• Äldre 25 Jan 21:09
    45322 visningar
    25 svar
    25
    45322

    Hur får man rent fogarna i duschen? På riktigt

    Hej!
    Svart kakel o vita fogar i vårt badrum. I duschhörnan börjar fogarna bli bruna o äckliga. Sådär som de blir efter ett tag. Har provat att gnugga med klorin, grovrent, och grovrengöring för golv. Även vanliga grumme allrent. Det funkar ju inte! Cillit bang för kalkavlagringar har jag också kört.

    Nån som vet nåt som fungerar på riktigt? Nån som verkligen har lyckats göra rent sina fogar???

  • Svar på tråden Hur får man rent fogarna i duschen? På riktigt
  • Allima­c 2004
    Äldre 25 Jan 21:33
    #11

    Såg just att du testat det redan Hos oss tog det iallfall bort allt, en lila flaska med orange spraymunstycke

  • mimmi 1
    Äldre 25 Jan 21:34
    #12

    nja.. det är väl ändå smutsen som missfärgar?? eller??

  • challe 1
    Äldre 25 Jan 21:37
    #13

    haha det var lite roligt. jag tänkte "men va f*n vilket pucko"


    dogcatbird skrev 2009-01-25 21:32:25 följande:
    haha, det var ett skämt från en som har andra problem med fogar än de i badrummet just nu... challe 1 skrev 2009-01-25 21:26:11 följande:
  • Äldre 25 Jan 21:39
    #14
    mimmi 1 skrev 2009-01-25 21:34:22 följande:
    nja.. det är väl ändå smutsen som missfärgar?? eller??
    Nu kan inte jag kemin så bra, men ta samma fenomen som att använda klorin på syntet, blir gult efter ett tag. Det är ju inte smuts.
    Det är samma reaktioner på det vita i vita fogar som gör att det kan se missfärgat ut efter ett tag, men jag törs inte säga vad som ger reaktionen. Allt enl. vår kakelkille.
    Jag är med parvel
  • Leonel­l
    Äldre 25 Jan 21:46
    #15

    Jag använder JAVEX! Bästa bästa bästa!! Stryk på med en svamp, låt verka ett litet tag o sen gnugga med svampen o skölj!! Vitt o rent! Finns att köpa på alla lite större matbutiker! :)

  • Äldre 25 Jan 21:58
    #16

    Jag har skrubbat idag så jag fått små sår på fingrarna Lägenheten ska säljas, därför jag så gärna vill ha den fiiiin nu. I den nya kommer det vara ljusgrå fogar o jag svär på att rengöra dem oftare än vad jag gjort här! Så kanske man slipper detta.

  • mimmi 1
    Äldre 25 Jan 22:02
    #17

    Leonell skrev 2009-01-25 21:46:53 följande:


    Jag använder JAVEX! Bästa bästa bästa!! Stryk på med en svamp, låt verka ett litet tag o sen gnugga med svampen o skölj!! Vitt o rent! Finns att köpa på alla lite större matbutiker! :)
    tack för tipset... hur ser flaskan ut? lättare att söka om vet vad man söker efter är det ett rengöringsmedel i största allmänhet, eller är det speciellt till kakelfogar?
  • mimmi 1
    Äldre 25 Jan 22:05
    #18

    wero73 skrev 2009-01-25 21:39:09 följande:


    Nu kan inte jag kemin så bra, men ta samma fenomen som att använda klorin på syntet, blir gult efter ett tag. Det är ju inte smuts.Det är samma reaktioner på det vita i vita fogar som gör att det kan se missfärgat ut efter ett tag, men jag törs inte säga vad som ger reaktionen. Allt enl. vår kakelkille.
    jadå, du har alldeles rätt.. men.. håller man efter fogarna och skurar ofta, så hinner de inte missfärgas av div. schampo, tvål etc... det var det jag menade med "smuts" tycker det är samma sak....i sammanhanget...
  • Leonel­l
    Äldre 25 Jan 22:05
    #19

    Den är blå som klorin flaskan... Jag använder det till allt som jag vill ha lite extra hygieniskt! Badrummet, köket! Den är både decinficerande o blekande, bleker även vita kläder me den ibland...

  • Leonel­l
    Äldre 25 Jan 22:06
    #20

    Brukar stå brevid klorin...

  • mimmi 1
    Äldre 25 Jan 22:06
    #21

    Är det ungefär samma som klorin då?

  • Äldre 25 Jan 22:07
    #22
    mimmi 1 skrev 2009-01-25 22:05:12 följande:
    wero73 skrev 2009-01-25 21:39:09 följande: jadå, du har alldeles rätt.. men.. håller man efter fogarna och skurar ofta, så hinner de inte missfärgas av div. schampo, tvål etc... det var det jag menade med "smuts" tycker det är samma sak....i sammanhanget...
    oki, och jag har "turen" att inte ha vita fogar så jag vet inte vad jag egentligen pratar om, bara vad han berättat
    Jag är med parvel
  • Äldre 25 Jan 22:07
    #23

    Det finns en vit sprayflaska som heter just fogrent, köpte min på järnhandeln o den e toppen. Avsett just för detta...

  • Polarg­irl
    Äldre 25 Jan 22:09
    #24

    Ett surt medel av något slag är bra... och en svamp som river... typ Scotch Brite. Men se till att svampen är vit, annars kan den färga.


    I believe in dragons, good men, and other fantasy creatures.
  • Leonel­l
    Äldre 25 Jan 22:09
    #25

    aaa typ samma som klorin... luktar inte lika äckligt, luktar inte så stark o inte badhus, o så är den i gel form så den är lätt att använda, blir skum när man arbetar med den.

Svar på tråden Hur får man rent fogarna i duschen? På riktigt