• Anonym (vänin­nan)
    Äldre 23 Jan 20:08
    52003 visningar
    34 svar
    34
    52003

    vad betyder egentligen tumör och cysta???

    Fick precis veta att en vän idag fått veta att hon har tumörer i levern och cystor på äggstockarna. Cancer och död är det enda jag tänker på när jag hör de orden.

    Kan tumörer i levern vara lindrigt?? Vad väntar henne nu?

  • Svar på tråden vad betyder egentligen tumör och cysta???
  • Äventy­r
    Äldre 24 Jan 20:40
    #21

    Hej väninnan,
    oavsett diagnoser och sånt. Din väninna lever NU. Det är det viktigaste. Även OM hon har fått ett jättejobbigt besked så kan hon vara både djupt ledsen och jätteglad på en gång. Jag blev jätteglad över de kompisar som pratade om ditten och datten och om helt vardagliga saker när jag blev sjuk. Så du behöver inte säga så mycket kloka saker.

  • Anonym
    Äldre 24 Jan 21:15
    #22

    Anonym (läkarstud) skrev 2009-01-24 12:07:58 följande:


    För att något ska klassas som cancer måste tumören ha potential att sprida sig (metastasera), med två undantag - en särskild sorts hudcancer, och vissa hjärntumörer (ingen av dessa är ju dock aktuell i TS fall). I övrigt är spridningsförmågan det som skiljer ofarliga tumörer från cancer. Om du har en godartad tumör är det inte större risk att den maligniseras (=omvandlas till cancer) än vad det är i vanlig frisk vävnad. I övrigt håller jag med om ditt råd till TS, att skippa de dumma amatörerna här, och leta tillförlitlig fakta istället
    Hmm, jag tycker faktiskt du är lite amatörmässig nu. :P

    En tumör utan spridningsförmåga är ingalunda ofarlig. Tänk på carcinoma in situ. Den bara väntar på att få mutationer som gör att den kan växa invasivt och producera angiogenesfaktorer.

    Sen finns det godartade tumörer som har betydligt större risk att canceromvandlas än vanlig frisk vävnad. Polyper i tjocktarmen är ett bra exempel på det.

    Och bara för att tumören kan sprida sig behöver det inte vara cancer. Det kan ju vara ett godartat lymfom eller en myeloproliferativ sjukdom.
  • Anonym (läkar­stud)
    Äldre 24 Jan 22:52
    #23

    Anonym skrev 2009-01-24 21:15:19 följande:


    Anonym (läkarstud) skrev 2009-01-24 12:07:58 följande: Hmm, jag tycker faktiskt du är lite amatörmässig nu. :P En tumör utan spridningsförmåga är ingalunda ofarlig. Tänk på carcinoma in situ. Den bara väntar på att få mutationer som gör att den kan växa invasivt och producera angiogenesfaktorer. Sen finns det godartade tumörer som har betydligt större risk att canceromvandlas än vanlig frisk vävnad. Polyper i tjocktarmen är ett bra exempel på det. Och bara för att tumören kan sprida sig behöver det inte vara cancer. Det kan ju vara ett godartat lymfom eller en myeloproliferativ sjukdom.
    Jag har inte sagt att en tumör utan spridningsförmåga är ofarlig. Jag pratade om tumörer utan _potential_ att sprida sig. Det har carcinoma in situ.
    Sen är det kanske lite fel av mig att använda uttrycket "ofarlig", eftersom även godartade tumörer kan ha skadliga effekter genom att t ex trycka på någon annan struktur, men jag menade att de inte var livshotande.

    Jag håller med dig om att tjocktarmspolyper riskerar att maligniseras, men jag tänkte främst på rena godartade tumörer (hamartom, lipom, meningeom etc). Det framgick nog dock inte riktigt av det jag skrev. Men mitt inlägg var ett svar på Tandvärks åsikt att "tumörer alltid är farliga".

    Vad menar du med godartat lymfom? Jag har fått lära mig att lymfom är cancer.
    Var det någon särskilt myeloproliferativ sjukdom du syftade på? Jag associerar inte dem med tumörer?
  • Anonym (69)
    Äldre 25 Jan 10:54
    #24

    Jag hoppar in här med en fråga..Cysta i bröst som läkaren efter enbart UL undersökning bedömer som ofarlig, behöver ändå inte utredas? Upptäcktes av slump. Jag är skitorolig för detta!Gråter

  • Äldre 25 Jan 11:07
    #25

    Anonym (läkarstud) skrev 2009-01-24 12:12:21 följande:


