• EllieMay

    Vad får muslimer göra?

    Några saker jag undrar över Islam.
    Får en muslim gifta sig med en som är kristen, eller har annan religion om Islam. Vad säger Islam om detta?

    Det finns tydligen olika muslimer som sunnah...mins ej vad de heter, men verkar tyckas finnas olika grenar, vad är det för skillnad.

    Sist så undrar jag detta med slöja och burka.
    Varför täcker man sig helt, är detta ett måste enligt islam, eller är det av respekt inför Allah?

    En annan "dum" fråga är hur känner man igen varandra om man går på stan och båda har heltäckande burka?

    Som sagt nyfiken kring detta och startar därmed en tråd som inte är till för påhopp.

  • Svar på tråden Vad får muslimer göra?
  • oOHalalOo

    Molly

    ''Behöver ju självfaller inte "skriva om" skrifterna (trodde att det skulle framgå) men man kan ju leva så att det ska vara med civiliserad.
    Inte omskära sina döttrar, inte gifta bort döttrarna när de är under 18, inte tvinga på små flickor huckle osv osv.''

    Nej det framgick inte.

    Nej exakt man måste ju inte omskära, och man får absolut inte stympa. Tvångsäktenskap är förbjudet. Man kan inte tvinga på små flickor hijab (att skriva huckle låter nedvärderande). Skriver du det om kristnas och judinnors huvudbonad också? Slöja går ju bra att använda annars, då förstå man vad du menar.

  • Molly1982

    Enligt Sunna är det okej att omskära flickor!
    Att gifta bort sina barn när det är små flickor är oxå okej jag menar mohammed gjorde ju det.

    Så jag hoppas att du inte tar illa vid dig nu...för det är inte dig personligen jag kritiserar...jag kritiserar den skeva världsbilden som dessa skrift förmedlar.

    Sen så hr jag genom en medlem Jojjeskrutt fått en helt annan bild av islam...hon lever efter koranen och tyder enbart koranen, inte en massa andra skrifter som igentligen bara är blaj...
    Jag tror att om muslimer förljer koranen och inte en massa andra gubbars blaj snack, så tror jag att världen skulle få en bättre bild av muslimer.

  • oOHalalOo

    Sakonline

    ''Egentligen blir jag bara irriterad när jag läser sånt där. Jag är hellre skild och lycklig än, gift och olycklig. Det där handlar bara om fasader, det borde även du förstå. Finns nog många muslimer som rent pyskiskt hade mått bra om de vågat skilja sig, precis som alla i övrigt. Dock kanske det är svårare för muslimer att vara skilda, kanske finns fler dömande och kritiserande personer i omgivningen.''

    Men du förutsätter ju att man är olyckligt gift då bara för att man inte har börjat utifrån attraktionen, eller hur? Hur kan du veta att det handlar om fasader? Har du någon grund för det du påstår? Dessutom verkar du dra alla arrangerade äktenskap över en kam, blir ju inte mer rätt för det.

    Det kanske finns såna som rynkar på näsan, men det kan man stöta på även på annat håll. Skilsmässa är ju däremot tillåtet i Islam och både man och kvinna kan ta ut den. Så inte måste man vara gift om det skulle skära sig.

  • oOHalalOo

    Molly

    ''Enligt Sunna är det okej att omskära flickor!''

    Det är tillåtet att omskära ja, dvs skära bort skinnet över klitoris, men det är inte ett påbud. Det måste man skilja på. Jag vet inte hur vanligt det är med den här typen av omskärelse faktiskt. Vore lite intressant med statistik faktiskt.

    ''Att gifta bort sina barn när det är små flickor är oxå okej jag menar mohammed gjorde ju det.''

    Dock inte med tvång, du måste skilja på det. Det ska ges ett medgivande till det.

    ''Så jag hoppas att du inte tar illa vid dig nu...för det är inte dig personligen jag kritiserar...jag kritiserar den skeva världsbilden som dessa skrift förmedlar.''

    Nej varför skulle jag ta illa vid mig? Jag ser ju att du har missuppfattat mycket, så ser att det är bra att få klara ut det som du har missuppfattat istället. Så skriv på du.

    ''Sen så hr jag genom en medlem Jojjeskrutt fått en helt annan bild av islam...hon lever efter koranen och tyder enbart koranen, inte en massa andra skrifter som igentligen bara är blaj...''

    Alla muslimer gör sitt val hur de vill praktisera sin tro. Det beror säkert på det, vi är inte en enheltlig grupp som alla gör lika. Utan Islam kommer att sluta i 73 sekter, så för muslimer är det välkänt att det finns olika varianter.

    ''Jag tror att om muslimer förljer koranen och inte en massa andra gubbars blaj snack, så tror jag att världen skulle få en bättre bild av muslimer.''

    Kan vara. Å andra sidan så finns det mycket bra riktlinjer i Islam och om man väljer att bortse från dem så kan det gå riktigt tokigt. Tex de muslimer som är så moderata i sin praktisering så de begår våldtäkt, mord, begår stöld osv, för att de tycker det som står i Islams läror är ointressant. Så det finns olika sätt att se på det hela.

  • oOHalalOo

    Molly

    Oj förlåt, trodde det hrä var en tråd som vände sig till muslimer och vad vi har för åsikter. Men jag ska inte svara då om du tycker det är besvärligt. Be TS ändra i TS så att muslimer inte behöver svara. Finns ju andra trådar att hänga i menar jag.

  • Molly1982

    Man kan ju välja sina diskussions partner efter hur värdiga de är

  • sakoline

    oOHalalOo skrev 2009-02-19 20:27:25 följande:


    Sakonline''Egentligen blir jag bara irriterad när jag läser sånt där. Jag är hellre skild och lycklig än, gift och olycklig. Det där handlar bara om fasader, det borde även du förstå. Finns nog många muslimer som rent pyskiskt hade mått bra om de vågat skilja sig, precis som alla i övrigt. Dock kanske det är svårare för muslimer att vara skilda, kanske finns fler dömande och kritiserande personer i omgivningen.''Men du förutsätter ju att man är olyckligt gift då bara för att man inte har börjat utifrån attraktionen, eller hur? Hur kan du veta att det handlar om fasader? Har du någon grund för det du påstår? Dessutom verkar du dra alla arrangerade äktenskap över en kam, blir ju inte mer rätt för det. Det kanske finns såna som rynkar på näsan, men det kan man stöta på även på annat håll. Skilsmässa är ju däremot tillåtet i Islam och både man och kvinna kan ta ut den. Så inte måste man vara gift om det skulle skära sig.
    Nej, nej, jag tror man kan bli lycklig tillsammans. Finns många olika förhållanden och relationer, alla är vi tillsammans av olika anledningar. Jag menar bara att förutsättningarna för att hitta rätt och inte bara acceptera sitt öde borde ju vara större UTAN arrangerade äktenskap. Jag bloggade om detta idag, där jag frågade mig detta.

    kattungejavel.blogg.se/2009/february/utkast-for-ovrigt.html
    "Snacka om att verkligen rannsaka sig själv och grubbla ut vad det är man måste veta som inte går att ta reda på senare. Stressigt läge. Som speeddating fast utan lek. Eller så får man tänka på ett helt annat sätt, än om man vore 30 år, frånskild och van vid ett annat utgångsläge. Det kanske är som det gamla, slitna ordspråket; det man inte vet om mår man inte dåligt av. Man kanske inte har (eller får ha) så höga krav; viktigast är att man har samma värderingar (som man får ta reda på genom korta enkätsvar) och fysiskt attraktion. Det handlar antagligen om helt andra premisser än vad jag grundar mina val på. Istället för att bygga upp ett äktenskap innan man gifter sig, bygger man på det efteråt? Har jag förstått det rätt då?
    Och tänk. Det kanske blir samma resultat i slutändan ändå? Antingen ett lyckokast, eller platt fall och ond svanskota? Fast känns som att man får ett rätt så stort försprång ändå, med att kunna dejta och möjlighet till samboende, och nästan ett Du-slipper-ut-ur-äktenskapet-kort i fickan. Och bröllop är ändå bara en romantisk kul grej, med någon mindre viktig juridisk innebörd någonstans långt borta ingen bryr sig om."
  • oOHalalOo

    Sakoline

    Ja det är säkert rätt om man har som tradition att man utgår från den vinkeln så att säga. Medan andra då kanske tycker att utgå från den arrangerade vinkeln är den bästa förutsättningen. Så jag tycker var och en ska få bestämma vilket de tycker är det bästa och inte så att säga klanka ner på hur andra föredrar att göra. Eftersom man ju ändå utgår från sig själv och vad som är rätt för en själv.

  • EllieMay

    Halal

    ''Enligt Sunna är det okej att omskära flickor!''

    Det är tillåtet att omskära ja, dvs skära bort skinnet över klitoris, men det är inte ett påbud. Det måste man skilja på. Jag vet inte hur vanligt det är med den här typen av omskärelse faktiskt. Vore lite intressant med statistik faktiskt.

    ''Att gifta bort sina barn när det är små flickor är oxå okej jag menar mohammed gjorde ju det.''

    Dock inte med tvång, du måste skilja på det. Det ska ges ett medgivande till det.

    Varför skära bort skinnet över klitoris, menar du nu självaste "kappan" över klitoris?
    Alltså tar man bort det, då blottas ju den mest känsligaste delen på ett kvinnas organ, kan ju vara mindre trevligt med trosor som skaver över detta.

    Varför gör man det, av vilket syfte?

    Det här med små flickor som gifter sig genom arrangerat äktenskap, är dessa flickor under 18 år?

Svar på tråden Vad får muslimer göra?