• misstr­istess
    Äldre 15 Jan 16:38
    126640 visningar
    1600 svar
    1600
    126640

    Veckomatsedel à la budget

    Tråden för oss som vill hjälpas åt med att planera matsedeln utifrån säsongens varor och veckans extrapriser.

    Vi strävar efter att få ihop en näringsmässigt bra och varierad matsedel som dessutom kostar så lite som möjligt!

    Även öppet för prat kring mat i största allmänhet och billig mat i synnerhet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-06 10:11
    Extratråd där vi kan samla våra matsedlar och recept.

    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42881164.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-14 16:11
    Den nya tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m43077487.html

  • Svar på tråden Veckomatsedel à la budget
  • Äldre 14 Apr 08:52

    misstress: Hur gör du dina hemlagade vårrullar?

  • misstr­istess
    Äldre 14 Apr 09:00

    Kulta17

    Denna gången blir det rullar fyllda med färs, rivna morötter, vitkål eller glasnudlar, lök och lite annat smått och gott. Vegetarianen får sina med sojafärs istället för kött.

    Degplattorna köper jag färdiga i vår lilla asiatiska butik. Sen steker jag färs och grönsaker och låter det svalna lite. Bara att fylla degplattorna och rulla ihop. Brukar pensla rullarna med olja och lägga på plåt i ugnen tills de fått färg och är krispiga.
    Självklart kan man fritera men jag tycker att det blir för mycket jobb med det. Friterar dem sen när vi ska äta istället, för det brukar bli så många att en hel del hamnar i frysen.

  • 5 barnsm­amman
    Äldre 14 Apr 09:00
    misstristess skrev 2009-04-14 08:36:59 följande:
    Glutenfri mat finns det en hel del av, bröd är lite värre.Är det bara vete som inte får finnas eller gäller det även de andra sädesslagen?
    ja det var bra fråga läkan sa att benjamin fick drika havredryck så förmodligen bara vete.ska kolla upp det idag för så långt tänkte jag inte efter en natt på akuten med sonen.
    för brödet skulle vara glutenfritt
  • misstr­istess
    Äldre 14 Apr 09:16

    pyret

    Hittade en sida med information om gluten.
    www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

  • Einste­in
    Äldre 14 Apr 09:36
    pyret11 skrev 2009-04-14 09:00:37 följande:
    ja det var bra fråga läkan sa att benjamin fick drika havredryck så förmodligen bara vete.ska kolla upp det idag för så långt tänkte jag inte efter en natt på akuten med sonen. för brödet skulle vara glutenfritt
    Vad jag vet så är det inget gluten i havre...
  • misstr­istess
    Äldre 14 Apr 09:42

    Dagens Nettoblad har Oatlys till extrapris. Vaniljsås eller mat"grädde". Deras produkter är baserade på havre, men jag vet inte om där är vete i dem. Tror inte det.

    Sen är där billig gurka 15 kr/kg, zuccini 12 kr/kg och aubergine 12 kr/ kg.

  • drea
    Äldre 14 Apr 10:18

    Endel som är glutenintoleranta är känsliga mot havre också, det är min kompis. Men hon säger att man kan vänja kroppen mot havre om man får i sin lite åt gången. Hon har dock inte orkat med det.

  • Äldre 14 Apr 11:54

    misstristess

    Det enklaste är väl om du startar upp den nya tråden också? Orkar du?

    Idag blir det risgrynsgröt och hembakt linsbröd med helgskinka till lunch. Jag har 4-åringen hemma idag och hennes jämngamla kusin också och tomtegröt är deras önskemål. Men jag är barnsligt förtjust i det också så jag säger inte emot.

    Middag: kycklingvingar med spenatbulgur.

  • misstr­istess
    Äldre 14 Apr 12:02

    Orkar och orkar... jag och lånehunden ska ju sova middag snart så det får bli lite senare.

    Och inte kan jag gå och handla heller, hunden bara ylar när hon är själv.

    Baka bröd får bli dagens projekt, handlade hem rågsikt och brödsirap igår.

