• 02Smulan

    Bolån, vilken bank är bäst?

    Hej, jag skulle vilja höra era erfarenheter från när ni ansökt/skaffat bolån!
    Vi fick nej från vår bank (Swedbank) eftersom dom kräver en kontantinsats och det har vi inte. Vi har billån hos dem redan så dom tyckte väl risken var för stor (annars kan man ju förhandla bort kontantinsatsen).
    Summan är inte så stor, 750 000 kr. Ja den är ju stor för oss såklart men inte om man ser till vad hus brukar gå loss på.

    Nu funderar vi över att testa med en annan bank, Länets ligger närmast till hands då vi har alla försäkringar där.
    Det borde ju fungera bättre då vi inte har några lån där sen tidigare.
    Vad har ni för rekommendationer, vart har ni mött motstånd och vart har ni blivit bra bemötta?

  • Svar på tråden Bolån, vilken bank är bäst?
  • Mirris

    Jag fick också nej från Swedbank (hade oxå billån hos dom)

    Ringde Handelsbanken och där var det inga problem. Har fått världens BÄSTA bankkvinna där.
    Man får ju såklart byta bank helt, dom vill ju ha mera kunder.

    Så nu har jag alla lån hos dom. Fick lånelöfte på 750 000... men har "bara" behövt låna 640000 och så billånet då såklart!

  • 02Smulan

    Jaså ja det lät ju jättebra det!
    Ja visst måste man ha lönekonto i den bank man vill låna i va?
    Kan man då ha det i två banker? Iom att vi har alla andra konton hos swedbank...

  • gagge

    jepp, har våra bolån hos dom, sen har vi våra "vanliga" konto hos handelsbanken.
    Dnb hade dom lägsta räntorna när vi köpte hus.


    Mina älskade två prinsessor!
  • 02Smulan

    Ja jag ser här att dom har bra ränta, men man kan låna bara upp till 90 %, alltså kräver dom ju också en kontantinsats (som vi inte har).
    Frågan är om dom andra bankerna annars ger ett sk blancolån på kontantinsats-summan?

  • gagge

    När vi lånade för ett år sedan så kunde man om man ville och behövde låna till 100%, men dom har kanske ändrat det nu när det sämre tider?! Fundersam


    Mina älskade två prinsessor!
  • tessum

    Vi försökte med handelsbanken eftersom de hade bättre vilkor men de var tveksamma länge och lät negativa när de äntligen beslutat sig för att ge oss lånelöftet.

    Gick då till swedbank där vi hade billånet och vi fick ett lånelöfte direkt, utan någon kontantinsats på huset.

  • 02Smulan

    gagge skrev 2009-02-17 14:31:40 följande:


    När vi lånade för ett år sedan så kunde man om man ville och behövde låna till 100%, men dom har kanske ändrat det nu när det sämre tider?!
    Mina älskade två prinsessor!
    Ja det beror ju på att det är sämre tider nu, förut gav dom ju lån lite "hursomhelst" (bankkillens ord) men nu är det helt annorlunda.
Svar på tråden Bolån, vilken bank är bäst?