• Seriou­sGangB­ang
    Äldre 26 Feb 22:47
    19467 visningar
    8 svar
    8
    19467

    kostar det nåt att handla på svenskt VISAkort i norge?

    åker till oslo under helgen och funderar på om det kostar nåt att handla på visakortet? alltså om det dras nån avgift för att man handlar utomlands.

    men annars kanske de tar svenska kr?

    alla ställen jag jobbar på tar iaf emot norska pengar...


    Fruntimmer är som madrasser mä hôl i
  • Svar på tråden kostar det nåt att handla på svenskt VISAkort i norge?
  • MissLi­llan
    Äldre 26 Feb 22:54
    #1

    det kostar typ 45:- när man tar ut i automat iaf i butik vet jag inte

  • b i t c h
    Äldre 26 Feb 22:57
    #2

    Jag vet att det kostar varje gång du tar ut pengar från minuten med svenskt kort i Norge. Handelsbanken t.ex. tar ut en avgift på kr 30,- varje gång man tar ut pengar. Detta är olika från bank till bank så jag föreslår att du kollar med din bank vad dom tar ut för avgifter. Tänk dessutom på vad kursen ligger på nu. Senast idag när jag kollade var kursen 128,- NOK emot 100,- SEK.

  • Seriou­sGangB­ang
    Äldre 26 Feb 23:00
    #3
    b i t c h skrev 2009-02-26 22:57:55 följande:
    Jag vet att det kostar varje gång du tar ut pengar från minuten med svenskt kort i Norge. Handelsbanken t.ex. tar ut en avgift på kr 30,- varje gång man tar ut pengar. Detta är olika från bank till bank så jag föreslår att du kollar med din bank vad dom tar ut för avgifter. Tänk dessutom på vad kursen ligger på nu. Senast idag när jag kollade var kursen 128,- NOK emot 100,- SEK.
    ja den svenska kronan är verkligen stark...NOT

    fast att handla i vanlig affär och dra kort borde väl inte kosta några 45kr iaf... i så fall ska ja fan inte handla nåt
    Fruntimmer är som madrasser mä hôl i
  • Äldre 27 Feb 01:29
    #4

    Brukar dras en växlingsavgift på 1,75%.
    Kan variera lite beroende av vilken bank man har.

  • Tecken
    Äldre 27 Feb 19:26
    #5

    Det beror på. Jag har t ex ICA-Mastercard (ja, jag vet - det är inte VISA, men det här är ett exempel!) och de lägger på 0kr vid uttag utomlands + 0% valutauppräkning vid uttag i automat Kontakta din bank för korrekta siffror!

    Pst... Även om de flesta banker tar 45kr för uttag utomlands (förutom i Euroländerna), så är det oftast "gratis" när du handlar med kortet (det läggs "bara" på en valutauppräkning på ca 1,5% på summan). Återigen: Kontakta din bank!

  • Sandra­88
    Äldre 27 Feb 20:41
    #6

    Förlåt ts om jag kommer in och snor din tråd.
    Jag skaffade mig ett VISA kort för nån vecka sedan så jag kan ta ut pengar när vi ska på semester i USA men inte visste jag att det kostade för att ta ut? Ingen som informerat om det=(
    Nån som varit i USA med visa kort och hur mkt kostar det där då?

  • vackra­starfl­ow
    Äldre 27 Feb 21:46
    #7
    Sandra88 skrev 2009-02-27 20:41:47 följande:
    Förlåt ts om jag kommer in och snor din tråd. Jag skaffade mig ett VISA kort för nån vecka sedan så jag kan ta ut pengar när vi ska på semester i USA men inte visste jag att det kostade för att ta ut? Ingen som informerat om det=( Nån som varit i USA med visa kort och hur mkt kostar det där då?
    tror det är samma överallt, 40kr betalade jag med mitt Nordea-Visa.

    TS, har du Nordea så tar du ut gratis i Nordeas automater även i Norge
  • Äldre 15 Jul 09:52
    #8

    I norska Holmsbu tog INGA affärer emot svenska bankkort!

    Fler som har samma erfarenhet?

Svar på tråden kostar det nåt att handla på svenskt VISAkort i norge?