• Äldre 15 Feb 16:00
    5431 visningar
    35 svar
    35
    5431

    Månadspeng till tonåring.

    Säg att ni har en tonåring runt 15 år. Hur mycket tycker ni är skäligt att få i månadspeng?

    Med "nöjen" menar jag att tonåringen inte behöver betala saker som kläder, mobilkort, avgift till hobby osv.

    Med "allt" menar jag att tonåringen får betala ovanstående saker själv och kanske få hjälp med större utgifter.

    ----

    Blev nyfiken då jag själv fick barnbidraget från 14 år och det skulle räcka till allt. Skriv gärna hur ni hade det och/eller hur ni gör med era barn nu.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Månadspeng till tonåring.
  • Linda1­976
    Äldre 15 Feb 19:42
    #21

    1000:- till nöjen och vissa kläder (typ toppar på H&M osv) men få  jacka, skor, jeans osv...


    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • skrotr­umpan
    Äldre 16 Feb 00:02
    #22

    När jag började gumnasiet fick jag hela barnbidraget. Det skulle täcka allt. Nöjen, SL-tilläggskort, kläder, bio, allt. Inte fick jag någon fyllnad utöver de pengarna inte.


    Att vara mamma är det bästa som någonsin hänt mig!
  • Jeanne­DArc
    Äldre 16 Feb 00:34
    #23

    Tycker det är på hög tid då att lära sig hushålla med en inkomst. Alltså att få hela pengen och ha till allt möjligt, men med viss hjälp till oskäligt dyra saker förhållandevis till månadpengen.

  • Äldre 16 Feb 09:03
    #24

    Tack för alla svar hittills! Verkar som att det är mest vanligt att få barnbidraget/studiebidraget och att det ska räcka till det mesta.


    ♥ Loke -06 & Isak -08 ♥
  • Äldre 16 Feb 09:09
    #25

    jag fick 120 kr i månaden fram tills jag började gymnasiet, då fick jag hela och det skulle räcka till allt (utom min ridning).
    För de 120 kr betalade jag tidningar och mobilen, även bio och så även om mina föräldrar ibland betalade.

    Men jag tycker att från 14-15 års åldern (eller iaf när man börjar gymnasiet) så kan man ha hela sitt studiebidrag själv och stå för allt.


  • saaand­ra86
    Äldre 16 Feb 17:17
    #26

    När jag började gymnasiet fick jag hela studiebidraget och det skulle räcka till allt.

  • Jeanne­DArc
    Äldre 17 Feb 14:57
    #27

    Lantani skrev 2009-02-16 09:09:31 följande:


    jag fick 120 kr i månaden fram tills jag började gymnasiet, då fick jag hela och det skulle räcka till allt (utom min ridning).För de 120 kr betalade jag tidningar och mobilen, även bio och så även om mina föräldrar ibland betalade.Men jag tycker att från 14-15 års åldern (eller iaf när man börjar gymnasiet) så kan man ha hela sitt studiebidrag själv och stå för allt.
    men var det längesen eller? För ett biobesök går ju på ca 100 spänn idag menar jag och då räcker de där 20 kronorna väl inte mer än tillresan dit så är pengarna slut sen Känns löjligt lite att få att räcka till att betala allt med.
  • Äldre 17 Feb 15:15
    #28

    jag är född 88 resor till och från stan betalade mina föräldrar. Så det var inte så länge sedan och den var inte mycket jag fick.


    JeanneDArc skrev 2009-02-17 14:57:10 följande:
    Lantani skrev 2009-02-16 09:09:31 följande: men var det längesen eller? För ett biobesök går ju på ca 100 spänn idag menar jag och då räcker de där 20 kronorna väl inte mer än tillresan dit så är pengarna slut sen Känns löjligt lite att få att räcka till att betala allt med.
  • vilder­ness
    Äldre 17 Feb 15:20
    #29

    Mina tjejer får barnbidraget. elelr nu heter det ju studiebidrag för dom har fyllt 16år.