  • 5 barnsm­amman
    Äldre 14 Apr 12:59

    hittade en hel del gluten/mjölkfritt så nu har man fått hem dom vararna

  • misstr­istess
    Äldre 14 Apr 14:01
    pyret11 skrev 2009-04-14 12:59:17 följande:
    hittade en hel del gluten/mjölkfritt så nu har man fått hem dom vararna
    Du måste alltså laga både gluten OCH mjölkfri mat?
    Brukar du baka bröd själv?
  • 5 barnsm­amman
    Äldre 14 Apr 14:35
    misstristess skrev 2009-04-14 14:01:59 följande:
    Du måste alltså laga både gluten OCH mjölkfri mat?Brukar du baka bröd själv?
    ja jag bakar bröd själv ibland så brukar jag vara lat och köpa.
    Mjölkfritt eller rättare sagt laktosfritt det är jag van men nu måste benjamin drika havredryk så det blir en del pyssel.Det som är jobbigast är att man sitter och väntar på provsvaret om han är glutenalargiker och till dess så ska det vara glutenfritt.
  • Licens To Kiss
    Äldre 14 Apr 16:07

    Visst faan en ny tråd!!

    TS, är du go och startar en ny?

  • misstr­istess
    Äldre 14 Apr 16:10
  • Äldre 14 Apr 19:28
    pyret11 skrev 2009-04-14 08:33:00 följande:
    är det nån som kan tipsa om glutenfritt bröd/mat har gogglat som dne men blir inte klok på det
    Välkommen in till oss i den här tråden
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42661926.html
    där det finns många länkar och mycket erfarenhet av glutenfritt.
  • Äldre 14 Apr 19:32

    Glömde säga arr det inte bara är vete utanäven råg och korn som innehåller gluten. Havre innehåller inte gluten egentligen, men 'vanlig' havre är ofta kontaminerad av de andra sädesslagen så det brukar de flesta reagera på ändå. Därför det finns 'ren havre' som är helt OK att äta.

  • Äldre 14 Apr 22:34

    dagens lunch
    ägg macka med majonäs, dryck julmust

    pris 3 kronor

    Middag, Potatisbullar (pris 16 stycken på coop nära 36 kronor)
    tog halva paketet
    Bacon (dyrt på coop nära. 13 kronor)
    och lingonsylt
    min nya favvo maträtt!

    fattar inte varför ja aldrig ätit de innan knappt

    31 kronor för 2 pers, 15, 5 per person är jätte bra! : )

    ps, vad brukar er nötfärs och fläskfile kosta hos er?

    hos oss kostar 400 gram nötfärs 37 kronor
    och fläskfile strax under 200 kr kilot

  • Äldre 14 Apr 22:58

    Nötfärsen idag på Ica Maxi kostade 39kr/kg, det är billigt men jag valde blandfärsen för 24,90kr/kg, båda två svenska. Gissa om jag köpte massor!

    Jag tycker det är mycket lättare att hålla reda på kilopriset på varor eftersom det finns så många olika storlekar på förpackningarna.

    Nötfärsen (svensk)brukar till ordinariepris ofta kosta ca 50-60kr/kg här, men då köper jag den inte

    Fläskfilé kostar ca 150-200kr/kg ordinarie pris men säljs ofta ut till 99kr/kg och ibland 60-70kr/kg och då och endast då passar jag på Det är dock sällan svensk filé utan dansk då.

    Potatisbullarna blir ännu billigare och godare om du gör dom själv


    hejentjej skrev 2009-04-14 22:34:32 följande:
    dagens lunchägg macka med majonäs, dryck julmustpris 3 kronorMiddag, Potatisbullar (pris 16 stycken på coop nära 36 kronor)tog halva paketetBacon (dyrt på coop nära. 13 kronor)och lingonsyltmin nya favvo maträtt!fattar inte varför ja aldrig ätit de innan knappt31 kronor för 2 pers, 15, 5 per person är jätte bra! : )ps, vad brukar er nötfärs och fläskfile kosta hos er?hos oss kostar 400 gram nötfärs 37 kronoroch fläskfile strax under 200 kr kilot
  • Äldre 14 Apr 23:47

    hur gör man?

  • Äldre 15 Apr 11:27

    ny tråd

    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m43077487.html


    Akiim är mitt liv 071004
Svar på tråden Veckomatsedel à la budget