minnie7

    Hella: jo, det är väl så att man ska försöka fokusera på något annat men det är ju så svårt. Så fort man rör sig blir man ju påmind. Tycker jag har svårt att bajsa nu också, har liksom ingen kraft. Tar redan bulkmedel annars vet i tusan hur det skulle gå. Nu har jag totalt tappat matlusten också. Har inte ätit på ett par dagar... Då blir det inte så mkt bajs heller och känns bättre. Ond spiral jag vet. Jag måste äta men det går inte. Ska till BM nästa måndag och hon kommer ju säga att allt är normalt, men jag känner ju att det inte är det. Känns liksom felsydd och så de två utbuktningarna som inte syns när man ligger ner. Visst kan det gå tillbaka lite men jag bara känner på mig att det inte kommer försvinna helt- och hur sjutton får man tiden att gå i väntan på att det ska bli bättre. Usch, måste tala med någon men vem??

  • Hibiscus

    Ååå Isa! jag hör hur dåligt du mår...och jag lovar dig om det känns bättre att veta att man inte är ensam jag har själv varit där o¨mått så dåligt att jag inte kunde äta- gick ned flera kg när mitt elende började- men mitt började med smärtor o jag var så orolig åkte in o ut till läkare (framfalletkom sen...) sjukskriven av ont o oro till o från.
    men snälla Isa du måste göra något roligt nu o inte tänka så mycket på det här- för jag tror att ju mer man fastnar o tänker på hur det känns- ju mer känns det..... (egen erfarenhet...)
    när du är hos barnmorskan se till att hon känner när du står upp också- du kommer få hjälp på ett eller annat sätt!
    försök nu att tänka på annat o gör något kul- o du måste äta (ju mindre näring kroppen får- ju sämre mår den så är det ju bara.
    Gå ut på restaurang o ät middag med gubben kanske redan ikväll? o nu kanske du kan ta en promenad med barnet o köpa en mjukglass eller nåt annat smarrigt- eller nåt annat trevligt så att du fokuserar på annat- för det är så lätt att fastna i grubbleriet efter symtomer...kram- gör nu nåt roligt!!!

  • Minnie7

    Hella: tack för att du finns här. Sambon jobbar hela dygnet så jag är helt ensam med mina tankar. Och han tycker ju bara jag är jobbig som gråter hela tiden. Jobbigt för min 2-åring också- mamma ledsen har hon sagt många ggr nu. Var på jobbet innan idag och hälsade på- ville inte åka hem till ensamheten och tankarna. Men det är lite jobbigt när alla frågar hur det är och man egentligen vill skrika rakt ut. Sedan kommentarer om hur smal jag blivit... Jo, han äter upp mig- skojar man till det. Suck... Min mamma och bror kanske kommer i em. Tyvärr kan jag inte anförtro mig åt henne heller, men tankarna skulle väl skingras iaf. Värre inatt när ångesten kommer...

    Tack för rådet att be BM kolla när jag står upp- det ska jag göra.

  • Hibiscus

    Tack Isa!
    Planera in en middag sen när han är ledig kanske? o kanske försök prata med din mamma, man behöver få prata ut annars så pratar du med bm om att kanske få tid till kurator/psykolog- fick själv kontakt med kurator genom henne efter min sista grav- förlossning- som var jobbig, då allt kom- efterdyningar efter alla jobbiga ivf jag gick igenom.
    Har du ingen öppenförskola du kan gå till ibland?
    men du nu tar vi en varsin promenad- hej sålänge!

  • Minnie7

    Tack Hella!!! Dina ord är en stor hjälp i avgrunden... Ska ta vagnen och hämta dottern nu så det blir en liten promenad iaf.

  • Buspojkarna

    hella
    Ja, jag har gjort ivf, men vi lyckades som tur var på första försöket. Har ett embryo i frysen som vi skulle kunna ta och kasta. Ska ju steriliser oss så.
    Jag har också lite svårt att kissa. Tror att det är lite påverkat, även om det inte är nån uttalad främre framfall.
    Jag är inte heller helt öppen i och med att väggarna kommer mot varandra nertill. Och nej, det är inte skönt.

    Var iväg idag, men de kunde inte göra något där precis som jag var rädd för. Fick en undersökning och hon bekräftade att den bakre väggen var oerhört tunn, så det blev en remiss vidare till rätt läkare.
    Hon tyckte inte att livmodern var så himla långt ner och det håller jag med om, men den är ju ändå längre ner än vad den var från början och om man ändå ska fixa bakväggen kan man väl få det fixat ordentligt, så att man blir av med alla besvär. Får se vad de säger sen när jag får tid på rätt ställe. Det kunde dock vara en del väntetid =(

  • Hibiscus

    Ja dessa väntetider...men det är ju bra att du nu får komma till läkare för "riktig" bedömmning

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder