• Äldre 17 Feb 20:09
    108314 visningar
    35 svar
    35
    108314

    Vad göra med linfrö mot trög mage?

    Hur ska man äta linfrön? Som dom är eller blanda med nåt?
    Vill ha snabbverkande effekt helst..

  • Svar på tråden Vad göra med linfrö mot trög mage?
  • Äldre 22 Feb 09:45
    #21

    Katrinplommonpurén som man kan köpa till bebisar (på burk) är faktiskt jättegod :) sedan brukar jag äta linfrön i filen på morgonen.

  • Äldre 22 Feb 17:08
    #22

    Nej kaffe kan jag inte heller dricka längre pga halsbränna, linfrö har jag testat någta dagar nu men hjälper inte. Katrinplommonjuice har jag testat oxå, det hjälper inte.
    Har druckit laktulos men det spydde jag av.
    Jävligt jobbigt!! Ska prata med bm och fråga om hon har nåt bättre tips. Inolaxol som nån skrev kanske funkar, hoppas

  • Äldre 22 Feb 17:10
    #23

    Jag häller bara lite linfrön (hela) i min tallrik med fil och mûsli på morgonen Det fick jag under min bb vistelse och det funkar för mig =) Dem gör sitt jobb men smakar inte någonting särskilt i filen och märks inte pga muslin.. :)


  • Nur
    Äldre 2 Mar 11:27
    #24

    Tack för all införmation, jag har precis ätit Linfrö med fil men jag tuggar de ,  sedan jag såg en av svaret får inte krossa linfrö. Nu sväljer jag bara. Vi får se om det verka fort i min magen

  • Issa79
    Äldre 2 Mar 11:36
    #25

    Jag körde med psylliumfrön som jag lät dra lite i juice eller mjölk. Fick igång min mage när jag låg på sjukhuset o inget läkemedel där fungerade o höll sen igång den genom hela graviditeten och efter kejsarsnittet.

  • Äldre 2 Mar 13:40
    #26

    Enligt min marnmorska (även läst en hel del på nätet) så skall man inte äta för mycket krossade linför under graviditeten. Jag tar en matsked hela linfrön per dag och sväljer med ett glas vatten. Fröna slkutsar på tarmarna, innan jag började med hela linfrön var min mage helt stopp. Och funkar det på mig så borde det funka på alla, har varit kroniskt förstoppad sedan jag var liten och första grav.veckorna drack jag massa Lactolus. Nu behöver jag inte det längreGlad

  • Issa79
    Äldre 2 Mar 14:31
    #27
    Lizz skrev 2011-03-02 13:40:51 följande:

    Enligt min marnmorska (även läst en hel del på nätet) så skall man inte äta för mycket krossade linför under graviditeten. Jag tar en matsked hela linfrön per dag och sväljer med ett glas vatten. Fröna slkutsar på tarmarna, innan jag började med hela linfrön var min mage helt stopp. Och funkar det på mig så borde det funka på alla, har varit kroniskt förstoppad sedan jag var liten och första grav.veckorna drack jag massa Lactolus. Nu behöver jag inte det längreGlad


    Fast tar man det för att hålla igång magen så måste de inte vara krossade. Krossade  linfrön är för att komma åt nyttigheterna inuti med den lilla biverkningen att det bildar blåsyra (cyanvätesyra). Därför ska man alltid vara försiktig. Hela frön däremot täcks av en geléaktig hinna när de blandas me vätska och hjälper på så vis till att trycka fram det som är i tarmen. Psylliumfrön gör samma sak men fungerade mkt bättre på min mage plus att det inte är ngn risk alls för blåsyra.
  • Äldre 2 Mar 15:20
    #28
    Issa79 skrev 2011-03-02 14:31:21 följande:
    Fast tar man det för att hålla igång magen så måste de inte vara krossade. Krossade  linfrön är för att komma åt nyttigheterna inuti med den lilla biverkningen att det bildar blåsyra (cyanvätesyra). Därför ska man alltid vara försiktig. Hela frön däremot täcks av en geléaktig hinna när de blandas me vätska och hjälper på så vis till att trycka fram det som är i tarmen. Psylliumfrön gör samma sak men fungerade mkt bättre på min mage plus att det inte är ngn risk alls för blåsyra.
    Exakt, men tar man det för nyttigheterna ska man inte äta så stora mängder när man är gravid som behövs för att få igång förstoppad mage. Därför ska man svälja dem hela som jag också skrevGlad
    Kanske får prova lite psylliumfrön också då, variera mig lite, ska de vara hela?
  • Issa79
    Äldre 2 Mar 21:05
    #29
    Lizz skrev 2011-03-02 15:20:02 följande:
    Exakt, men tar man det för nyttigheterna ska man inte äta så stora mängder när man är gravid som behövs för att få igång förstoppad mage. Därför ska man svälja dem hela som jag också skrevGlad
    Kanske får prova lite psylliumfrön också då, variera mig lite, ska de vara hela?
    Kanske inte läste helt rätt då.

    Japp de ska också vara hela. Loppfrö kallas de annars också. De fungerade bättre på min mage än linfrå av ngn anledning.
  • Äldre 28 Mar 20:07
    #30

    Ang. Linfrön... om man äter dem hela, är det inte risk då att de kan fastna i en tarmficka?

  • Äldre 31 Mar 20:37
    #31

    Jag har läst i min gravid app att en kiwi på morgonen ska sätta fart på trög mage.
    Jag brukar koka gröt och ha i en tsk krossad linfrön, då tar det 15min sen får jag besöka toaletten..

  • Äldre 15 Jul 21:03
    #32
    1-2 MSK med HELA Linfrö varje dag som man kan använda i salader eller havregryns gröten med extra fibrer + 
    De krossade Linfröna ska undvikas som jag förstår pga att de innehåller mer cyanid vilket leder till risk om man råkar överdosera.
    Rågbröd med Linfrö istället för vanligt bröd som innehåller en massa socker.
    Glöm inte att dricka vatten.
       
  • Äldre 19 Feb 16:26
    #33

    Hej !jag har problom med stoppning .och jag har atit nästa en månad linfrön nu täckte jag att äta krossade frön att funkar bra .jag vill har råd .Mvh fahima

  • Äldre 19 Feb 21:28
    #34

    Tänk bara på att krossade linfrön kan frigöra blåsyra/vätecyanid och att Livsmedelsverket därför avråder från att äta dem. Även hela linfrön bör inte överstiga en konsumtion av 1-2msk/dag.

    Har du testat Inolaxol? Annars kan jag varmt rekommendera det. Och så klart det vanliga - dricka ordentligt med vatten och äta fiberrik mat.

  • Äldre 20 Feb 07:28
    #35

    För mig fungerar det att äta 2 kiwis varje morgon!

Svar på tråden Vad göra med linfrö mot trög mage?