• Anonym (fatti­g usk)
    Äldre 26 Jan 13:41
    19140 visningar
    42 svar
    42
    19140

    Kommun Undersköterskor vad har ni i lön? Råd om lönesamtal!

    Jag ska snart på lönesamtal (i februari) och är lite nyfiken vad ni andra uskor tjänar.
    Jag har jobbat i vården som uska sen 04 och blev fast anställd i kommunen 06. I september förra året fick jag en egen tjänst (en fast placering).
    Jag får ut 16900:- /heltid (innan skatt)...
    Jag tycker det är sjukt lite....
    I en närliggande kommun får man som outbildad ut 17500:- Alltså tjänar jag som utbildad undersköerska 600:- mindre än en outbildad i den närliggande kommunen!

    Behöver även lite råd och stöttning om det kommande lönesamtalet!!!

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Kommun Undersköterskor vad har ni i lön? Råd om lönesamtal!
  • Anonym
    Äldre 29 Jan 11:32
    #31

    21500 värnamo kommun ( men då har vi 1000 extra ) så grundlönen är 20500

  • Anonym (USK)
    Äldre 29 Jan 11:58
    #32
    Svar på #30
    Nej, inte om du redan har fast jobb inom vården. Ja, det skulle väl vara för din personliga utveckling och möjligheten att jobba inom landstinget - för i lönekuvertet lär det inte märkas...
  • Anonym
    Äldre 29 Jan 12:13
    #33

    Jag jobbar också som undersköterska i Timrå kommun, min heltidslön ligger på 18550..det är alltså grundlönen och det tycker inte jag är speciellt bra, såg här att ngn annan från Timrå tjänar 16500..:-O

  • Anonym (usk)
    Äldre 29 Jan 13:35
    #34

    Som jag skrev i ett svar till dig fick jag en rejäl lönehöjning för några år sedan för chefen tyckte (och jag med för den delen)att jag låg alldeles för lågt i lön jämfört med mina arbetskamrater.
    Facket kanske kan hjälpa dig ? I din sits hade jag kontaktat facket för lite hjälp och vägledning.

  • Turboa­thena
    Äldre 29 Jan 13:35
    #35

    japp det är jag som har 16500 i grundlön och jobbar i timrå kommun. Kändes som man fick en käftsmäll efter att man har jobbat hela jul och nyår när man fick lönekuvertet och det ynkliga kronorna extra det gav i OB att jobb hel jul och nyår

  • Hanniz­84
    Äldre 29 Jan 14:12
    #36

    jag är anställd i kommunen, som boendestödjare, (är utbild USKA)
    min grundlön ligger på 18900kr innan skatt.. o sen plus O.B vad det nu kan bli... typ 2000kr/mån

  • Anonym (fatti­g usk) Trådstartaren
    Äldre 29 Jan 17:01
    #37

    Jo jag tycker det är idé att utbilda sig. Speciellt när du är timvikarie...
    Det kan du se hos facket kanske.. vad du har för ingångslön som uska...
    Det blir även lättare att få fast tjänst.
    Anonym (vårdare) skrev 2009-01-29 10:03:47 följande:


    Innebär detta då att det inte är någon större idé att utbilda sejtill uska?? Jobbar som vårdare, timvikarie (i Sthlm), har 19.000 kr på en heltid och har i perioder funderat på om jag borde vidareutbilda mej. Men om löneskillnaden inte är så stor.. (?)
  • Anonym (fatti­g usk) Trådstartaren
    Äldre 29 Jan 17:04
    #38

    Har du fast anställning? Hur länge har du jobbat i kommunen? Är du uska me??? Jag hade 16000 kr innan.. sen efter ett lönesamtal höjdes det med 900:- tyckte det va lite..


    Turboathena skrev 2009-01-29 13:35:56 följande:
    japp det är jag som har 16500 i grundlön och jobbar i timrå kommun. Kändes som man fick en käftsmäll efter att man har jobbat hela jul och nyår när man fick lönekuvertet och det ynkliga kronorna extra det gav i OB att jobb hel jul och nyår
  • Anonym (fatti­g usk) Trådstartaren
    Äldre 29 Jan 17:07
    #39

    Okej... så då har alla nästan samma lön hos er då?


    Anonym skrev 2009-01-29 09:48:38 följande:
    där jag jobbar så finns det fyra olika kriterar de går efter som man kan få allt mellan 1-5 poäng på. En normal undersköterksa får 3 poäng på varje alltså 12 poäng. Dessa poäng får man sen en summa för, tror det är 70 kr per poäng. Sen spelar det ingen roll om du har dålig ingångslön sen innan
  • Anonym (Skåne­uska)
    Äldre 29 Jan 17:10
    #40

    Jag har varit fast anställd lika länge som dig, -06. Jobbat inom vården sedan -01. Jag har idag 18500 innan skatt och ob. Jag är en av dem på jobb som ligger lägst. Vad jag förstår så ligger de flesta på min arbetsplats strax över 20000 (men så är de 40+, det är inte jag).

  • Anonym (RÄTT NÖJD)
    Äldre 29 Jan 17:44
    #41

    20450 KR inte utbildad( vårdare stockholm)

  • Anonym (fatti­g usk) Trådstartaren
    Äldre 29 Jan 18:29
    #42

    Okej.. ja vi har många olika åldrar. Men jag är den yngsta med fast tjänst.. (jag är 24år)... Men däremot har jag jobbat längre på vårat ställe än vad många andra har. Men jag har ju inte varit fast placerad sen september 08... så chefen kanske går efter det med???
    Anonym (Skåneuska) skrev 2009-01-29 17:10:02 följande:


    Jag har varit fast anställd lika länge som dig, -06. Jobbat inom vården sedan -01. Jag har idag 18500 innan skatt och ob. Jag är en av dem på jobb som ligger lägst. Vad jag förstår så ligger de flesta på min arbetsplats strax över 20000 (men så är de 40+, det är inte jag).
Svar på tråden Kommun Undersköterskor vad har ni i lön? Råd om lönesamtal!