    Anonym (väninnan) skrev 2009-01-24 11:58:09 följande: Har läkarna sagt att det är tumörer i levern? Det är ingen chans att det kan ha varit cystor även där? Om så skulle vara fallet är det nämligen helt ofarligt, och har antagligen inget med magproblemen att göra. Det låter underligt att läkarna säger att det är tumörer, men inte förklarar vidare planer. Antagligen vill man väl utreda vidare, för att ta reda på om det finns tumörer någon mer stans (sämre prognos), eller om det enbart sitter i levern (bättre prognos). Om det är tumörer i levern och cystor i äggstockarna så hör de inte ihop - då är det två olika saker, där tumörerna är allvarliga, och cystorna helt ofarliga (om än kanske besvärliga).
    Cystor kan vara elakartade och sprida sig till tarmar och lever. Det vet t.o.m jag som inte är läkarstuderande.
  • Anonym (läkar­stud)
    Äldre 25 Jan 13:01
    #26

    h8him skrev 2009-01-25 11:07:58 följande:


    Cystor kan vara elakartade och sprida sig till tarmar och lever. Det vet t.o.m jag som inte är läkarstuderande.
    Vilken sorts cystor då?
    Definitionen på en cysta är att det är en vätskefylld blåsa. En tumör däremot består av någon sorts (mer eller mindre igenkännbar) vävnad.
    På samma sätt som godartade tumörer kan vara skadliga bara för att de trycker på något annat organ, kan cystor också vara skadliga om de blir för stora. De kan också spricka och orsaka en blödning (t ex cystor på äggstockarna). Men de växer inte tvärs igenom annan vävnad, som elakartade tumörer gör.
    Det finns en sjukdom som innebär att man har flera cystor på njurarna, och då kan man också ha cystor på t ex levern, men det handlar inte om att cystorna sprider sig, utan om att man har samma sjukdom i levern som i njurarna.
  • Anonym (läkar­stud)
    Äldre 25 Jan 13:06
    #27

    Anonym (69) skrev 2009-01-25 10:54:04 följande:


    Jag hoppar in här med en fråga..Cysta i bröst som läkaren efter enbart UL undersökning bedömer som ofarlig, behöver ändå inte utredas? Upptäcktes av slump. Jag är skitorolig för detta!
    Prata med din läkare! Säg att du är orolig, och be honom förklara varför han inte tycker att man behöver gå vidare!
    Normalt är det lätt att känna igen cystor på ultraljud, just eftersom de - till skillnad från tumörer - bara innehåller vätska, vilket ser annorlunda ut än vanlig vävnad. Det kan finnas försvårande omständigheter, och skulle det vara så så brukar man välja att gå vidare med att sticka en tunn nål i cystan, för att få ut några celler som man kan analysera. Men om det ser typiskt ut på ultraljudet så behöver man inte använda nålen, för då kan man vara såpass säker ändå.
    Om läkaren har sagt att man inte behöver gå vidare, så tror jag inte att det är någon fara med cystan. Däremot är det ju onödigt att du ska behöva gå omkring och vara rädd, och det bör du därför prata med läkaren om!
  • Anonym (69)
    Äldre 25 Jan 18:02
    #28
    Anonym (läkarstud) skrev 2009-01-25 13:06:43 följande:
    Anonym (69) skrev 2009-01-25 10:54:04 följande: Prata med din läkare! Säg att du är orolig, och be honom förklara varför han inte tycker att man behöver gå vidare!Normalt är det lätt att känna igen cystor på ultraljud, just eftersom de - till skillnad från tumörer - bara innehåller vätska, vilket ser annorlunda ut än vanlig vävnad. Det kan finnas försvårande omständigheter, och skulle det vara så så brukar man välja att gå vidare med att sticka en tunn nål i cystan, för att få ut några celler som man kan analysera. Men om det ser typiskt ut på ultraljudet så behöver man inte använda nålen, för då kan man vara såpass säker ändå. Om läkaren har sagt att man inte behöver gå vidare, så tror jag inte att det är någon fara med cystan. Däremot är det ju onödigt att du ska behöva gå omkring och vara rädd, och det bör du därför prata med läkaren om!
    Tack för svaret. Ska prata med min läkare på tisdag.
  • Snutiz­z
    Äldre 25 Jan 20:19
    #29

    Hej Ts. Vet att du efterlyste lite erfarenheter så tänkte berätta min.

    Min pappa har en (dotter tumör) det vill säga cansermetastaser som har spridit sig från tjocktarmen till levern.
    canser i levern är absolut inte bra och på min pappa är cancern i levern värre än själva huvudtumören.

    Det possitiva med levern är att man kan operera bort upp till 75% av levern och den växer sedan ut av sig själv och man lever ett hur normalt liv som vanligt.

    Tyvärr i min pappas fall är man tvngen att ta 90% för att det skulle hjälpa honom och det går ju som sagt inte.

    Men OM de nu skulle visa sig att din väns tumör är elakartad så finns ju ändån en stor möjighet att den inte sitter i hela levern och hon kan operera bort den.

    Förstår din oro och du har verkligen all anlednig till oro Tumörer är aldrig bra oavsätt om de är elakartade eller inte.