    Det skall räcka till allt dvs nöjen(fika,bio, disco busskort ladda mobilen,godis mm) kläder
    (vinterjacka och vinterskor lägger jag till hälften)

    Måste säga att jag är imponerad av att dom klarar det så bra.

    den ena köper kläder för nästan allt den andra slösar väl bort sina men dom ber aldrig om mera iaf..

  • Äldre 18 Feb 06:37
    #30

    Jag får hela studiebidraget nu (är 18 år) och jag fick det när jag var 17.
    Men mina föräldrar hjälper mig att betala lite större saker för mitt busskort tar upp så fruktansvärt mycket pengar varje månad att jag inte skulle ha råd med te.x studentklänningen nu i vår.

  • Äldre 18 Feb 06:49
    #31

    När jag blev tonåring fick jag efter lite tjat hela barnbidraget i "månadspeng". Det skulle räcka till nöjen, intresse/hobby, kläder och smink. Hämtmat/utemat (såsom pizza, McD), bio, datordelar och TV samt DVD-spelare betalade mina föräldrar åt mig. Tycker att det är ett helt okej upplägg och min ambition är att mina eventuella barn skall få samma "deal".

    Vissa kanske tycker att det låter bortskämt att få datordelar och biobesök betalda, men eftersom det var mina två största intressen när jag var tonåring (film och datorer) och jag inte höll på med någon annan kostsam aktivitet såsom hockey, ridning eller liknande anser jag det vara rättvist.

  • Jeanne­DArc
    Äldre 18 Feb 10:54
    #32

    Lantani skrev 2009-02-17 15:15:34 följande:


    jag är född 88 resor till och från stan betalade mina föräldrar. Så det var inte så länge sedan och den var inte mycket jag fick.
    ok, det var ju tur att de hjälpte dig med vissa kostnader då..
  • Äldre 18 Feb 10:57
    #33

    Jag fick mitt barnbidrag/studiebidrag och det skulle räcka till allt förutom när jag verkligen behövde något lite dyrare, skor eller vinterjacka typ. Jag antar att jag skulle göra så med min dotter när hon kommer upp i den åldern också.

  • Tyche8­2
    Äldre 18 Feb 11:09
    #34

    Vi kommer ge hela barnbidraget/studiebidraget. Pengarna ska räcka till i princip allt då.


    Jackor, vinterskor och andra stora saker kommer vi lägga en maxsumma på och vill barnen ha dyrare än det så får dom lägga resten själva.
    Tex, vi tycker 2500 är rimligt för att få en bra vinterjacka, vill barnen då ha en jacka för 3000 eller 5000 får dom lägga resten själv.
    Till dottern kommer vi köpa mensskydd och en basuppsättning på bh:ar. Vill hon ha fler bh:ar får hon köpa själv.
    När det gäller sport så kommer vi betala den största delen, kanske allt, beror på sporten.
    ♥ I 050520 ♥ E 070307 ♥
  • Pierre­line
    Äldre 13 May 16:56
    #35
    Meria skrev 2009-02-15 16:00:27 följande:
    Säg att ni har en tonåring runt 15 år. Hur mycket tycker ni är skäligt att få i månadspeng?

    Med "nöjen" menar jag att tonåringen inte behöver betala saker som kläder, mobilkort, avgift till hobby osv.

    Med "allt" menar jag att tonåringen får betala ovanstående saker själv och kanske få hjälp med större utgifter.

    ----

    Blev nyfiken då jag själv fick barnbidraget från 14 år och det skulle räcka till allt. Skriv gärna hur ni hade det och/eller hur ni gör med era barn nu.
    Jag är 15 år och får bara 200 i månadspeng och det ska tydligen räcka till vissa nöjen, mat till mian kaniner samt veterinär kostnader, godis/läsk m.m

    Jag själv skulle vilja ha barnbidraget då att hyra häst 1 gång kostar 200 och då är ju pengarna borta

Svar på tråden Månadspeng till tonåring.