• misstristess

    Veckomatsedel à la budget

    Tråden för oss som vill hjälpas åt med att planera matsedeln utifrån säsongens varor och veckans extrapriser.

    Vi strävar efter att få ihop en näringsmässigt bra och varierad matsedel som dessutom kostar så lite som möjligt!

    Även öppet för prat kring mat i största allmänhet och billig mat i synnerhet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-06 10:11
    Extratråd där vi kan samla våra matsedlar och recept.

    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42881164.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-14 16:11
    Den nya tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m43077487.html

  • Svar på tråden Veckomatsedel à la budget
  • Janna86

    ÅÅå varför låter allt så gott när ni skriver de men sen när jag funderar på å göra så känns de inte lika gott längre??
    Någon som har bra förslag på vad jag kan äta nu när jag är så sjuuukt känslig på mat! Inget smakar som jag föreställde mej när jag planerade hur gott de skulle bli...

  • Karlsson

    Måste tipsa om en supergod maträtt från Ica.
    Den är helt vegetarisk men vill man passar det säkert bra med några brynta kycklingbitar i Men jag kan lova att det är mättsamt även utan kött

    Och som vanligt har jag svårt att följa recept till punkt och pricka så jag kryddade med lite mer av kryddorna samt hade i lite chili för att få lite sting i det hela Tog även några frysta spenatkuber för den färska spenaten var dyr, det fungerade det med

    www.ica.se/FrontServlet&state=recept&receptid=647302

  • ingra

    När man panerar panguisfileer så är det vä mjöl, ägg och ströbröd man anv. Men anv man både vitan och gulan från ägget?
    Det var så länge sen jag panerade nått.
    //
    Tvillingmamman

  • Astarte
    ingra skrev 2009-03-11 16:02:43 följande:
    När man panerar panguisfileer så är det vä mjöl, ägg och ströbröd man anv. Men anv man både vitan och gulan från ägget?Det var så länge sen jag panerade nått.//Tvillingmamman
    Jag använder bara vitan när jag gör, men man kasnke kan göra på flera sätt.
  • ingra

    Tack för era svar... Då är det bara att sätta igång.
    Kan man ha ris?
    Tycker ifs att potatis är godare men gubben gillar ris mer.
    Men vi kan ha både och iofs.
    Hörde om nån som tipsade om gräddfil och dilldippen som man anv till chips.
    Kan det vara gott att ha som kall sås... eller har nån nått annat smarrigt förslag=)??
    //
    Tvillingmamman

  • musli
    ingra skrev 2009-03-11 16:45:13 följande:
    Tack för era svar... Då är det bara att sätta igång. Kan man ha ris? Tycker ifs att potatis är godare men gubben gillar ris mer. Men vi kan ha både och iofs. Hörde om nån som tipsade om gräddfil och dilldippen som man anv till chips. Kan det vara gott att ha som kall sås... eller har nån nått annat smarrigt förslag=)?? // Tvillingmamman
    Pressad potatis skulle jag nog vilja ha till!
    Gjorde kall sås på turk-yoghurt, majonnäs, fin-hackad rödlök, dill och stenbitsrom, SUPER!
    Äntligen har nummer två fastnat!!!!!!!
  • 5 barnsmamman
    Karlsson skrev 2009-03-09 20:50:57 följande:
    Nej inte all frukt, tror det var äpplen, päron och apelsiner men nu minns jag inte helt säkert och reklmen åkte i kaminen.......Har heller ingen aning om hur alla dessa reklamblad man får är rikstäckande eller inte.
    men gå in på www.coop.se och klicka på butiker sen kan ni kolla där vad det för nån erbjudande.

    Jag tycker denna tråd är bra jag har försökt lägga upp matveckan men det är inte lätt.
  • Astarte

    Jag kollade på ett äldre avsnitt av Lyxfällan idag där de rekomenderade att man ska storhandla. Jag är så skeptisk till det, blir det verkligen billigare?
    I avsnittet sa den kvinnliga programledaren till mamman i familjen att hon skulle passa på att ta ordentligt med vitkål eller vad det var, för det var ju billigt och då har man hemma.
    Min erfarenhet är att den enda effekten av att göra så är att man får slänga en massa. Jag storhandlar saker som står sig länge, mjöl, pasta, ris, tvättmedel och annat när det är billigt, men färskvaror springer jag ner och köper nästan dagligen, och alrig mer än vad som går åt för dagen. Då blir inget förstört. Hur gör ni?

Svar på tråden Veckomatsedel à la budget