    Hoppas detta lugnade dig lite och att ni snart får klarhet i allt. Det tar ju tyvärr lite tid och i detta läget känns ju tiden som det avgörande.
    Lider verkligen med er önskar ingen de helvetet som canser inebär bäde för den drabbade ovh de nästtående.
    Krama om

  • Anonym
    Äldre 25 Jan 23:13
    #30

    Anonym (läkarstud) skrev 2009-01-24 22:52:50 följande:


    Vad menar du med godartat lymfom? Jag har fått lära mig att lymfom är cancer. Var det någon särskilt myeloproliferativ sjukdom du syftade på? Jag associerar inte dem med tumörer?
    Jag försökte bara driva lite med dig, jag kunde inte låta bli när du tyckte att vi var dumma amatörer. De flesta reserverar ordet lymfom för elakartade sjukdomar, och hävdar att godartade lymfom förtjäner en annan beteckning: emedicine.medscape.com/article/1099188-overview

    Myeloproliferativ sjukdom innebär att det produceras onormalt många blodceller. Exempelvis polycythemia vera där det produceras för många röda blodkroppar. Men eftersom blodet inte är en solid vävnad, så bildas inte heller någon solid tumör. Och eftersom blodet finns i de flesta delar av kroppen så innebär det att "tumören" är utspridd i kroppen trots att den inte är elakartad.
  • Anonym (läkar­stud)
    Äldre 26 Jan 18:31
    #31

    Anonym skrev 2009-01-25 23:13:17 följande:


    Jag försökte bara driva lite med dig, jag kunde inte låta bli när du tyckte att vi var dumma amatörer. De flesta reserverar ordet lymfom för elakartade sjukdomar, och hävdar att godartade lymfom förtjäner en annan beteckning: emedicine.medscape.com/article/1099188-overvi... Myeloproliferativ sjukdom innebär att det produceras onormalt många blodceller. Exempelvis polycythemia vera där det produceras för många röda blodkroppar. Men eftersom blodet inte är en solid vävnad, så bildas inte heller någon solid tumör. Och eftersom blodet finns i de flesta delar av kroppen så innebär det att "tumören" är utspridd i kroppen trots att den inte är elakartad.
    Jag tycker inte om uttrycket "dumma amatörer". När jag använde det, var det i ett svar på Tandvärks inlägg, där h*n skrev att anonym (S) hade fel och att TS skulle akta sig för dumma amatörer, och då tyckte jag att det var ett passande råd, med tanke på att Tandvärk inte visste vad h*n pratade om.
  • Anonym (S)
    Äldre 27 Jan 18:09
    #32
    Svar på #6
    Jag ser att andra redan påpekat hur fel du har, så det behöver inte jag göra. Vill bara klargöra att jag inte kommenterade TS fall specifikt, utan endast svarade på hennes fråga om vad tumörer och cystor är eftersom hon verkade en aning förvirrad.

    Nu TS,

    Precis som flera andra skriver finns det ingen möjlighet att få klarhet i din vänninas fall här på FL, där många tyvärr häver ur sig lite vad som helst. Vet ej varför. Jag är läkare, men inte onkolog, vilket är vad din vännina behöver. Jag tycker det är fantastiskt att du är så intresserad och engagerad i din väninnas presumptiva sjukdom, och hoppas du kan vara ett stöd för henne under denna ovisshet och även framöver.

    Håll kontakten med din väninna så du vet vad hon vet. Har prover tagits? UL? Biopsi? etc. Följ med henne på undersökningar. Du som är där som ett stöd är oftast lite mer klartänkt och kan passa på att ställa frågor. Ni kan också skriva ner allt detta ni undrar över så har ni frågorna på papper till nästa gång.

    Sök stöd och uppmuntran på FL, men snälla, vänd dig till sjukvården för information om din vänninas fall.

    All lycka!
  • Äldre 27 Jan 23:08
    #33

    Anonym (anna) skrev 2009-01-24 12:06:01 följande:


    Tumörer kan vara godartade eller elakartade. De godartade är ofarliga! Förmodligen har de inte hunnit ta tester för att avgöra om de är ofarliga eller ej. Sen cystor på äggstockarna kan också vara ofarligt, det är många som har det pga PCO eller endometrios ex.
    Det är bullshit att godartade tumörer per automatik är ofarliga. Hur vet jag det? Tja, jag har en i grunden benign tumör som är lägesmalign. Ofarligt är ett otroligt för stort begrepp.

    Likaså är det bullshit att alla benigna tumörer kan bli maligna.
  • Anonym
    Äldre 25 Mar 10:56
    #34

    cysta är en blåsa inte en tumör inte cancer sa doktorn till mig men den kan ställa till besvär och göra ont som det gör
    på mig just nu,det är inge kul njurstenen den gör mig ingenting,men nu ska allting bort har jag bestämt mig,det värsta är att det pirrar i kroppen ibland när cystan irriterar Rynkar på näsan

Svar på tråden vad betyder egentligen tumör och cysta???