• Anonym (girl)
    Äldre 24 Feb 23:17
    12691 visningar
    170 svar
    170
    12691

    får soc ta mina pengar ??? SNABBA SVAR!!!!!!!!!

    våran familj går på ekonomiskt bistånd.

    jag har f penning & sambon är arbetsökande.

    jag har blivit sexuellt ofredad och nu ska jag äntligen få mitt skadestånd 12.000 kansek inte är mkt pengar men för våran familje är det det. Vi lever på existens minumum.

    nu till min fråga HAR SOC RÄTT ATT TA MINA PENGAR, ELLER GE MINDRE I BISTÅND OM DOM SER ATT JAG HAR 12.000 PÅ MITT KONTO???

  • Svar på tråden får soc ta mina pengar ??? SNABBA SVAR!!!!!!!!!
  • sasssy­y
    Äldre 24 Feb 23:19
    #1

    det kan vara lite olika det där... har hört att de kan bedöma som så att ni ska få pengarna utöver normen men det är ju så att man får stöd från soc när man inte själv kan försörja sig.. Nu får ni pengar och därmed klarar ni utgifterna, det är skitsurt att inte använda pengarna till "nöjen" och roliga saker som du abslut förtjänar efter en sån grej, men tyvärr är det nog så att de kan dra in understödet eftersom du nu fått pengar från annat håll

  • Anonym (moder­)
    Äldre 24 Feb 23:19
    #2

    Svar: Ja.

    Tyvärr

  • Anonym
    Äldre 24 Feb 23:20
    #3

    ja, de kan stänga av dig från att få socbidrag då du kan spara o leva på dina 12000 kr.

  • Anonym (moder­)
    Äldre 24 Feb 23:24
    #4

    Du kan t.o.m bli återbetalnings skyldig, om dem får reda på din "extra" inkomst. Idag sammarbetar flertal myndigheter.

  • so much better
    Äldre 24 Feb 23:28
    #5

    vad det gäller att ta pengarna är jag ganska osäker men ge mindre i bistånd kan dom göra...

  • Anonym (girl) Trådstartaren
    Äldre 24 Feb 23:28
    #6

    tack för svar... jag anade det.. du får jag sätta in dom på ett annat konto. NEJ hadde inte tänkt använda dom till nöjen.

    utan dottern ska få en ny sitt vagn, samt lite andra saker som vi behöver i hushållet.

  • Anonym (...)
    Äldre 24 Feb 23:32
    #7

    Anonym (girl) skrev 2009-02-24 23:28:35 följande:


    tack för svar... jag anade det.. du får jag sätta in dom på ett annat konto. NEJ hadde inte tänkt använda dom till nöjen.utan dottern ska få en ny sitt vagn, samt lite andra saker som vi behöver i hushållet.
    Och gör du så så är du väl medveten om att du begår ett brott? Bedrägeri är allvarligt. Bättre att vara ärlig och berätta som det är. I många fall räknas inte skadestånd och liknande som inkomst hos Soc och även om de skulle ta upp det som inkomst så ska du överklaga och få det prövat i Länsrätten i så fall. Om det ska tas upp eller inte beror på omständigheterna. Bättre att vara ärlig än att undanhålla och drabbas värre efteråt.
  • so much better
    Äldre 24 Feb 23:33
    #8

    Fast de kanske kan ta reda på att du fått pengarna på något annat sätt. Jag skulle passat mig från att undanhålla pengarna från soc!

  • Anonym (moder­)
    Äldre 24 Feb 23:34
    #9

    Det kommer sedvanligt utdrag till Socialtjänsten, byta bank rek. inte.

  • Anonym
    Äldre 24 Feb 23:36
    #10

    de gör stickkontroller ibland. så de kan se att du fått in pengar.
    så va ärlig istället det tjänar du på i längden.
    för kommer de på dig så är det kört.

    lycka till iaf.
    hoppas ni ändå kan köpa vagnen.

Svar på tråden får soc ta mina pengar ??? SNABBA SVAR!!!!!!!!!