• Disela
    Äldre 14 Feb 21:07
    95406 visningar
    14 svar
    14
    95406

    Receptfri medicin mot magkatarr?

    Jag har fått magkatarr. Det kommer titt som tätt då jag har en känslig mage. Måste jag gå till läkaren vare gång eller finns det receptfria preparat? Jag har ätit Lozec (stavning?) ett par gånger.
    Senaste gångerna har jag inte ens gått till läkaren, utan slutat äta stekt och fet mat m.m. m.m. Men nu går det inte över! Tänkte kolla om någon vet om det finns nåt receptfritt. Kom på det nu på kvällen, så därför har jag inte gått till apoteket och frågat.
    Någon?


  • Svar på tråden Receptfri medicin mot magkatarr?
  • Äldre 14 Feb 21:16
    #1

    Losec kan du köpa receptfritt på apoteket.

  • Disela
    Äldre 14 Feb 21:17
    #2
    menilla skrev 2009-02-14 21:16:00 följande:
    Losec kan du köpa receptfritt på apoteket.
    Kan man? Men är inte bara det losec mups mot halsbränna? Varför har jag fått det utskrivet av läkare tidigare? Kanske är starkare på recept iof...
  • Äldre 14 Feb 21:20
    #3

    Gaviskon (staving?) brukar hjälpa.

    Jag utesluter också bröd och mjölk produkter när magen är riktigt dåligt, brukar hjälpa

  • Hobbys­ömmers­kan
    Äldre 14 Feb 21:22
    #4

    novaluzid, novalucol, tror det finns några fler... losec mups 10 o 20 mg går att köpa på apoteket utan recept. det finns även flera andra sorter typ rathiopharm ... om jag inte missminner mig.

    Ett tips är att prata med dem på apoteket så kan de hjälpa dig vidare, hoppas det löser sig.

    kram

  • Disela
    Äldre 14 Feb 21:26
    #5

    Tack för era tips! Imorrn blir det en tur till apoteket. För nu orkar jag inte ha det så här längre.. Är trött på att äta kokt mat..


  • Äldre 14 Feb 21:31
    #6
    Pepcid Duo är det som funkar allra bäst tycker jag. Den funkar direkt och 9 timmar framåt enligt reklamen (och mig...) Både mot halsbränna och sura uppstötningar och mot själva magkatarren. Dessutom går den dubbla vid behov.
    Mamma till Elliot 051112 och Myggan bf 090421
  • Äldre 14 Feb 21:32
    #7

    Jag hade nyss magkatarr i SEX veckor! Åt först Rani-Q, det funkade bra. Men det gick inte över på en förpackning (en liten)så jag köpte Omeprazol - båda funkar lika bra tycker jag. Hade dessutom Rennie i väskan som jag kunde tugga vid nödfall

  • Knastr­oll82
    Äldre 14 Feb 21:34
    #8

    Omeprazol Sandoz är också ett receptfritt medel.
    www.1177.se/artikel.asp

    Billigare än losec men samma verksamma ämnen.

  • Disela
    Äldre 14 Feb 22:56
    #9
    Joico skrev 2009-02-14 21:32:22 följande:
    Jag hade nyss magkatarr i SEX veckor! Åt först Rani-Q, det funkade bra. Men det gick inte över på en förpackning (en liten)så jag köpte Omeprazol - båda funkar lika bra tycker jag. Hade dessutom Rennie i väskan som jag kunde tugga vid nödfall
    Helvete! Så länge tänker jag inte gå med det! Jobbigt..
    http://mittlivsommorsa.bloggsida
  • Äldre 15 Feb 08:23
    #10

    Nä, gör inte det det är dumt


    Disela skrev 2009-02-14 22:56:54 följande:
    Helvete! Så länge tänker jag inte gå med det! Jobbigt..
  • skypig­veon
    Äldre 15 Feb 14:27
    #11

    Jag kör med Omeprazol! funkar perfekt!

  • Bruden­1
    Äldre 16 Feb 21:45
    #12

    ni som har magkatarr, hur vet ni att det är det? vad har ni för symtom??
    jag undrar eftersom jag kanske oxå har det...

  • Äldre 17 Feb 09:49
    #13

    Ont i magen/svider, illamående, olustkänsla, lös i magen (man kan även vara förstoppad), rapar, sura uppstötningar, jag kände mig hungrig men absolut inte sugen på mat och uppkörd


    Bruden1 skrev 2009-02-16 21:45:00 följande:
    ni som har magkatarr, hur vet ni att det är det? vad har ni för symtom??jag undrar eftersom jag kanske oxå har det...
  • Äldre 27 Jun 23:12
    #14

    Jag hade nyss magbesvär till tusen.
    Jag som är uska och en mor som är ssk pratade lite om detta.
    Efter avslutad behandling ( några veckor ) så kan det bli värre. Detta bero på att man kan få ökad syraproduktion och så är man på ruta ett igen.
    Men ett tips för icke-behandling men vill få slut på eländet, kör på NOVALUCOL!! Perfekt
     

Svar på tråden Receptfri medicin mot magkatarr?