• Biba
    Äldre 4 Feb 10:12
    84054 visningar
    18 svar
    18
    84054

    rengöring av spishäll????

    jag har lyckats få fläckar på spishällen av mjölk och socker, det är inbrännt och jag har gnuggat som en galning med hett vatten och hällrengöring men fläckarna sitter som berget. Finns det någon magisk kur eller tips för hur man fpår spishällen skinande ren igen??

  • Svar på tråden rengöring av spishäll????
  • Nyfike­n gul
    Äldre 4 Feb 10:14
    #1

    bakpulver!! Det repar inte heller så det är bara att köra på...

    blötlägg fläckarna - strö över bakpulver - låt det bubbla klart - sen är det bara att torka av.  Upprepa om det behövs.


    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Mistys Daisy
    Äldre 4 Feb 10:15
    #2

    en arbetskamrat berättade om att bakpulever funkar! Testa!

  • Biba
    Äldre 4 Feb 10:15
    #3

    Tack så hemskt mycket!! Jag provar på direkten!!!

  • Biba
    Äldre 4 Feb 10:45
    #4

    attans!! efter första försöket hände inget, fläckarna sitter kvar! dom är alltså inte upphöjda utan det e mer så att fläckarna är matta och brunaktiga liksom tröga om man jämför med övriga ytan på hällen som är blank och hal¨.. har jag förstört min nya häll???????????????=( jag har hällt på bakpulver ytterligare en gång för att ge det en chans till Några andra tips????

  • Diwa
    Äldre 4 Feb 10:46
    #5

    har du keramikhäll?


    ~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • jenny b
    Äldre 4 Feb 10:46
    #6

    rakbladsskrapa???

  • Diwa
    Äldre 4 Feb 10:50
    #7

    är det keramikhäll så är socker det värsta
    det kan fräta sönder hällen?

    vi har klick dvs raklad i hållare som vi tar bort det värsta med 
    och sen keramikrent 

    http://www.byggahus.se/forum/koek/9702-rengoera-spishaell.html 


    ~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • Biba
    Äldre 4 Feb 10:57
    #8

    har gnuggat in yesdiskmedel nu och löddrat upp det med hett vatten kanske skall låta det stå en stund nu för att se om det löser upp några fläckar.. för vanligt diskmedel skall väl inte förstöra ytan på hällen??

  • Äldre 4 Feb 11:58
    #9

    hällskrapa o mr muscle glaskeramikrent funkar. det kan jag till 99% lova!

  • mimmi 1
    Äldre 4 Feb 12:21
    #10

    vad har du för hällrengöring? jag har provat så många olika (Mr muscle inräknat) och det finns bara två som är värda sitt namn... det allra bästa är Toprens från elektrolux, finns att köpa där dom säljer spisar, det andra är MP52 hällrengöring....finns i matvaruhandeln.

    alla andra tycker jag iallafall är bara "skit"

  • Biba
    Äldre 4 Feb 16:35
    #11

    jag har MP52 och det är den jag testat, funkar inte! skall köpa hällskrapa och mr mucles och testa i morgon!!

  • Diwa
    Äldre 4 Feb 16:48
    #12

    vim funkar

    släng på låt ligga ta en trasa eller papper och gnid gnid gnid så blänker den igen
    enda vi hade i början

    nu har vi mrmuscle och jag gör samma lika
    lägger på och gnider rent

    men en klick är oumbärlig
    för socker och liknande måste bort omgående och man får inte använda nåt som kan repa hällen så blir ju bara klick och trasa kvar?


    ~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • Friday­yy
    Äldre 4 Feb 18:24
    #13

    Ta en sån där gul svamp med grön sida. Jag använder det och tycker väl inte att det repar men är mycket effektivt. Min häll är ju inte helt ny så jag har en massa smårepor.

    Nån annan som vet om det repar??

  • Diwa
    Äldre 4 Feb 18:27
    #14

    gubben säger att jag absolut inte får använda svampens grova sida och tror det stod i vår manual också

    papper, trasa och klick

    fast efter klicken räcker oftast papper och mrmuscle eller en snabb avtorkning med trasa bara


    ~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • mimmi 1
    Äldre 4 Feb 19:37
    #15

    Jag fattar inte att ni tycker att Mr muscle är bra?? jämför man med Toprens, så ,, ja, jag bara skakar på huvvet...
    Mr. Muscle lämnar ju en hinna liksom, som se flammig ut, hur man än gnider... medan toprens lämnar en skinande blank, smutsavstötande yta, som håller ett tag.
    Kanske det beror på att jag inte är stark nog att gnida ihjäl mej?

    Jag varvar toprens med MP52, tar MP 52 om hällen inte är så jättesmutsig, utan bara behöver fräschas upp, och toprens när den verkligen är smutsig och fet...

  • mimmi 1
    Äldre 4 Feb 19:39
    #16

    .. tilläggas bör ju, att jag naturligtvis använder hällskrapan åxå

  • empres­skaren
    Äldre 4 Feb 20:57
    #17

    Den här funkar för mig alltid!

    1) Gnida ytan med en kökssvamp och MP52 eller Jif Creme Lemon. 2) Torka den.
    3) Sätta på spisen till högsta nivån. Låt det värmer i 5 minuter. (Om du har en induktionsspis, då måste har en panna på).
    4) Stäng av spisen och låt det kyllar ner.
    Då brukar smutsen torka upp och bli vit.
    5) Gnida ytan med en kökssvamp och MP52 eller Jif Creme Lemon igen.

    Då är det borta!

  • minism­urfen
    Äldre 5 Feb 09:52
    #18

    mp52

Svar på tråden rengöring av spishäll????