• Michel­leS
    Äldre 17 Feb 22:16
    22008 visningar
    21 svar
    21
    22008

    Hur märks det att en katthona är "könsmogen" och i vilken ålder?

    Ja rubriken lät konstigt men undrar när honor kan bli könsmogna, finns annat ord för det med men kommer inte på det.
    Min hona är 8 månader gammal drygt och jag har inte märkt någon tedens till att hon skulle vara det.
    Är det så att hon kanske är det utan att man märker det?
    Sen skulle jag vilja veta om de kan bli gravida fastän de inte är könsmogna, eller om det inbart är när de löper, hur ofta löper de per år tex?

  • Svar på tråden Hur märks det att en katthona är "könsmogen" och i vilken ålder?
  • Äldre 17 Feb 22:18
    #1

    när hon börjar jama på ett sätt som driver en fullkomligt till vettet så är det dags att skaffa p-piller. huvva

  • Äldre 17 Feb 22:24
    #2

    Varför kastrerar du inte katten på en gång, så slipper du jobbigt löp beteende.

  • Michel­leS
    Äldre 17 Feb 22:27
    #3

    Okej men det gör hon verkligen inte, förutom när hon är jättebusig och leker med sig själv. Annars är hon tyst som en mus
    Har en hane här, lika gammal (för tillfälligt bara)  han försöker hoppa på henne ibland och jag vetinte hur jag ska göra, är livrädd att hon ska bli gravid men kan heller inte lämna bort honom eftersom jag är den enda som kan se till han.
    Kan hon bli gravid endå, fast hon inte löper?


    Minifer skrev 2009-02-17 22:18:28 följande:
    när hon börjar jama på ett sätt som driver en fullkomligt till vettet så är det dags att skaffa p-piller. huvva
  • Michel­leS
    Äldre 17 Feb 22:29
    #4
    Mamma till R o A skrev 2009-02-17 22:24:28 följande:
    Varför kastrerar du inte katten på en gång, så slipper du jobbigt löp beteende.
    Joo men efterosm de vart så taskigt med pengar jusst nu de här månderna så tänkte jag göra det när hon väl blivit könsmogen.
  • Fille Fjonka­n
    Äldre 17 Feb 22:29
    #5
    +1

    När vår katthona blev könsmogen gick det då inte att undgå att märka det. Hon gick runt och skrek på ett högt och ihåligt vis dygnet runt och rumpade upp sig för våra stackars kastrerade hannar som inte hade en susning om vad hon förväntade sig av dem.


    / Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Äldre 17 Feb 22:31
    #6

    du kan ju kastrera hanen eller sterilisera honom (katthonor har ingen pung så lite svårt att kastrera dem) men det är väl rätt dyrt tror jag. Annars kan du börja ge p-piller när hon börjar löpa. Tror inte hon kan bli gravid innan, men är absolut inte säker!

  • Michel­leS
    Äldre 17 Feb 22:31
    #7
    Fille Fjonkan skrev 2009-02-17 22:29:34 följande:
    När vår katthona blev könsmogen gick det då inte att undgå att märka det. Hon gick runt och skrek på ett högt och ihåligt vis dygnet runt och rumpade upp sig för våra stackars kastrerade hannar som inte hade en susning om vad hon förväntade sig av dem.

    Haha stackars killar
    Vad jobbigt vad gjorde ni då, steriliserade eller gav ppiller?

  • Äldre 17 Feb 22:32
    #8
    +1

    ja hon kommer bli en riktig liten slampa Lyfter rympan i vädret när man klappar ryggen och åmar sig som en...katta!

  • Äldre 17 Feb 22:33
    #9
    Minifer skrev 2009-02-17 22:31:00 följande:
    du kan ju kastrera hanen eller sterilisera honom (katthonor har ingen pung så lite svårt att kastrera dem) men det är väl rätt dyrt tror jag. Annars kan du börja ge p-piller när hon börjar löpa. Tror inte hon kan bli gravid innan, men är absolut inte säker!
    Jo man kastrerar honor också. Klart att katten kan bli dräktig innan hon börjar löpa.
  • Michel­leS
    Äldre 17 Feb 22:33
    #10
    Minifer skrev 2009-02-17 22:31:00 följande:
    du kan ju kastrera hanen eller sterilisera honom (katthonor har ingen pung så lite svårt att kastrera dem) men det är väl rätt dyrt tror jag. Annars kan du börja ge p-piller när hon börjar löpa. Tror inte hon kan bli gravid innan, men är absolut inte säker!

    Jo har hört om ppiller men tydligen ska man inte ge det mer än ett par år.


    OOh, jag hoppas innerligt inte att hon blir gravid. Man kanske kan ge ppiller endå under tiden när man har hanen här?

Svar på tråden Hur märks det att en katthona är "könsmogen" och i vilken ålder?