• Äldre 15 Feb 16:00
    5433 visningar
    35 svar
    35
    5433

    Månadspeng till tonåring.

    Säg att ni har en tonåring runt 15 år. Hur mycket tycker ni är skäligt att få i månadspeng?

    Med "nöjen" menar jag att tonåringen inte behöver betala saker som kläder, mobilkort, avgift till hobby osv.

    Med "allt" menar jag att tonåringen får betala ovanstående saker själv och kanske få hjälp med större utgifter.

    ----

    Blev nyfiken då jag själv fick barnbidraget från 14 år och det skulle räcka till allt. Skriv gärna hur ni hade det och/eller hur ni gör med era barn nu.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Månadspeng till tonåring.
  • elinny­strom
    Äldre 15 Feb 16:02
    #1

    150 i veckan är väl oki jag hade det iaf...

  • Headru­sh
    Äldre 15 Feb 16:02
    #2

    400-600:- tycker jag är lagom för en 15-åring.

  • miniin­atta
    Äldre 15 Feb 16:02
    #3

    Barnbidraget ! Röstade fel ..

  • Äldre 15 Feb 16:04
    #4

    Kommer nog att ge min dotter barnbidraget när hon är 15, samt köpa basgarderob+skor+vinterkläder+fylla på mobilen för en viss summa i månaden. Sen beror det ju på min ekonomi och henne grundinställning till pengar, om hon förstår deras värde osv trotts att hon får mkt eller om man måste ha en pedagogisk tanke bakom det hela...


    Kom ut nu lille Viking, alla längtar så!
  • mamma 05 07 09
    Äldre 15 Feb 16:05
    #5

    Barnbidraget till allt, jag hade det och fick lära mig att prioritera! Visst kunde man ju få nått annat utöver men det ska inte vara att räkna med.


    ღ ღ ღ
  • Äldre 15 Feb 16:13
    #6

    Dottern har som sagt 300:-/månad
    Jag betalar alla kläder, hygienartiklar, biobesök, discon mm mm.
    Hennes pappa betalar för skor o alla kostnader på mobilen.
    Hennes pengar e enbart för tex godis o tidningar tex...

  • näradi­g
    Äldre 15 Feb 16:17
    #7

    inget alternativ passade. studiebidraget och det skall vara till nöjen dit räknas även mobilen.

  • Äldre 15 Feb 16:21
    #8
    näradig skrev 2009-02-15 16:17:26 följande:
    inget alternativ passade. studiebidraget och det skall vara till nöjen dit räknas även mobilen.
    Fast när man är 15 får man ju fortfarande barnbidrag... Studiebidrag blir dte först när man börjar gymnasiet
    Kom ut nu lille Viking, alla längtar så!
  • näradi­g
    Äldre 15 Feb 16:23
    #9

    valkyrian skrev 2009-02-15 16:21:07 följande:


    Fast när man är 15 får man ju fortfarande barnbidrag... Studiebidrag blir dte först när man börjar gymnasiet
    ja, och det kan man vara när man är 15år.

    vi kör detta från ca 12års ålder och först då alltså med barnbidraget.
  • Änglam­i
    Äldre 15 Feb 16:23
    #10

    När jag var 15 fick jag barnbidraget av min mor och far insatt på ett eget bankkonto med eget bankkort.
    Fick jag köpa mig saker som tex kläder och sådant själv.
    Men jobbad som servetris på en pizzeria extra så jag bad aldrig om mer pengar under månaden heller.
    Jag skulle ge min dotter barnbidraget om hon var i den åldern.

Svar på tråden Månadspeng till tonåring.