• Anonym
    Äldre 7 Feb 19:36
    41223 visningar
    40 svar
    40
    41223

    Vad händer om man blivit polisanmäld?

    Om en person hävdar att hon polisanmält mig, vad händer då?
    Tar polisen kontakt med mig eller får jag brev på posten?
    Hur lång tid tar det innan jag hör något ifrån dem isåfall?

  • Svar på tråden Vad händer om man blivit polisanmäld?
  • Äldre 7 Feb 21:25
    #21
    Anonym skrev 2009-02-07 21:21:51 följande:
    Ja det var så Familjerätten sa till mig när jag varit där och pratat. (H*n har aldrig velat komma dit på samtal ihop med mig eller ensam heller. )Att jag har skyldigheter att skydda mitt barn och att miljön hos h*n inte var bra för vårt barn just nu. Så säger även mitt barns kurator som h*n går till varannan vecka. Att jag ska hålla barnet därifrån för det är skadligt för h*n att åka dit.
    Utifrån det du skrev, så gör du HELT rätt! Vill han anmäla dig så kan han givetvis göra det, men han kommer ingen vart med det. Var lugn
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 7 Feb 21:31
    #22
    Vintersjäl skrev 2009-02-07 21:25:19 följande:
    Utifrån det du skrev, så gör du HELT rätt! Vill han anmäla dig så kan han givetvis göra det, men han kommer ingen vart med det. Var lugn
    Då hoppas jag du har rätt. Men lite orolig blir man ju alltid när någon hotar med polisen...
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 8 Feb 10:40
    #23

    Guuud h*n ringde och terroriserade oss fram till halv tolv inatt, då stängde vi av mobilerna.

  • Äldre 8 Feb 18:03
    #24
    Anonym skrev 2009-02-08 10:40:58 följande:
    Guuud h*n ringde och terroriserade oss fram till halv tolv inatt, då stängde vi av mobilerna.
    Polisanmäl för trakasserier, så ska ni inte behöva ha det!
  • Anonym
    Äldre 8 Feb 18:18
    #25

    Anonym skrev 2009-02-08 10:40:58 följande:


    Guuud h*n ringde och terroriserade oss fram till halv tolv inatt, då stängde vi av mobilerna.
    Som föregående skrev tycker jag att du ska polisanmäla honom för trakasserier, du har ju samtalslisterna som bevis. Vilket inte är fel.
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 8 Feb 18:58
    #26

    Ja man har ju god lust att göra det, men jag tycker det här är så fånigt att jag känner att det bara blir som att man ger igen om man polisanmäler.
    Förstår inte varför h*n inte kan se till barnets bästa och ta tag i sina problem istället så skulle allt detta vara ur världen och ingen skulle behöva polisanmälas!!

    Fortsätter trakasserierna per telefon så får vi ju dock anmäla, jag kan inte tillåta att h*n ringer och stör hela min familj nattetid. Där får gränsen ändå gå.
    Men jag hoppas det bara var en engångsföreteelse och att h*n var så himla full att h*n inte kunde behärska sig.
    Idag har det varit knäpptyst istället....antingen ångrar h*n sig eller så sprider h*n nya planer på hur h*n ska göra så jag ligger "risigt till" som H*n sa i telefonen till mig när h*n hade polisanmält mig.

  • Äldre 8 Feb 19:07
    #27
    Anonym skrev 2009-02-08 18:58:06 följande:
    Ja man har ju god lust att göra det, men jag tycker det här är så fånigt att jag känner att det bara blir som att man ger igen om man polisanmäler.Förstår inte varför h*n inte kan se till barnets bästa och ta tag i sina problem istället så skulle allt detta vara ur världen och ingen skulle behöva polisanmälas!! Fortsätter trakasserierna per telefon så får vi ju dock anmäla, jag kan inte tillåta att h*n ringer och stör hela min familj nattetid. Där får gränsen ändå gå. Men jag hoppas det bara var en engångsföreteelse och att h*n var så himla full att h*n inte kunde behärska sig.Idag har det varit knäpptyst istället....antingen ångrar h*n sig eller så sprider h*n nya planer på hur h*n ska göra så jag ligger "risigt till" som H*n sa i telefonen till mig när h*n hade polisanmält mig.
    Jag vet precis hur du har det, har suttit i en likadan situation. Men saken är den att det faktiskt ÄR trakasserier, och en polisanmälan kanske kan få denna person att inse vad h*n pysslar med! Dessutom är det bra om du redan har en anmälan utifall att detta, eller något annat (kanske värre) skulle hända igen.
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 8 Feb 19:10
    #28

    Jag ska ringa FR imorgon och höra vad de säger och tycker jag ska göra.
    Får hoppas de har något bra att komma med som kan hjälpa mig i den här otroligt jobbiga situationen.

