• Anonym (oroli­g)
    Äldre 26 Feb 20:02
    5026 visningar
    45 svar
    45
    5026

    Hur farligt är det att ta studielån egentligen?

    Jag ska börja plugga upp mina betyg på komvux, har jag tur får jag börja redan på måndag. Sen ska jag fortsätta plugga på högskola när jag är klar med det.
    Så nu måste jag ta studielån.

    Men hur farligt är det att ta studielån egentligen?
    Min mamma får det att låta som att jag förstör hela mitt liv nu när jag ska göra det. Hon tror att jag kommer hamna hos kronofogden och få skulder för livet.

    Själv tycker jag att jag satsar lite på mig själv för en gångs skull, så att jag kanske äntligen kan få ett jobb sen. Men när mamma håller på så där så blir jag ju orolig.
    Är det verkligen så farligt som hon påstår?!

  • Svar på tråden Hur farligt är det att ta studielån egentligen?
  • Äldre 27 Feb 11:01
    #31

    Även om inte alltid studier och studielån är ekonomsikt försvarbara och kan bli en ekonomisk förlustaffär finns det andra fördelar som kan göra att det är en bra investering. T ex:

    Lättare att få jobb
    Roligare jobb
    Större möjlighet att få andra jobb
    Allmänbildning
    Bättre karriärsmöjligheter

    /Kjell

  • Alemon­ia
    Äldre 27 Feb 11:07
    #32

    Jag har lånat fullt hela min studietid och har med lite extrakurser totalt pluggat i ca 5,5år. Jag har nyligen slagit ihop mina lån till det nya systemet och betalar cirka 1000kr/månad vilket är ett belopp som kommer öka framöver.

    Är man arbetslös eller har låg inkomst går det att få betala mindre men jag har inte kollat upp det då det inte skulle vara aktuellt för mig.

    Studielån är som det redan skrivits de mest fördelaktiga lån som man kan ha men det gäller ju att man efter studierna får ett jobb.

    När jag efter mina studier började jobba tjänade jag mindre än jämnåriga som var elektriker så visst tar det tid att "ta ifatt" åren utan inkomst. Dock är det viktigaste att man har ett jobb som man trivs med och det hade inte jag haft utan mina studier.

  • Anonym (oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 27 Feb 12:54
    #33

    löksill skrev 2009-02-27 09:13:35 följande:


    Håller med många som har skrivit i tråden före mig. Det är absolut värt att lägga pengar och tid på att få en utbildning. Man kan få lite extra i lönekuvertet med en utbildning, men man får också jobba med något som man har valt och som man förhoppningsvis trivs med. Jag vet inte hur din boende- och familjesituation ser ut, men du kanske inte behöver ta fullt studielån. Själv jobbade jag extra en del under min studietid, både på lov och under terminerna. Bodde dessutom hemma hos mina föräldrar under första året (gick lärarutbildning på 3,5 år). Nu ser jag slutet på mina lån (även om det är några år kvar) och det är ändå "bara" sju år sedan jag tog examen. Vad har du tänkt plugga efter Komvux? Hur läng blir det Komvux innan du kan söka till högskola eller universitet?Lycka till!
    Jag har inte riktigt bestämt mig än vad jag ska plugga efter komvux. Funderade ett tag på dataingenjör, men jag vet inte riktigt. Jag har ju lite tid på mig att bestämma mig som tur är.

    Det blir nog ett litet tag på komvux för jag hade urusla betyg när jag gick ut gymnasiet. Minst två terminer skulle jag gissa.
  • Anonym (oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 27 Feb 12:56
    #34

    Det känns skönt o veta att jag inte behöver oroa mig så mycket som jag trodde (eller som mamma fick mej att tro)! :)
    Jag är 27 år nu och har inte haft ett fast jobb sen jag gick ut skolan, så nu tycker jag att det är dags att göra nånting åt det :)

    Tack för alla era svar :)

  • Eisa
    Äldre 27 Feb 12:58
    #35

    Nej det är inte farligt. Det som händer är att du får betala tillbaka senare men det är inget som kommer göra dig fattig och får du desssutom ett arbete som du trivs med så är det ju underbart.


