• linodi­n
    Äldre 4 Feb 20:28
    4277 visningar
    8 svar
    8
    4277

    Höstblåsor/herpes??

    Min son har haft blåsor i munnen sedan i lördags.gula blåsor. Han håller precis på att få sina nya framtänder där sitter det blåsa också mitt för där tanden ska komma..Precis under läppen har han haft prick som nu ser ut som munsår..Tänk om det är herpesinfektion han har åkt på stackarn...Han har ingen feber längre men fortfarande vansinnigt ont.

    Har pratat med vc och de säger virus bara att läka ut..Gäller samma för herpes?

    Fy om det är herpes!!! Han är 6 år kan jag tillägga..Han har lekt med barn som har haft höstblåsor nyss så jag har trott att det är det.

    Tacksam för råd/tips!!

  • Svar på tråden Höstblåsor/herpes??
  • MoSv74
    Äldre 4 Feb 20:32
    #1

    Finns en salva  man kan stryka på i munnen mot just virusblåsor.Finns på Apoteket.

  • Äldre 4 Feb 20:46
    #2

    Man kan stryka på flytnade Panodil oxå så ska det verka lite smärtstillande sa vc när sonen hade det.

  • linodi­n
    Äldre 4 Feb 20:48
    #3

    Jag har afta med eller vad det heter..Hur vet man om det är herpes eller höstblåsor??

    Han har gula blåsor i munnen/halsen ser herpes ut så i halsen? De sitter en och en.Tandköttet är svullet/rött också.

  • Äldre 4 Feb 20:52
    #4

    det skadar ju inbte att använda aftamed antar jag. hjälper det så hjälper det.

  • linodi­n
    Äldre 5 Feb 15:42
    #5

    Tjatade till mig en tid idag på vårdcentralen....Fick verkligen tigga för att få en tid.Det var streptococker eller staflycocker (ursäkta stavning) kåvepenin i 10 dgr

  • Äldre 5 Feb 21:19
    #6

    Hej,,,
    Höstblåsor börjar oftast i munnen och är en "Barnsjukdom" .Man får det en gång sen är man immun sägs det.

    Min son klev upp en helg ur badet och någon stund senare när jag klädde på honom så såg jag vattenfyllda blåsor på fötterna och under fötterna. Händerna var fulla och såg ut som vattkoppor.
    Han hade fått höstblåsor och då fick han inget i munnen ,så det är så olika bland alla barn.
    Det är en dagissjukdom som smittas som ett virus.
    Det är helt okej att vistas på dagis om barnet är så pass pigg .

  • Katari­na Byströ­m
    Äldre 12 Mar 20:33
    #7

    Jag har en hemsida www.afte.se som jag gjort eftersom jag lidit väldigt av sk afteblåsor. Kanske kan det vara afte? Det är mycket vanligt och ca 1/5 drabbas någongång av sådana blåsor.

    Om du går in på www.afte.se och söker på "Barn" så finns detåtminstone en artikel som tar upp just barn och afte.

    Hör gärna av dig till mig via sidan och tala om hur det gått, kanske har du erfarenheter att dela med dig av?

    Lycka till!

    /Katarina

  • Majas Sida
    Äldre 27 Apr 15:58
    #8

    Har oxå en son på 16 mån som har fått blåsor i munnen och gommen....även fått några i ansiktet men ingen annanstans på kroppen.

    Var på akuten med han och där sa dom att det kan vara vattenkoppor el herpes men är det vattenkoppor kommer det väl på resten av kroppen med och sätter det sig verkligen i gommen då??

    Kanske är höstblåsor han fått???? Men borde dom inte nämnt nåt om det på akuten?? vad tror ni???

Svar på tråden Höstblåsor/herpes??