• Anonym (girl)
    Äldre 24 Feb 23:17
    12684 visningar
    170 svar
    170
    12684

    får soc ta mina pengar ??? SNABBA SVAR!!!!!!!!!

    våran familj går på ekonomiskt bistånd.

    jag har f penning & sambon är arbetsökande.

    jag har blivit sexuellt ofredad och nu ska jag äntligen få mitt skadestånd 12.000 kansek inte är mkt pengar men för våran familje är det det. Vi lever på existens minumum.

    nu till min fråga HAR SOC RÄTT ATT TA MINA PENGAR, ELLER GE MINDRE I BISTÅND OM DOM SER ATT JAG HAR 12.000 PÅ MITT KONTO???

  • Svar på tråden får soc ta mina pengar ??? SNABBA SVAR!!!!!!!!!
  • Anonym
    Äldre 4 Mar 22:08

    Socialen kommer räkna ut hur länge dessa pengar kommer räcka och hur ni ska dela upp dem varje månad..
    Soc har sina egna regler o paragrafer känns de som ibland.
    Jag var tvungen att betala tillbaka ca 60 000 till soc då de visade sig att ja hade rätt te alfa kassan men min hadläggare sa att ja ite kunde söka detta, men gjorde de ändå då min handläggare på AF sa att ja skulle de.
    Så av de 65 000 ja fick fråmn ALFA fick ja betala 5000.. Fast de va soc som gjort "fel".
    Ekonomisk bistånd är ju ej ngt lån och det står de inget om i papperen heller..
    Annars kan du ju sätta in de pengar du fått som plster på såren på ett annat konto så behöver dem ju inte ha ngt me de och göra. De dem inte vet har de ite heller ont av..

  • Myrtil­le
    Äldre 5 Mar 09:57
    EllieMay skrev 2009-03-04 15:36:07 följande:
    Ja folk som har varit utsatta för brott ska ha rätt att behålla skadeståndet för lidande. Har man tillgångar som sparkonton, extra bilar ect så ser jag ingen anledning till att dessa inte skulle kunna användas istället för social bedrag.Och ja med tanke på att alla skriker -Miiiiiina skatte pengar går till socialbidrag, då passar argumenten utmärkt att dem som nu erhåller socialbidrag även betalat skatt för andras bidrag.Så miiiina skattepengar frasen kan skrotas tycker jag.
    Och när övergår skadeståndet till att vara en tillgång som finns på kontot? Om jag får skadestånd, köper en bil för det och ett år senare vill ha socialbidrag; är bilen då fortfarande fredad? För övrigt tror jag inte att det skulle vara till den genomsnittliga socialbidragstagarens fördel om man övergick till ett system där man kunde få ut motsvarande som man betalat in, nej.
  • Myrtil­le
    Äldre 5 Mar 10:00

    Olivers Mamma skrev 2009-03-04 19:22:13 följande:


    Å nästan så jag grinar så glad jag blir *blödig* vilken tur.Jag betalar mer än gärna lite extra skatt för att ngn som blivit utsatt för hemskheter ska få använda de pengarna till annat än att överlevatack för att du skrev det
    Då ser vi fram emot att du och andra intresserade startar en fond och börjar betala in till det behjärtansvärda ändamålet. Ingenting hindrar dig från att ge mer än du redan gör via skattesedeln. Skönt va?
  • Äldre 5 Mar 10:22
    Myrtille skrev 2009-03-05 10:00:08 följande:
    Olivers Mamma skrev 2009-03-04 19:22:13 följande: Då ser vi fram emot att du och andra intresserade startar en fond och börjar betala in till det behjärtansvärda ändamålet. Ingenting hindrar dig från att ge mer än du redan gör via skattesedeln. Skönt va?
    Om hon gör det så lär det inte gå till det hon önskar, det förstår du väl själv?
    Sen när fick man börja välja vart ens skattepengar ska gå till???
  • Myrtil­le
    Äldre 5 Mar 12:51
    MatsAtari skrev 2009-03-05 10:22:40 följande:
    Om hon gör det så lär det inte gå till det hon önskar, det förstår du väl själv?Sen när fick man börja välja vart ens skattepengar ska gå till???
    Du missförstod det som stod. Det jag skrev var, att om man gärna vill ge sina pengar till behjärtansvärd verksamhet behöver man inte ta omvägen via skatten. Olivers mamma vill gärna ge av sina pengar till folk som blivit "utsatta för hemskheter", och det får hon förstås göra med start idag. Ingenting hindrar henne.
  • Trolov­ade
    Äldre 5 Mar 13:58

    Anonym (girl) skrev 2009-03-01 11:23:26 följande:


    Hallontårta skrev 2009-03-01 11:20:49 följande:
    ja men det är ju mitt skadestånd för sveda & värk och sexuellt ofredande
    Ja men du lever ju på våra pengar, vi som betalar skatt Har du pengar så borde du inte få från soc, bättre att de går till någon som verkligen behöver.
  • PixieA­pa
    Äldre 5 Mar 15:10

    Jag fattar inte frågan.

