• Äldre 10 Feb 15:46
    4267 visningar
    26 svar
    26
    4267

    När måste man berätta åt chefen?

    När måste man berätta åt chefen att man är gravid?
    Har blivit lovad en tillsvidare tjänst innan jag visste att jag var gravid, har inte skrivit på nå papper ännu och den tjänsten skulle jag få redan 1 januari.
    Jobbar dock med det nu som timvikarie men de ska bli en fast tjänst.

    Vet att den dagen jag berättar att jag är gravid så kommer jag inte få jobba nå mer, dom har gjort så med andra vikarier dock har dom inte jobbat lika länge men dom har inte fått fortsätta. Samma sak är det med andra vikarier om dom har blivit sjukskrivna ett tag, dvs mer än 1 vecka.

    Hur ska jag göra?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-19 18:13
    Idag hade vi något slags möte med alla som jobbar åt företaget (vi är inte så många 10st)med en gubbe som jobbade med arbetsmiljöfrågor.
    Då frågade han mig vad min högsta dröm var att jobba med om jag inte skulle jobba åt de företaget jag jobbar nu åt..
    Sa helt enkelt att jag inte vet vad jag vill göra, har inte funderat så mycket på de.

    Efter att han hade skickat frågan vidare och den var besvarad så kläcker min chef ur sig; "Lina är bara här så länge hennes kille inte ger henne ett till barn, så fort hon får ett så kommer hon sluta här." Blev helt chockad! Visste inte alls vad jag skulle säga eller nå, sa bara att jag visst kommer att jobba kvar. Men barn är de viktigaste.

    Vad tusan menade hon med de?

  • Svar på tråden När måste man berätta åt chefen?
  • Äldre 14 Feb 12:24
    #11

    darknightgirl skrev 2009-02-14 12:06:24 följande:


    man får inte vara visstidsantäld hur länge som helst.. man måste få ett papper på hur länge eller vilken typ an anställning man har och vad som ingår i arbetsuppgifterna.. kolla med facket..
    Jag är timanställd, på ca 25 timmar i veckan.
    Innan så var jag timanställd på 8 timmar så gott som varje dag.
    Jobbar med att städa så jag vet inte vad som gäller där.
    Och är tyvärr med i fel fack, är med i metall, inte fastighet som man ska vara.
  • Fuxen
    Äldre 14 Feb 12:34
    #12

    Ja tror de ligger till såhär .
    Du måste säga till din chef att du är gravid å ska gå hem minst 8 veckor innan så dom har tid att fixa en ersättare, "Men" Om hon är så dum å bara skjuter upp erat avtal så kan du vara likadan tillbaka å skjuta på att berätta. Du kan säga att du inget visste .

    Ja jobbar/jobbade på ett sågverk när ja blev gravid (ganska tungt då) å eftersom ja redan hade fast tjänst berättade ja ganska tidigt men kunde ändå jobba på å lyfta som vanligt tills ja va i vecka 25, sen sa kroppen ifrån å tror din kropp kommer göra de me.
    Sen är de olika för alla, hur mycke man klarar osv, men din kropp är ju van vid att utföra dessa sysslor nu å bebisen tar ingen skada av att du lyfter tungt å så, däremot kan förlossningen komma igång tidigare om man har otur, så man måste lyssna på sin kropp hur mycke den orkar

    Lycka till


    3 dagar kvar
  • Äldre 14 Feb 12:54
    #13

    Fuxen skrev 2009-02-14 12:34:13 följande:


    Ja tror de ligger till såhär . Du måste säga till din chef att du är gravid å ska gå hem minst 8 veckor innan så dom har tid att fixa en ersättare, "Men" Om hon är så dum å bara skjuter upp erat avtal så kan du vara likadan tillbaka å skjuta på att berätta. Du kan säga att du inget visste . Ja jobbar/jobbade på ett sågverk när ja blev gravid (ganska tungt då) å eftersom ja redan hade fast tjänst berättade ja ganska tidigt men kunde ändå jobba på å lyfta som vanligt tills ja va i vecka 25, sen sa kroppen ifrån å tror din kropp kommer göra de me. Sen är de olika för alla, hur mycke man klarar osv, men din kropp är ju van vid att utföra dessa sysslor nu å bebisen tar ingen skada av att du lyfter tungt å så, däremot kan förlossningen komma igång tidigare om man har otur, så man måste lyssna på sin kropp hur mycke den orkar Lycka till
    Okej.. Men egentligen har jag väl inte ens den skyldigheten då jag bara är timvikarie?
    Tycker de är rimligt, för jag vet inte från vecka till vecka om jag har jobb eller inte.
    Hon kan ha fixat nån annan som jobbar för mig, för jag har väldigt enkla uppgifter som så gott som alla kan klara av..
    Gäller bara att ha lite lokalsinne och körkort.

