• LoveSh­arPei
    Äldre 6 Jan 12:12
    8194 visningar
    9 svar
    9
    8194

    Varför tappar min hund sin päls nu?

    Jag har en Shar pei hona som är 2,5år gammal. Igår märkte jag att hon börjar "byta" päls. Det brukar hon aldrig göra på vintern! Bara innan och efter, varför gör hon det nu för? Mitt i vintern? Tycker det verkar konstigt... Behöver inte hon den pälsen nu liksom i denna kyla? -20 grader liksom!?!?!?!

    Sen när jag borstar henne ser det ut som hon har typ "mjäll"? Varför ser det ut så? Det verkar inte som det kliar på henne eller något men jag blir och undra om det kan vara något fel som gör att hon tappar pälsen? Tex eksem eller något sånt?

    Någon som vet?

    Sååååååå drygt när hon "byter" päls... bearcoat dessutom! MASSA MASSA hår! Shiiiiit tur hon är söt! haha

  • Svar på tråden Varför tappar min hund sin päls nu?
  • LoveSh­arPei
    Äldre 6 Jan 12:23
    #1

    Puff!

  • Äldre 6 Jan 12:27
    #2

    Ingen aning. Mina tikar fäller ofta på vintern. Den lilla blir ofta mjällig i samband med fällning men det blir bättre efter en dusch eller två.


    ♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • LoveSh­arPei
    Äldre 6 Jan 12:53
    #3

    LabLover skrev 2009-01-06 12:27:18 följande:


    Ingen aning. Mina tikar fäller ofta på vintern. Den lilla blir ofta mjällig i samband med fällning men det blir bättre efter en dusch eller två.
    Jag trodde inte hundar brukar fälla under vintern? Konstigt. Dock hatar våran vatten! Haha! Men kanske får tvinga in henne i duschen endå... om det bllir bättre!
  • Äldre 6 Jan 13:06
    #4

    Inget löp pågång snart? De brukar ofta ha en fällperiod innan löpet, och ja pälsen ser dötråkig ut - tovig, matt, mjällig...

  • Äldre 6 Jan 14:25
    #5

    Visst kan hundar fälla ur på vintern, det är inte ens speciellt ovanligt. Min väns shar peier fäller också för fullt nu

  • LoveSh­arPei
    Äldre 6 Jan 14:36
    #6

    kimsi skrev 2009-01-06 14:25:17 följande:


    Visst kan hundar fälla ur på vintern, det är inte ens speciellt ovanligt. Min väns shar peier fäller också för fullt nu
    Jasså? Vi har ju en Shar pei och pappa och hans fru har 3st och ingen av dom har någonsin fällt på vintern så jag blev såååå paff! Men då vet jag...
  • LoveSh­arPei
    Äldre 6 Jan 14:37
    #7

    jessicolors skrev 2009-01-06 13:06:04 följande:


    Inget löp pågång snart? De brukar ofta ha en fällperiod innan löpet, och ja pälsen ser dötråkig ut - tovig, matt, mjällig...
    Nej, det tror jag inte... hon brukar inte fälla innan löp heller. Men då vet jag att det är normalt iallafall och slipper oroa mig! Men detta jävla hår alltså! Shit! Man blir ju galen!!!!!
  • Äldre 6 Jan 15:14
    #8
    LoveSharPei skrev 2009-01-06 14:37:26 följande:
    jessicolors skrev 2009-01-06 13:06:04 följande: Nej, det tror jag inte... hon brukar inte fälla innan löp heller. Men då vet jag att det är normalt iallafall och slipper oroa mig! Men detta jävla hår alltså! Shit! Man blir ju galen!!!!!
    Slår återigen ett slag för att duscha hunden med något bra schampo. En massa hår följer nämligen med bort då också Våra hundar tappar extra mycket hår dagarna efteråt men sedan brukar det lugna ner sig.
    ♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • LoveSh­arPei
    Äldre 6 Jan 16:15
    #9

    LabLover skrev 2009-01-06 15:14:05 följande:


    Slår återigen ett slag för att duscha hunden med något bra schampo. En massa hår följer nämligen med bort då också Våra hundar tappar extra mycket hår dagarna efteråt men sedan brukar det lugna ner sig.
    Får försöka med det sen! Hon hatar verkligen vatten men får väl ge en massa gott efteråt så hon förlåter mig, haha!
Svar på tråden Varför tappar min hund sin päls nu?