• MiHi
    Äldre 16 Feb 17:57
    32744 visningar
    51 svar
    51
    32744

    jätte röd stjärt och bajsar hela tiden

    Min 2 veckors son äter och bajsar jätte löst hela tiden och sen i förrgår är han jätte röd i stjärten, smörjer med idomin, pudrar och vädrar men det har inte hjälpt, finns det nåt annat man kan göra? Nån bättre salva lr så?


    ♥Kevin 971205, Isabell o Theodor 050111, Gabriel 090201♥
  • Svar på tråden jätte röd stjärt och bajsar hela tiden
  • Äldre 17 Feb 10:13
    #41

    Och bada inte barnet för ofta. Tvättlappsrengöring med jummet vatten utan kemikalier räcker.

  • Äldre 17 Feb 10:19
    #42

    - Undvik våtservetter (innehåller kemikalier) - använd istället kleenexdukar som du doppar i en skål med ljummet vatten och några droppar badolja i.
    - Riktigt tjockt lager med inotyol-salva
    - Vädra rumpan ofta och länge (gärna 10 minuter efter varje blöjbyte)

  • Veravi­p
    Äldre 17 Feb 10:31
    #43

    Har bara läst TS.

    Min lilla tjej på 5 veckor hade också superröd rumpa! Det visade sig vara svamp. Jag fick rådet på bvc att använda ett svampmedel (mot fotsvamp!) och efter bara ett par dagar var det röda nästan helt borta!
    Visa upp lilla rumpan på BVC så får du säkert bra råd.

    Jag har både inotyol och bepanthen hemma, båda är superbra!

    Lycka till!

  • jempi
    Äldre 17 Feb 10:39
    #44

    Jag har använt alla dessa slavor som det pratas om ovan, men till slut blev jag tipsad om en som heter Silon, och nu är det endast den vi använder!

  • Äldre 17 Feb 19:58
    #45

    Jag tycker att Pampers var bra till småbebisbajs, det sögs upp som kiss och låg inte kvar och "frätte".

  • Äldre 17 Feb 20:30
    #46

    Jag har samma problem och vill väl inte påstå att jag helt har blivit av med det. Men det blev betyligt mycket bättre sen jag började med potatismjöl.

    Jag använder lambi toapapper och torkar bort det värsta bajset med. Sen tar jag en tvättlapp med vatten och olja på och tvättar försiktigt. Lägger blöjan under rumpan och häller på typ två teskedar potatismjöl i rumpan. Det suger upp fukten. Verkar funka ganska bra!

  • Acca
    Äldre 17 Feb 20:37
    #47

    använder den oxå och tycker den är kanon, mkt. bättre än inotyol.fast har den tuben kvar oxå som reserv så den får åka med i skötväskan slipper man flytta tuben imellan!


    jempi skrev 2009-02-17 10:39:48 följande:
    Jag har använt alla dessa slavor som det pratas om ovan, men till slut blev jag tipsad om en som heter Silon, och nu är det endast den vi använder!
    Nu är Filip äntligen här! 1/1-09, 2:a i länet:)
  • Äldre 17 Feb 21:51
    #48

    det bästa är ju egentligen att inte torka med tvättlapp utan bara skölja av bajset. Det gjorde vi ett tag när hon var ordentligt röd.

  • nen 72
    Äldre 17 Feb 22:50
    #49

    Min son var likadan. Bajsade jämt, var jätteröd i rumpan hela tiden. Det visade sig att hab hade svamp. BVC penslade blått i rumpan en gång och vi skulle smörja med dactacort två ggr/dag i 1 vecka och en gång om dagen i ytterligare någon dag. Mellan smörjningarna med dactacort smorde vi med Silonsalva som verkar som en skyddande hinna. Vi fick rådet att inte använda tvättservetter eftersom de ändrar ph-balansen, som gör att svampen lättare får fäste ,utan att använda tvättlappar uppblötta i vanligt vatten. Sedan får man vara observant då svampen gärna komemr tillbaka när immunförsvaret är lite nedsatt ex vid förkylningar.

  • MiHi
    Äldre 18 Feb 11:23
    #50

    Va på bvc igår och jag skulle ta bomull ist för tvättlappar och hon penslade med nåt lila mot svamp och jag fick lite salva mot svamp och ska prova med inityol.


    ♥Kevin 971205, Isabell o Theodor 050111, Gabriel 090201♥
  • Veravi­p
    Äldre 18 Feb 16:37
    #51

    MiHi skrev 2009-02-18 11:23:47 följande:


    Va på bvc igår och jag skulle ta bomull ist för tvättlappar och hon penslade med nåt lila mot svamp och jag fick lite salva mot svamp och ska prova med inityol.
    Exakt som jag. Det hjälpte tyvärr inte så jag fick svampmedel veckan efter och då gick det över på 2 dgr! Hoppas ditt läker direkt!
Svar på tråden jätte röd stjärt och bajsar hela tiden