• EllieMay

    Vad får muslimer göra?

    Några saker jag undrar över Islam.
    Får en muslim gifta sig med en som är kristen, eller har annan religion om Islam. Vad säger Islam om detta?

    Det finns tydligen olika muslimer som sunnah...mins ej vad de heter, men verkar tyckas finnas olika grenar, vad är det för skillnad.

    Sist så undrar jag detta med slöja och burka.
    Varför täcker man sig helt, är detta ett måste enligt islam, eller är det av respekt inför Allah?

    En annan "dum" fråga är hur känner man igen varandra om man går på stan och båda har heltäckande burka?

    Som sagt nyfiken kring detta och startar därmed en tråd som inte är till för påhopp.

  • Svar på tråden Vad får muslimer göra?
  • Molly1982

    sakoline skrev 2009-02-19 18:01:10 följande:


    Molly: Jovisst. Men där ses väl hon som redo? Tragiskt men sant. Hon anses vara mogen att gifta sig där.
    Visst!

    Men vi är civiliserade vet bättre!...en 9åring är inte mogen att gifta sig!

    Är det inte hög tid att mordernisera dessa barbarisak seder?
    Modernisera koran. så attd et går att tillämpa i dagen samhälle, med mer civiliserade värderingar.
  • pindile

    fast vaddå mordenisera koranen?? jag tror det är folket som behöver lära sig att tänka annorlunda, man kan ju inte ändra på gamla texter för att de ska passa i samhället, däremot kan man ju lära folk att tänka själva och ifrågasätta....

  • pindile

    oak:
    det är ju synd att folk bara tror på det de fått höra so barn, för min svärmor sa till mig att det står i koranen.
    och sen när vi kollat med andra i släkten sa dom att de var tvungna o säga det till mig eftersom katoliker(då syftade de på mig, trots att jag e döpt till protestant) inte tvättade sig efter sex , utan före.....??!!
    då skrattade jag.....det bevisar att de har fördomar mot kristna precis som svenskar ofta har mot muslimer....

  • Molly1982

    pindile skrev 2009-02-19 19:43:49 följande:


    fast vaddå mordenisera koranen?? jag tror det är folket som behöver lära sig att tänka annorlunda, man kan ju inte ändra på gamla texter för att de ska passa i samhället, däremot kan man ju lära folk att tänka själva och ifrågasätta....
    Absolut...man kan lära folk att tänka själva och tänka kritiskt.

    Men är det verkligen enheligt med koranen att man ska ifrågasätta dessa skrift?
  • pindile

    jag är ju inte muslim själv...men jag tycker väl eftersom Gud gett oss förmågan att tänka o va självständiga måste vi utnyttja den gåvan.
    det finns ju mkt i bibeln också som är värt att ifrågasätta, men inte skriver man en ny bibel för det.

  • Molly1982

    sant sant...man ska tänka kritiskt och ifrågasätta allt!

    Tycker att det är synd att se alla som verkligen uttrycker sig som om de är hjärntvättade, de är nog troligen det oxå...men att helt besatt försöka pracka på andra sin övertygelse sänder bara signalen att de är osäkra i sin tro.

    Behöver ju självfaller inte "skriva om" skrifterna (trodde att det skulle framgå) men man kan ju leva så att det ska vara med civiliserad.
    Inte omskära sina döttrar, inte gifta bort döttrarna när de är under 18, inte tvinga på små flickor huckle osv osv.

    Apassa sitt liv till det övriga samhället...utan att behäva tappa sin gudstro!

  • sakoline

    oOHalalOo skrev 2009-02-19 18:06:32 följande:


    Å andra sidan, kolla den svenska äktenskapsstatistiken, den är förödande rent ut sagt. Så vilket är bättre är väl en smaksak helt enkelt. ''Som sagt, det funkar inte så här, här bor vi sambos i flera år innan man gifter sig, man börjar dejta redan på högstadiet, och man får umgås med det motsatta könet kravlöst och utan att trissa upp allt.''Olika seder. Dock är det långt ifrån någon garanti för ett långt liv tillsammans.
    Egentligen blir jag bara irriterad när jag läser sånt där. Jag är hellre skild och lycklig än, gift och olycklig. Det där handlar bara om fasader, det borde även du förstå. Finns nog många muslimer som rent pyskiskt hade mått bra om de vågat skilja sig, precis som alla i övrigt. Dock kanske det är svårare för muslimer att vara skilda, kanske finns fler dömande och kritiserande personer i omgivningen.
  • pindile

    ja, det e ju så att de som faktiskt gör de sakerna som du räknat upp är nog underrepresenterade bland de muslimska folken i världen. det finns ju massa muslimer både i europa, (inkl ryssland) , asien osv...och alla de som jag känner kopplar inte sånt här till sin religion.
    det folk måste förstå är att det inte har med religionen att göra, utan kulturen....(att omskära döttrar , gifta bort mm.. finns det ju inga belägg för i koranen, folk gör det av okunnighet och tradition och inget annat)

  • oOHalalOo

    Molly

    ''Visst!

    Men vi är civiliserade vet bättre!...en 9åring är inte mogen att gifta sig!

    Är det inte hög tid att mordernisera dessa barbarisak seder?
    Modernisera koran. så attd et går att tillämpa i dagen samhälle, med mer civiliserade värderingar.''

    Idag dömer vi så, javisst. Men det var andra tider och andra seder då. Även längre tillbaka så vara det inte ovanligt att unga kvinnor gifte sig med äldre män. Så visst kan vi leka besserwisser idag och säga, 'vad stolliga ni var då!', men det förändrar ju inte att det såg annorlunda ut på den tiden. Så blir man snorkig så kan det ju istället se ut som om man inte har förmågan att sätta sig in i andra tider och seder, utan bara bedömer ensidigt hur det ser ut idag.

    Ta en titt på åldern för sexdebut idag, i Europeiska länder, du lär bli förvånad. Och det är idag år 2009 som den åsikten skiljer. Så en del saker förändrar sig inte, dvs att människor ofta har avvikande åsikter om saker och ting.

  • oOHalalOo

    Molly

    Förresten glömde, det står inte om Islams profets (fred vare med honom) äktenskap i Koranen. Det står om det i hadith.

Svar på tråden Vad får muslimer göra?