• Anonym
    Äldre 15 Jan 09:36
    46849 visningar
    33 svar
    33
    46849

    Någon som har haft bindvävsknuta i bröstet?

    Jag har ganska stora knutor i bindväven. Ofarliga men mindre attraktiva att känna så tydligt Läkaren sa att det var dumt att operera för att det blir ärrbildning och brösten kan bli defekta pga det. Så nu är mitt enda hopp att de ska försvinna av sig själv.

    Har någon haft bindvävsknutor som gått tillbaka eller minskat av sig själva? Eller som har opererat och kan uttala sig om resultatet?

  • Svar på tråden Någon som har haft bindvävsknuta i bröstet?
  • Anonym (Jossa­)
    Äldre 15 Jan 09:50
    #1

    Jag har en i vänster bröst, som jag inte lider direkt av. Känner av den runt menstruation mer.
    Men min har varken blivit mindre el större sedan jag upptäckte den, och det var hösten 2004.

    Tittade upp den då, med ultraljud och biopsi. Sedan flyttade jag och blev gravid så efter graviditeten så ville bm att jag skulle titta det igen. Så fick jag göra mammografi och en fin biopsi som var mkt bättre än den första undersökningen.

    Så det kan bli ärrbildning? Jag blev erbjuden att ta bort den men de sa inget om riskerna. Men jag ville inte göra det då eftersom jag ammade och lilleman var så liten.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 15 Jan 09:54
    #2

    Ja läkaren jag pratade med var kirurg, och hon sa att det alltid blir ärrbildning och man kan inte kontrollera hur mycket det kommer att bli, och det kan leda till ett defekt bröst. Det beror kanske på var knutorna sitter också, men hon tyckte det var en dum ide eftersom knutorna slutat växa. Problemet är ju att jag känner mig defekt redan nu ju, har 4 st som känns jättetydligt. Min kille får inte röra mig, jag skäms.

    Ska prova att sluta med p-pillerna för att se om de kan gå ner då. Hoppas verkligen det iallafall

  • Anonym (jag med)
    Äldre 15 Jan 09:55
    #3

    Jag har också en sån, hittade den i början av min grav 2007 och fick göra massa undersökningar. de sa att jag fick välja själv om jag ville ta bort den efter att jag ammat färdigt men att det bästa vore att låta den vara kvar.  
       vill ha bort den men samtidigt känns det dumt att operera bort den när den är ofarlig..   jag har de hela tiden i bakhuvet att jag har en knöl i bröstet och de känns inte helt ok..  har nu slutat amma så försöker komma till ett beslut

  • Anonym (jag med)
    Äldre 15 Jan 09:56
    #4

    Kan säga att jag inte ätit p-piller på flera år och min har inte ändrat i storlek åt något håll

  • Septem­ber mamma
    Äldre 15 Jan 09:59
    #5

    Jag hade en, den var ungefär stor som en golfboll. Den opererade dem bort med en gång. Ett svagt ärr som sitter precis i kanten av vårtgården är det enda som syns. I övrigt ser bröstet ut precis som innan.

  • Septem­ber mamma
    Äldre 15 Jan 09:59
    #6

    Jag hade en, den var ungefär stor som en golfboll. Den opererade dem bort med en gång. Ett svagt ärr som sitter precis i kanten av vårtgården är det enda som syns. I övrigt ser bröstet ut precis som innan.

  • Septem­ber mamma
    Äldre 15 Jan 09:59
    #7

    Jag hade en, den var ungefär stor som en golfboll. Den opererade dem bort med en gång. Ett svagt ärr som sitter precis i kanten av vårtgården är det enda som syns. I övrigt ser bröstet ut precis som innan.

  • Septem­ber mamma
    Äldre 15 Jan 10:01
    #9

    Oj, blev visst lite många knapptryck!. Kan tillägga att min knuta inte slutat växa, de var därför väldigt angelägna om att ta bort den och skicka den på analys

  • Septem­ber mamma
    Äldre 15 Jan 10:01
    #9

    Oj, blev visst lite många knapptryck!. Kan tillägga att min knuta inte slutat växa, de var därför väldigt angelägna om att ta bort den och skicka den på analys

  • Anonym
    Äldre 15 Jan 10:11
    #10

    Jag har flera stycken, ganska små, i båda mina bröst som känns om man tänker efter när man känner på brösten.

    Jag tycker inte du ska skämmas för din kille.. han älskar dig säkert precis lika mycket trots dina knutor!

Svar på tråden Någon som har haft bindvävsknuta i bröstet?