    Vaddå "ta" dina pengar?

    Klart att de inte tar dina pengar. Men du får ju naturligtvis inget försörjningsstöd om du kan försörja dig själv.

  • Oliver­s Mamma
    Äldre 5 Mar 17:05
    Myrtille skrev 2009-03-05 10:00:08 följande:
    Olivers Mamma skrev 2009-03-04 19:22:13 följande:
    Då ser vi fram emot att du och andra intresserade startar en fond och börjar betala in till det behjärtansvärda ändamålet. Ingenting hindrar dig från att ge mer än du redan gör via skattesedeln. Skönt va?
    Skärpning!
    Inte den tonen tack. Har du någon somhelst aning om vad jag gör av mina pengar?!?!
    Nej, det hade du inte.
    Och om du tycker att ett tex våldtäktsoffer ska behöva köpa mat för de pengarna som h*n kanske behöver för att få ett något sånär fungerande liv i framtiden så tycker jag synd om dig faktiskt.
    En människa som blivit utsatt för ett brott ska inte tvingas leva på de pengarna som man fått som ersättning för skadan är ju ytterligare en kränking," åh, vilken tur att jag blev våldtagen så jag har råd att äta..." eller?!?!
    Tycker att du har rejält taskig attityd, inte för att du säger emot mig utan för du inte har någon som helst aning om ifall jag hjälper eller inte hjälper drabbade människor i samhället. Du verkar bara vilja diskutera.
    Alla tycker olika och så är det men börja inte yttra dig om vad andra gör eller inte när du uppenbarligen har noll koll.
  • Trolov­ade
    Äldre 5 Mar 18:53
    hannizen skrev 2009-03-05 14:59:32 följande:
    Du trolovade vilken jäkla taskig attityd du har! pessimist!
    Nej, det tycker jag absolut inte, men man ska inte gå på soc om man har pengar själv. Tycker mer att det du skriver liknar påhopp
  • hanniz­en
    Äldre 6 Mar 01:12
    Svar på #160
    Det är skadestånd,varför ska man inte få ha dom pengarna ifred? nej tyckte inte det var påhopp det var rena rama sanningen.
  • Myrtil­le
    Äldre 6 Mar 10:41

    Olivers Mamma skrev 2009-03-05 17:05:58 följande:


    Skärpning!Inte den tonen tack. Har du någon somhelst aning om vad jag gör av mina pengar?!?!Nej, det hade du inte. Och om du tycker att ett tex våldtäktsoffer ska behöva köpa mat för de pengarna som h*n kanske behöver för att få ett något sånär fungerande liv i framtiden så tycker jag synd om dig faktiskt.En människa som blivit utsatt för ett brott ska inte tvingas leva på de pengarna som man fått som ersättning för skadan är ju ytterligare en kränking," åh, vilken tur att jag blev våldtagen så jag har råd att äta..." eller?!?!Tycker att du har rejält taskig attityd, inte för att du säger emot mig utan för du inte har någon som helst aning om ifall jag hjälper eller inte hjälper drabbade människor i samhället. Du verkar bara vilja diskutera.Alla tycker olika och så är det men börja inte yttra dig om vad andra gör eller inte när du uppenbarligen har noll koll.
    F'låt, mamma!
    Vem har du gett ditt överskott till idag, då?
  • Trolov­ade
    Äldre 6 Mar 11:29
    hannizen skrev 2009-03-06 01:12:32 följande:
    Det är skadestånd,varför ska man inte få ha dom pengarna ifred? nej tyckte inte det var påhopp det var rena rama sanningen.
    Om det var påhopp eller inte är ju redan utrett. Sen vad du tyckte var ju en annan historia.

