• Äldre 26 Feb 19:51
    13146 visningar
    12 svar
    12
    13146

    Vilka klätterväxter växer fortast?

    Jag skulle vilja göra ett litet valv med klätterväxter i. Och gärna leda upp lite klätterväxter på vår altan också. Men vi ska nog flytta under året, så jag vill ha växter som växer fort som satan. Så att jag hinner se dem vara höga redan under året.

    Finns det? Vilka, i såna fall? Humle? Klematis?


    Nej men? En bra blogg: blandkatterochkorvar.blogg.se
  • Svar på tråden Vilka klätterväxter växer fortast?
  • VIXIE
    Äldre 26 Feb 20:47
    #1

    Det beror lite på ståndorten.Är det soligt ,skuggigt,vad är det för jord?


    Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • Bakom molnen
    Äldre 26 Feb 20:56
    #2

    Humle tycker jag är en härlig klätterväxt, men första året blir den kanske inte så stor.
    Varför inte luktärter om du bara planerar för ett år?

  • Äldre 26 Feb 23:00
    #3

    Humle är ju snabb, fast första året är den inte så där helt galen, bara lite Tyvärr är det ingen höjdare att komma för nära humle för den fastnar i kläder, hår och överallt. Jag tog bort mina vid uteplatsen för den bara fastnade i oss när vi gick för nära.

    Bor du i södra sverige rekomenderar jag bokharbinda.

  • agnes0­5
    Äldre 26 Feb 23:36
    #4

    Om du bara vill ha en snabbväxande ettåring är indiankrasse perfekt.

  • VIXIE
    Äldre 27 Feb 11:44
    #5

    Humlens rötter sprider sig dessutom överallt
    Här kommer lite förslag

    Polygonum baldschuanicum -Bokharabinda gillar soligt och fuktighållande  jord
    Lonicera caprifolium -Kaprifol humusrik jord i sol-skugga
    Clematis vitalba -Skogsklematis genomsläpplig fukthållande jord sol-halvskugga
    Rosa helenae -Honungsros Bl högsommaren ljusgula doftande bl ca 5 m
    Rosa "Lykkefund"


    Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • Hella Pella
    Äldre 28 Feb 18:22
    #6

    Rosenböna växer snabbt på ett år!

  • llinaa
    Äldre 12 Mar 20:36
    #7

    När jag var barn hade vi humle. DEn växte som ogräs och förökade sig snabbt som bara den

  • ALJO
    Äldre 13 Mar 07:35
    #8

    Jag tycker också att du skall satsa på något ettårigt, fleråriga hinner oftast inte bli stora och blomma första året, dessutom kostar dom en del. Krasse, slinger eller fjärilsvarianten, luktärt, blomman för dagen eller blomsterbönor tycker jag är lätta. Sedan när du har flyttat kan du ju plantera något flerårigt.

  • Äldre 13 Mar 11:29
    #9

    Jag sådde inomhus Japansk humle i fjol vår. Den drog iväg som attan och blev lång och fin, men kanske inte med så stora blad, antagligen för att jag inte vattnade tillräckligt och så.

    Gav en planta till grannen som har både vett i huvet och en vattenkanna och hans blev kraftig och klättrade skithögt i ett äppelträd (Jag är nybörjare och har inga gröna fingrar, de är åt det grisskära hållet.) Men köp en fröpåse och så inomhus så ska du få se när de tar över hela kåken innan man kan få ut dem!

    Om du kan få fast små krukor på det där valvet kan du ju ha flera klättrare på olika höjd så klär de ju snabbare in valvet och blir "lurvigare"... ? Blanda in typ blomman för dagen så blir det lite färg oxå.

    Ps. Flinade brett åt ts "som växer fort som satan"!

  • Äldre 13 Mar 11:52
    #10

    Bonanza:

    Rasande bra blogg du rekommenderade! Jag börjat läsa från början och garvar högt inombords! Rolig, fyndig, vass och med en avundsvärd distans...
    Grym!

  • Äldre 19 Mar 18:02
    #11

    Humle är toppen! Men sätt den där du har tänkt att ha något permanent - för den är inte helt enkel att ta bort. Köpte små ynkliga plantor förra våren på plantagen och i slutet av sommaren/hösten så täckte de nästan hela gaveln på vårt gästhus!
    Men även rosen Hybrida eller Lykkefund (annan variant) är snabbklättrare! (och doftar underbart när den blommar)

    Lycka till!

  • Äldre 22 Mar 15:03
    #12

    Kaprifol är min favorit bland klätterväxter, extremt tacksam, och vacker.

Svar på tråden Vilka klätterväxter växer fortast?