• Äldre 10 Feb 15:46
    4266 visningar
    26 svar
    26
    4266

    När måste man berätta åt chefen?

    När måste man berätta åt chefen att man är gravid?
    Har blivit lovad en tillsvidare tjänst innan jag visste att jag var gravid, har inte skrivit på nå papper ännu och den tjänsten skulle jag få redan 1 januari.
    Jobbar dock med det nu som timvikarie men de ska bli en fast tjänst.

    Vet att den dagen jag berättar att jag är gravid så kommer jag inte få jobba nå mer, dom har gjort så med andra vikarier dock har dom inte jobbat lika länge men dom har inte fått fortsätta. Samma sak är det med andra vikarier om dom har blivit sjukskrivna ett tag, dvs mer än 1 vecka.

    Hur ska jag göra?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-19 18:13
    Idag hade vi något slags möte med alla som jobbar åt företaget (vi är inte så många 10st)med en gubbe som jobbade med arbetsmiljöfrågor.
    Då frågade han mig vad min högsta dröm var att jobba med om jag inte skulle jobba åt de företaget jag jobbar nu åt..
    Sa helt enkelt att jag inte vet vad jag vill göra, har inte funderat så mycket på de.

    Efter att han hade skickat frågan vidare och den var besvarad så kläcker min chef ur sig; "Lina är bara här så länge hennes kille inte ger henne ett till barn, så fort hon får ett så kommer hon sluta här." Blev helt chockad! Visste inte alls vad jag skulle säga eller nå, sa bara att jag visst kommer att jobba kvar. Men barn är de viktigaste.

    Vad tusan menade hon med de?

  • Svar på tråden När måste man berätta åt chefen?
  • MikPel
    Äldre 10 Feb 15:47
    #1

    Anmäl svinet

  • Äldre 10 Feb 15:53
    #2

    Hur ska jag göra de?
    Hon kommer ju bara att neka till att jag har blivit lovad en tjänst, finns inte på papper.
    Sen så är jag ju bara vikarie, har jobbar åt dom sen juni förra året minst 8 timmar varje dag till och med 1 januari då jag började på "min" tjänst.

    Sen så kan hon säkert säga nått om när jag inte kan vara inne i ställverk och de ska jag städa men har inte de på schemat, men de skall göras.

  • Äldre 10 Feb 16:03
    #3

    Du behöver inte tala om det förräns senast två månader innan du går på föräldraledighet. Då kan de inte neka dig.

    Om du vet att andra har fått gå pga att de blivit gravida skulle jag vänta så länge som möjligt.

    Att anmäla någon måste du ha "riktiga" bevis på att så är fallet och det kan vara svårt att få fram.

    Lycka till.

  • Äldre 10 Feb 16:56
    #4

    Okej.. men hur gör jag när jag ska städa ställverk, har hört att man inte ska göra det när man är gravid.
    Måste säga till att jag inte kan göra de.
    Men samtidigt vill jag inte berätta att jag är gravid.

  • Kinya
    Äldre 11 Feb 11:10
    #5

    Säg till att du vill skriva papper och berätta sedan. prata med facket om chefen inte vill skriva apper.

  • ljuset
    Äldre 11 Feb 11:13
    #6

    jag hade också varit tyst, försökt skynda på pappret och berätta sen. ..i december skrev jag på papper till en högre tjänst och i januari berätta jag att jag var gravid. men han tog det med ro!!

  • Äldre 11 Feb 12:31
    #7

    Problemet är just de att jag har försökt få henne att skriva pappret, men hon säger bara att vi ska vänta med de.
    Sen så är jag med i metall facket och de facket jag borde vara med i är fastighets.
    Har inte heller nån vidare lust att byta om jag inte är fast anställd.

  • Äldre 14 Feb 10:16
    #8

    hon MÅSTE skriva papper och får INTE ge dej kicken för att dud är gravid.. DISKRIMINERING =) hon har nåh 1 vecka på sig eller något att skriva papper enligt lagen.. =)

  • Äldre 14 Feb 11:43
    #9

    darknightgirl skrev 2009-02-14 10:16:36 följande:


    hon MÅSTE skriva papper och får INTE ge dej kicken för att dud är gravid.. DISKRIMINERING =) hon har nåh 1 vecka på sig eller något att skriva papper enligt lagen.. =)
    Hur menar du nu?
    Måste hon skriva på tillsvidare anställningen?

    Frågade henne när vi skulle skriva den i torsdags, och då sa hon bara att först har man en provanställning på 3 månader innan man får tillsvidare, och att hon får se hur det går under dom 3 månaderna, då bad jag henne skriva en provanställning för resten av tiden som är kvar av min dvs provanställning. Men de gick hon inte med på, hon sa bara att de har hon inte tänkt göra.

    Får skriva nu 1 vecka i tagen, mycket bättre än tidigare då jag fick skriva en anställning som bara gällde för dagen.
  • Äldre 14 Feb 12:06
    #10

    man får inte vara visstidsantäld hur länge som helst.. man måste få ett papper på hur länge eller vilken typ an anställning man har och vad som ingår i arbetsuppgifterna.. kolla med facket..

Svar på tråden När måste man berätta åt chefen?