    Sa åt henne iaf i torsdags att jag ska vara ledig i sommar och då sa hon bara att nej de har jag inte tänk tillåta, vet inte om de är på skämt eller inte, har lite svårt att läsa av henne.

    Tror jag har bf i september ev augusti, så jag hade tänkt vara ledig juni, juli iaf. Tänkte ta ut föräldrarpenning och en slutlön så de borde funka. Och de har hon väl inte rätt att neka till om jag meddelar nu?
  • Sol Angeli­ca
    Äldre 16 Feb 18:04
    #14
    Svar på #13
    Vår nya kära regering.. Hrmpf.... Har ändrat på reglerna så att du kan i princip ha en visstidsanställning hur länge som helst... Dom kan enligt lag inte neka dig en tjänst för att du är gravid, men dom kan skylla på nästan vad som helst och komma undan med det. Den vanligaste ursäkten är "sammarbetssvårigheter". Så se till att få papprena påskrivna och håll ut provanställnigstiden ut om du kan, är nog det ända du kan göra.

    Även om Metall tycker du hör hemma i ett annat fack, så är dom skyldiga att hjälpa dig, så länge du är medlem och betalar avgiften. Gå över huvudet på den du pratade med först och gå till sektionsledningen direkt, brukar vara mest effektivt.
    Hoppas att allt löser sig för dig.
    Lycka till!
  • Boboll­a
    Äldre 17 Feb 20:05
    #15

    Förutsättningen för ett vikariat är att du de facto vikarierar FÖR någon, om man anställer folk på vikariat trots att tjänsten är vakant så är det ett oegentligt vikariat och detta ogillas (man kan ju inte vaikariera för ngn som inte finns). Man får max anställa vikarie under 3 månader (om jag inte kommer ihåg helt galet...!?) under rekrytering.
    Vikariat som överstiger 3 månader, ex att ngn är tjänstledig för studier i ett år skall tillsättas för hela perioden som personen sökt tj.ledigt.
    Jag vet inte hur det är i ditt fall, om du har ngn du går för eller om det är en vakant tjänst...!?
    Provanställning brukar allt som oftast vara ok upp till 6 månader, men det skall man naturligtvis ha på papper.
    Går du dessutom som vikarie så är det inte det samma som visstidsanställning (det är i regel ex tidsbetsämda projektanställningar eller tillfälliga utökningar).
    Efter två års vik skall man erbjudas fast anställning.
    Och som många andra sagt tidigare redan sagt - facktillhörighet är ovidkommande, de skall hjälpa dig i alla fall.

    Hoppas att det ordnar sig till det bästa, snarast

  • Äldre 18 Feb 09:48
    #16

    Du skall sæga till senast 2 månader inann planerad førældraledighet. Enligt lag kan de då inte neka dig, føutsatt att det funkar i verksamheten.

  • morsa till två
    Äldre 18 Feb 09:54
    #17

    Till TS:

    Hej!! Så här är det iaf inom Handels. För jag ringde dom o frågade senast när man måste berätta att man är gravid o svaret ja fick var att man INTE HAR NÅN SKYLDIGHET ATT BERÄTTA! Men däremot sa hon att det är ju snällt om man berättar åtminstone 2 månader innan.

    Det var iaf de svaret ja fick.

  • Äldre 18 Feb 10:21
    #18

    nån som vet om man får ta ut 5 veckors sem sen havpenning dom sista 2 mån?

  • Äldre 18 Feb 10:27
    #19

    Bobolla skrev 2009-02-17 20:05:27 följande:


    Förutsättningen för ett vikariat är att du de facto vikarierar FÖR någon, om man anställer folk på vikariat trots att tjänsten är vakant så är det ett oegentligt vikariat och detta ogillas (man kan ju inte vaikariera för ngn som inte finns). Man får max anställa vikarie under 3 månader (om jag inte kommer ihåg helt galet...!?) under rekrytering. Vikariat som överstiger 3 månader, ex att ngn är tjänstledig för studier i ett år skall tillsättas för hela perioden som personen sökt tj.ledigt. Jag vet inte hur det är i ditt fall, om du har ngn du går för eller om det är en vakant tjänst...!? Provanställning brukar allt som oftast vara ok upp till 6 månader, men det skall man naturligtvis ha på papper. Går du dessutom som vikarie så är det inte det samma som visstidsanställning (det är i regel ex tidsbetsämda projektanställningar eller tillfälliga utökningar). Efter två års vik skall man erbjudas fast anställning. Och som många andra sagt tidigare redan sagt - facktillhörighet är ovidkommande, de skall hjälpa dig i alla fall. Hoppas att det ordnar sig till det bästa, snarast
    Så här är det, jag är inte vikarie för någon med jag är timanställd, tidigare så var jag utöver dom tjänsterna som fanns. Tex, jag städade sånt som ingen annan hade tid att göra och de var fasta städställen varje vecka.
    Och nu så har tjänsterna hos dom som är tillsvidareanställd blivit omfördelade och då fanns de ca 25 timmar för mycket, som jag har. Dvs jag har ett vikariat med jag är inte vikarie för någon.
  • Äldre 18 Feb 10:30
    #20

    morsa till två skrev 2009-02-18 09:54:47 följande:


    Till TS: Hej!! Så här är det iaf inom Handels. För jag ringde dom o frågade senast när man måste berätta att man är gravid o svaret ja fick var att man INTE HAR NÅN SKYLDIGHET ATT BERÄTTA! Men däremot sa hon att det är ju snällt om man berättar åtminstone 2 månader innan. Det var iaf de svaret ja fick.
    Har också för mig att jag inte behöver berätta fören den dagen jag går hem, för jag är trots allt inte anställd den dagen jag har bf.
    Men skulle jag därimot få en anställning den dagen så måste jag berätta att jag inte kan komma och jobba....
  • morsa till två
    Äldre 18 Feb 13:32
    #21

    darknightgirl skrev 2009-02-18 10:21:45 följande:


    nån som vet om man får ta ut 5 veckors sem sen havpenning dom sista 2 mån?
    Ja, självklart tycker ja! Men de är ju bara om chefen beviljar din sem. Hav-penning är de ju F-kassan som sköter.

    Borde inte vara nåt problm alls tycker ja.
  • ke chara
    Äldre 18 Feb 16:46
    #22

    TS: det låter som att du skulle behöva skaffa en liten bandspelare/diktafon/liknande så att du kan spela in vad din chef säger. det gälls som bevis - det finns alltså arbetsgivare som fällts eftersom de dragit tillbaka anställningar/vikariaterbjudanden efer att kvinnan berättat om sin graviditet.
    och det ska vara lagligt att spela in konversationer där man själv deltar även utan att berätta för den andra parten.

  • Boboll­a
    Äldre 18 Feb 18:31
    #23

    Lucefera skrev 2009-02-18 10:27:56 följande:


    Bobolla skrev 2009-02-17 20:05:27 följande:
    Så här är det, jag är inte vikarie för någon med jag är timanställd, tidigare så var jag utöver dom tjänsterna som fanns. Tex, jag städade sånt som ingen annan hade tid att göra och de var fasta städställen varje vecka. Och nu så har tjänsterna hos dom som är tillsvidareanställd blivit omfördelade och då fanns de ca 25 timmar för mycket, som jag har. Dvs jag har ett vikariat med jag är inte vikarie för någon.
    Då tycker jag att du ska vända dig till facket och beskriva just att du är vikarie fast att det inte finns ngn att vikariera för och fråga hur de kan hjälpa dig vidare.
  • FiaFia
    Äldre 18 Feb 21:14
    #24

    ett vikariat kräver att tjänsten du har är tillsatt av ngn som av ngn anledning ej kan utföra arbetet.

    En anställning, oavsett anställningsform övergår automatiskt i tillsvidareanställning efter 2 år. Gäller även om du är vikarie, har du alltså jobbat som vikarie på samma företag i 2 år i sträck så är du per automatik fast anställd.

    visstidsanställning kan därför vara max 2 år. Övergår sedan i tillsvidareanställning.

    Så har jag iaf uppfattat arbetsrättslagstiftningen.

  • Äldre 19 Feb 18:07
    #25
    FiaFia skrev 2009-02-18 21:14:39 följande:
    ett vikariat kräver att tjänsten du har är tillsatt av ngn som av ngn anledning ej kan utföra arbetet. En anställning, oavsett anställningsform övergår automatiskt i tillsvidareanställning efter 2 år. Gäller även om du är vikarie, har du alltså jobbat som vikarie på samma företag i 2 år i sträck så är du per automatik fast anställd. visstidsanställning kan därför vara max 2 år. Övergår sedan i tillsvidareanställning. Så har jag iaf uppfattat arbetsrättslagstiftningen.
    Jo de vet jag, de är ju lagen om anställning.
    Men jag har bara jobbat där sen i juni förra året.
  • äppelm­os
    Äldre 19 Feb 19:37
    #26

    mitt tips är att skynda på anställningspapperna. skyll på att du ska ta enn lån på banken tex så du behöver styrka din inkomst..

Svar på tråden När måste man berätta åt chefen?