  • Äldre 8 Feb 19:57
    #29
    Anonym skrev 2009-02-08 19:10:02 följande:
    Jag ska ringa FR imorgon och höra vad de säger och tycker jag ska göra. Får hoppas de har något bra att komma med som kan hjälpa mig i den här otroligt jobbiga situationen.
    Gör det! Jag önskar dig all lycka till... Vet att något som detta är oerhört jobbigt och att det tar mycket energi. Hoppas att det löser sig för er!
  • Kloss
    Äldre 8 Feb 20:28
    #30

    TS:

    Var inte du lika larvig och sätt igång med okynnesanmälningar du med.
    Du vinner inget på det utan du framstår ju bara lika löjlig du om du agerar likadant.

    Byt telefonnr eller spära hans samtal från hans mobil eller nåt.
    Det finns tekniska lösningar.

    Polisen hanterar inte sånt trams utan utreder brott.

  • Snigla­r och Krut
    Äldre 10 Feb 00:08
    #31
    Kloss skrev 2009-02-07 20:10:37 följande:
    Troligen blir du (eller vem det nu gäller)kontaktad genom post med ett brev som brevbäraren ser kommer från polisen då deras logotyp syns.

    Vi får brev med polisens logga nästan varje dag. Brevbäraren måste tro att det bor två riktigt bråkiga jävlar här. Eller så är ett brev från Polismyndigheten inte samma sak som att man är misstänkt för ett brott.


    Kloss skrev 2009-02-07 20:08:17 följande:
    Rimligen borde de väl ta kontakt med den som är beskylld.Jag har inget större förtroende för polisen och skulle inte förvåna mej om det slutar med att ärendet avskrivs.Detta är troligen en anmälan mella två förädrar i vårdnadtvist och jag har svårt att tro att det är ett prioriterat ärende.På sin höjd blir "gärningsmannen" kallad till förhör beroende på hur allvarligt det verkar vara.Erkänner h*n blir det kanske böter annars har jag svårt att tro att det leder till åtal om h*n kan lämna en godtagbar förklaring.Ärendet läggs senare toligen ner med förklaringen "brott kan ej styrkas"
    Det är inte polisen som bestämmer om det ska bli något eller inte, det är åklagaren.
    Det är inte så ensamt här uppe på toppen som ni där nere vill tro
  • Anonym
    Äldre 10 Feb 16:38
    #32

    Kloss skrev 2009-02-08 20:28:52 följande:


    TS:Var inte du lika larvig och sätt igång med okynnesanmälningar du med.Du vinner inget på det utan du framstår ju bara lika löjlig du om du agerar likadant.Byt telefonnr eller spära hans samtal från hans mobil eller nåt.Det finns tekniska lösningar.Polisen hanterar inte sånt trams utan utreder brott.
    Fast att ringa flera gånger till en person och störa är ett brott, ofredande.

    Själva vårdnadstvisten har polisen inget med att göra, det är civilrättsligt.-
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 17 Feb 10:38
    #33

    Hej hej
    Nu har det gått 1½ vecka sen X hotade med att X polisanmält mig.
    Jag har ännu inte hört något ifrån polisen.
    Däremot ringde X och var hotfull och otrevlig i söndags igen, så det känns inte som X har varken polisanmält eller dragit inför TR. Då borde ju X ligga lågt och vänta lite känns det ju som. Eller vad tror ni andra?

  • Anonym (sara)
    Äldre 17 Feb 18:30
    #34

    Om du anmäls för ett brott kommer du ej att få reda på det om du inte står uppsatt som skäligen misstänkt för brottet. Gör du det skall du delges misstanke om brott "snarast". Troligen om han anmält så ligger anmälan hos en utredare so har massor av jobb att göra och det tar tid innan han/hon hunnit till just denna anmälan. När han/hon når fram till den kommer målsägande först att höras, sen vittnen mm, sist den som är uppsatt som den som kan tänkas ha gjort brottet. Sen är det åklagaren som är förundersökningsledare och den som bestämmer om åtal skall väckas.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 17 Feb 19:38
    #35

    Ja, jag har förstått att det tar längre tid än en vecka innan jag kommer höra något. I det här fallet är det väl bara mig de kan förhöra för att kolla om Xs anmälan stämmer eller inte och när de får höra vad jag har att säga så säger iallafall FR att de kommer lägga ner fallet direkt. Så det får jag hoppas på - OM det nu ens finns en polisanmälan!?