    12.34
  • Äldre 27 Feb 12:58
    #36

    visst man kan ta lån. men tänkt efter hur mkt man verkligen behöver. behöver man inte fullt, så ta inte det.. just det felet gjorde jag. tyckte det va skönt att ha lite mer pengar att röra sig med. det ångrar jag att jag gjorde..speciellt idag när man ska betala tillbaka dom sura pengarna..hihi

  • fredri­kannso­fie
    Äldre 27 Feb 13:01
    #37

    Mollly skrev 2009-02-27 12:58:28 följande:


    visst man kan ta lån. men tänkt efter hur mkt man verkligen behöver. behöver man inte fullt, så ta inte det.. just det felet gjorde jag. tyckte det va skönt att ha lite mer pengar att röra sig med. det ångrar jag att jag gjorde..speciellt idag när man ska betala tillbaka dom sura pengarna..hihi
    Jag hade kompisar som lånade fullt trots att de inte behövde. De pengar de inte använde satte de i aktefonder och dylikt, som generellt sett har högre avkastning än vad du betalar i ränta på studielånet... Kanske moraliskt tveksamt, men det säger en del om hur förmånliga lånen är...
  • Äldre 27 Feb 13:05
    #38

    så hade jag aldrig gjort. haha. idag med facit i hand så önskar jag att jag inte hade varit så naiv och bara ville ha mer pengar, bara för att det va skönt. men visst alla är vi olika.


    fredrikannsofie skrev 2009-02-27 13:01:45 följande:
    Mollly skrev 2009-02-27 12:58:28 följande:
    Jag hade kompisar som lånade fullt trots att de inte behövde. De pengar de inte använde satte de i aktefonder och dylikt, som generellt sett har högre avkastning än vad du betalar i ränta på studielånet... Kanske moraliskt tveksamt, men det säger en del om hur förmånliga lånen är...
  • Anna Paulit­a
    Äldre 27 Feb 13:10
    #39

    Ursäkta, men jag tycker din mamma är dum. Det är aldrig fel med att satsa på utbildning och sin framtid.

  • Äldre 27 Feb 13:12
    #40

    Ville bara säga att utbildning har givit mig ett grymt självförtroende och jag känner att jag utvecklas hela tiden. Dessutom är det roligt.

  • fredri­kannso­fie
    Äldre 27 Feb 13:13
    #41
    Anna Paulita skrev 2009-02-27 13:10:19 följande:
    Ursäkta, men jag tycker din mamma är dum. Det är aldrig fel med att satsa på utbildning och sin framtid.
    Precis, det låter som om mamman har för lite studielån... ;)
  • Anna Paulit­a
    Äldre 27 Feb 13:46
    #42
    fredrikannsofie skrev 2009-02-27 13:13:08 följande:
    Precis, det låter som om mamman har för lite studielån... ;)
    Oj, det var inte snällt....men helt rätt. ;)
  • fredri­kannso­fie
    Äldre 27 Feb 13:55
    #43
    Anna Paulita skrev 2009-02-27 13:46:02 följande:
    Oj, det var inte snällt....men helt rätt. ;)
    Nää, inte snällt kanske... Ber TS om ursäkt om du tog illa upp... Dock, utbildning är så mycket mer än studielån och tentor. Det handlar om självutveckling, inspirerande arbetsuppgifter, möjligheten att bestämma över sitt eget liv på ett annat sätt osv. osv. i nästan all oändlighet.

    Jag kan bli både arg och ledsen över att föräldrar som TS mamma förvägrar sitt eget barn detta genom ren okunskap...
  • Äldre 27 Feb 13:58
    #44

    TS:
    En lite varning bara. Se till att du pluggar det du vill och som leder någon vart. Finns en del som har hoppat runt på olika skolor och sedan står utan vettig utbildnig eller en utbildning inom ett yrke de inte vill ha. Då är det surt med stora studielån.

    /Kjell

  • Äldre 1 Mar 15:29
    #45

    Jag har inte läst hela tråden, men jag tycker definitivt att det är värt det. Jag har tagit studielån i ca sju år hittills (varav en del som utbytesstudent, då jag lånade mer varje månad än man får i Sverige), så jag har rätt rejäla skulder kan man säga. Jag har heller inte mycket högre lön nu än jag skulle ha haft utan studier, men dels har jag chans att få roligare jobb, dels (och framför allt) har jag haft otroligt roligt under de ca tio år jag pluggat! Jag kommer att betala tillbaka med fem procent av min lön, räknar jag med, och det är det värt.

Svar på tråden Hur farligt är det att ta studielån egentligen?