• Anonym (psyko­s)
    Äldre 17 Feb 13:45
    655 visningar
    7 svar
    7
    655

    psykos

    Har läst om depressioner här, men är det någon mer än jag som fått en psykos i samband med förlossning?

  • Svar på tråden psykos
  • Anonym (psyko­s) Trådstartaren
    Äldre 17 Feb 14:05
    #1

    Jag drabbades av en sk förlossnings-psykos. Sömnbrist var antagligen orsaken till den eller en utav dem iallafall. Det är ju en stor omställning här i livet att få barn. Och för mig blev det inte som jag hade tänkt mig. Blev inlagd......
    De första månaderna som nybliven mamma minns jag inte. Men jag fick bra hjälp och kom snabbt tillbaka och kunde ta hand om mitt lilla barn. Nu försöker man gå vidare och njuter av varje dag.
    Är det någon mer som drabbats av detta??

  • Anonym
    Äldre 17 Feb 16:12
    #2
    Svar på #1
    jag fick det, med bägge barnen, blev också inlagd....

    det var 5 år sedan första gången och jag mår fortfarande dåligt, ,men kämpar varje dag för att ta mig tillbaka och må bra, men har väldig ångest....

    när fick du det? mår du bra idag? äter du några mediciner?

    jag tycker det var en läskig känsla, svårt att smälta, också pga sömnbrist, men man är ju rädd för vad som kan hända, att man inte har någon spärr... kram på dig!
  • Anonym
    Äldre 17 Feb 16:17
    #3

    hur upplevde ni psykosen?

  • Anonym (psyko­s) Trådstartaren
    Äldre 17 Feb 17:35
    #4
    Svar på #2
    Ok. Med båda barnen...? Hur var det för dig? Jag fick också väldig ångest efteråt. Jag fick min psykos efter att vi kom hem från bb. Men det låg väl nära under bb-tiden också.
    Det var många sömnlösa nätter som bidrog till detta. När jag blev inlagd fick jag såkallad ect-behandling som hjälpte mig igenom detta samt sömnpiller osv. Idag mår jag bra, men kände till en början skuldkänslor för jag hade minnesförlust den första månaden. Det blev ju som sagt var inte som jag hade tänkt mig... Jag ville ju bli en bra mamma ock göra allting rätt.
    Nu ligger det bakom mig och jag är inte rädd för att det ska hända igen. Det som hände, hände och jag kan inte göra något åt det... Får istället se framåt och njuta av att vara mamma.
    Men visst ibland funderar man på sjukdomstiden det finns ju fortfarande mycket frågor kring det... Jag är iallafall glad att jag kom tillbaka så snabbt och tacksam för hjälpen jag fick både från anhöriga ock personal. Kram
  • Anonym
    Äldre 17 Feb 17:42
    #5
    Svar på #4
    är du fri från ångeste idag? äter du medicin?

    jag äter zyprexa.

    oj, oj, det var en enda soppa när jag blev inlagd, levde som i en drömvärld, kunde inte skija på verklighet och dröm nästan...
    svårt att förklara...

    ect, hur var det? kan det vara anledningen till att du inte kommer ihåg?

    ska också försöka lägga detta bakom mig, det är som det är.. och nu är jag väldigt noga med sömn och mat, kan hända vem som helsts om man inte tar hand om sig... jag tror också att kejsarsnittet gjorde sitt till, men vet inte säkert *kram*
  • Anonym (psyko­s) Trådstartaren
    Äldre 18 Feb 09:22
    #6

    Ja jag är så gott som fri från ångesten idag. Jag åt också medicin ..sömnpiller och stesolid. Ect fungerade på mig. Utan dom behandlingarna vet jag inte hur det hade gått....Och ja...det är den största anledningen till att jag inte kommer ihåg. Men det gör inget, för det är inget roligt att minnas ändå.
    Tyvärr får dock min sambo bära med sig dom minnerna om den tiden..... Det är ofta folk skriver om sina depressioner, men få om psykoser. Så därför skrev jag för att se om fler varit i samma sitration. Som du skrev att kejsarsnittet gjorde sitt kan säkert stämma. Kram

  • Anonym (psyko­s) Trådstartaren
    Äldre 18 Feb 09:24
    #7

    Men du skrev att du fått psykos två ggr....När du drabbades av det första gången....tänkte du då på att du kunde drabbas en gång till. Fick du stöd ock hjälp under din andra graviditet med tanke på hur det gick med den första ??? Kram

Svar på tråden psykos