  • Anonym
    Äldre 17 Feb 20:40
    #36

    varit ute för samma sak att mitt ex hota med att han hade anmält mig för tror det var egenmäktighet mot barn (kan ha fel var ett tag sen)Jag ringde polisen samma dag och berätta vad exet hade hotat om o vad han hade sagt. Det var jätte skönt att få prata m en som kunde detta. Inget stämde som exet hade sagt. Vi hade ett långt samtal där vi dessutom prata om vad mitt ex hade gjort mor mig, där bland hot o trakasserier. Polisen tyckte jag skulle anmäla det o ansöka om besöksförbud. Var inte mogen för det då, utan jag sov på saken o ringde o prata med kvinnojouren, vilket jag fick rådet att göra. Efter det gjorde jag en anmälan, gjorde en ansökan om besöksförbud. Trodde de skulle bara titta på mig o skratta, men tvärtom. De tog det på största allvar. Besöksförbudet godkändes. Exet fick sitt straff i rätten. Det jag idag vet e att utan detta hade jag inte levt så lungt som jag gör o det e det bästa jag kan ge barnen.
    Idag känner jag att jag gjorde rätt, innan har jag tvekat. Man vill ju inte att det ska förvärra situationen, men vem ger en person rätten att göra ett helvete åt nån annan.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 18 Feb 13:18
    #37

    Det var starkt gjort utav dig och verkligen bra tycker jag att du tog tag i det.
    Än så länge känns det inte som mitt X går att polisanmäla för det X gör. Däremot börjar det bli jobbigt att X ringandes hit varje helg och hota om polisanmälningar och tingsrätt osv plus bete sig allmänt illa i luren. Men som sagt, det kan jag nog ändå leva med.
    Vi ska kontakta Familjerätten idag och be dem skicka X en inbjudan till samarbetssamtal eftersom X inte velat prata om det med mig när jag tagit upp det.
    Kanske kan det få X att ta tag i sin situation när någon utomståendet säger det till X och inte jag.
    Visst får väl FR bjuda in båda föräldrarna utan att ha frågat den ena först?

  • Anonym (....)
    Äldre 30 Mar 00:15
    #38

    Ts det skulle vara bäst om du sammlar alla bevis på trakaserier, Fr utlåtande, från kurator alla inblandade och skicka stämning till tingsrätten och yrka på ensamvårdnad och umgänge med kontaktperson.
    Gör inga polisanmälningar det hjälper inte i vårdnadstvister, ta det till TR och ordna säker umgänge , vet inte var du bor men har hört att i Malmö finns umgåsen det finns säkert i hela landet Familjehus men ta det på rätt sätt annars kan det sluta illa. Enligt lagen får du inte förbjuda och vi mammor får inte skydda sina barn så länge domstol har beslutat umgänge. 
    Om du har FR och andra på din sida kalla in de också att vittna så du får det avklarat.

    Om det skulle gå igenom att du får ensamvårdnad och umgänge med stödperson/kontaktperson och han inte fullföljer umgänges tider då har du mer fakta sen till nästa förhandling i TR.

        
      

  • Anonym
    Äldre 1 Apr 22:52
    #39
    Anonym skrev 2009-02-17 19:38:28 följande:
    Ja, jag har förstått att det tar längre tid än en vecka innan jag kommer höra något. I det här fallet är det väl bara mig de kan förhöra för att kolla om Xs anmälan stämmer eller inte och när de får höra vad jag har att säga så säger iallafall FR att de kommer lägga ner fallet direkt. Så det får jag hoppas på - OM det nu ens finns en polisanmälan!?
    Hej,  du kan vara lugn, du kommer inte att bli misstänkt för brott.

    Eftersom du är vårdnadshavare är det inte ett brott att du har barnet så vida du inte flyr med barnet till annat land och gömmer det osv.

    Jag kan tänka mig att det i anmälan står något i stil med:
    Hon låter mig inte få träffa barnet fast jag jag rätt till det, osv.

    Det är isfall som föregående har sagt, det är civilrättsligt och polisen kommer att avskriva ärendet direkt.

    Polisen skickar ALDRIG ut brev att man har blivit anmäld. Om du inte har blivit misstänkt och förhörd kommer du aldrig att få veta om du har blivit anmäld eller ej..  
  • Anonym
    Äldre 1 Apr 22:57
    #40
    Anonym skrev 2012-04-01 22:52:48 följande:
    Hej,  du kan vara lugn, du kommer inte att bli misstänkt för brott.

    Eftersom du är vårdnadshavare är det inte ett brott att du har barnet så vida du inte flyr med barnet till annat land och gömmer det osv.

    Jag kan tänka mig att det i anmälan står något i stil med:
    Hon låter mig inte få träffa barnet fast jag jag rätt till det, osv.

    Det är isfall som föregående har sagt, det är civilrättsligt och polisen kommer att avskriva ärendet direkt.

    Polisen skickar ALDRIG ut brev att man har blivit anmäld. Om du inte har blivit misstänkt och förhörd kommer du aldrig att få veta om du har blivit anmäld eller ej..  
    Måste bara få fråga, du vet att tråden är tre år gammal va? 
Svar på tråden Vad händer om man blivit polisanmäld?