    Ser absolut ingen anledning bara att betala för folk som kan betala för sig själva. Om man vill ha mer pengar så får man väl göra som de flesta andra, jobba för dom.
  • Oliver­s Mamma
    Äldre 6 Mar 12:04
    Myrtille skrev 2009-03-06 10:41:41 följande:
    Olivers Mamma skrev 2009-03-05 17:05:58 följande:
    F'låt, mamma!Vem har du gett ditt överskott till idag, då?
    Nu är du allt bra nyfiken va, jag har hittat en organisation som jag litar på och där pengarna och sakerna kommer dit de ska.
    Får jag bara fråga vem är du att sitta och ha den attityden du har?
    Gör du något extra bra för någon eller leker du översittare för jämnan?
  • Oliver­s Mamma
    Äldre 6 Mar 12:10

    Vill ni ha något riktigt att störa er på ska ni nu få höra.
    En socialsekreterade betalade en telefonräkning på 6000kr åt en tjej, helt utan förbehåll, hon skulle inte alls behöva betala tillbaka dem utan det var enbart för att det inte skulle gå till Kronofogden som denna "snälla" socialsekreterare gjorde det. tjejen på 20 år hade inte dött utav att få en betalningsanmärkning. Tjejen hade själv ådragit sig telefonräkningen.

    Det finns mycket saker att störa sig på och vill man lägga en massa energi på det får man gärna göra det, mig kvittar det, alla tycker vi olika men man behöver inte gå till personangrepp för det. Vissa som skulle kunna vara sjävförsörjande går på socialtjänsten och vissa skulle aldrig ens kunna tänka sig att be dem om hjälp och har man inte varit i tex ts situation själv kanske man har svårt att sätta sig in i den

  • Myrtil­le
    Äldre 6 Mar 12:13

    Olivers Mamma skrev 2009-03-06 12:04:33 följande:


    Nu är du allt bra nyfiken va, jag har hittat en organisation som jag litar på och där pengarna och sakerna kommer dit de ska.Får jag bara fråga vem är du att sitta och ha den attityden du har?Gör du något extra bra för någon eller leker du översittare för jämnan?
    Vem jag är?
    Läs min presentation.
  • Oliver­s Mamma
    Äldre 6 Mar 12:17
    Myrtille skrev 2009-03-06 12:13:49 följande:
    Olivers Mamma skrev 2009-03-06 12:04:33 följande:
    Vem jag är? Läs min presentation.
    Eller så kan vi ses i sandlådan antar att det är där du befinner dig för det mesta
  • Myrtil­le
    Äldre 6 Mar 12:19

    Argumenten tog visst slut redan för 4-5 inlägg sedan, verkar det som. Ha det gott i sandlådan, om du nu vill hänga där.

  • Oliver­s Mamma
    Äldre 6 Mar 12:35
    Myrtille skrev 2009-03-06 12:19:03 följande:
    Argumenten tog visst slut redan för 4-5 inlägg sedan, verkar det som. Ha det gott i sandlådan, om du nu vill hänga där.
    Vad vill du att jag ska argumentera för?
    Du började komma med en massa kommentarer om att jag får skänka pengar till enskilda organisationer och inte behövde gömma mig bakom skatten, om jag redan gör det ska jag då dra igång en kampanj för att du ska sitta och tycka precis som jag?
    Om du tycker att en person som blivit utsatt för ett hemskt brott ska behöva leva på de pengarna som denn'* mycket troligt i framtiden kommer att behöva till rehabilitering eller terapi så får du tycka det hur mycket du vill, jag tycker då synd om dig för att du i mina ögon inte har hjärtat på rätt ställe. Men jag tänker inte tvinga dig att tycka som jag.
    Sen när jag frågade vem du är att sitta och ha attityd så sa du att jag skulle läsa i din pres, det har jag gjort men där framgår inte på något sätt att du är världens snällaste människa som hjälper folk och har rätt att sätta dig över andra
  • Anonym (m)
    Äldre 6 Mar 13:42

    Jag var med i Göteborgsbranden för 10 år sedan och då vet jag att soc hade tänkt och dra in pengar för de som fick ekonomiskt stöd i samband med skadeståndet. Men det blev så stort i media så då blev det ett undantag. Men enligt lagen så har de rätt att dra in soc. bidraget. Skulle jag vara du så skulle jag försöka dölja de pengarna (tror iofs att de har blivit hårdare nu). Annars är det inte lönt för någon som lever på soc att vara försäkrad för de tar ju pengarna om man råkar ut för nått

  • Äldre 6 Mar 15:24

    Har läst hela tråden nu...

    En sak som är väldigt intressant att det finns så många som skriver och tycker i tråden men hläften av de har inte läst tråden...

    Det står sedan flera sidor tillbaka på VARJE SIDA att TS redan fått okej på att hon frå behålla sin soc-norm och använda de 12000 till annat...

    Om ni vill engagera er och skriva vad som kommer att hända kanske ni ska läsa genom tråden först...

    skönt för TS att hon får behålla pengarna...
    Även om jag personligen inte skulle velat använda soc om jag fick pengar...
    Det får stå för mig...

Svar på tråden får soc ta mina pengar ??? SNABBA SVAR!!!!!!!!!