• Äldre 27 Feb 23:54
    9199 visningar
    25 svar
    25
    9199

    Ni som lånat även till kontantinsatsen...

    Vi har just fåt en hyresrätt, nybyggd, med 9000 kr i hyra. "För dom pengarna skulle ni kunna bo i bostadsrätt istället" får vi höra hela tiden...MEN vi har ingen kontantinsats och det skulle ta oss ganska lång tid att spara ihop kontantinsatsen till en bostad här i Sthlm...

    Jag vet att vissa banker ibland lånar ut rubbet-vad har ni för erfarenheter?

    Vi tjänar ca 31000/mån e. skatt, tillsammans, om nu det skulle ha ngn betydelse för möjligheterna att låna...

  • Svar på tråden Ni som lånat även till kontantinsatsen...
  • Anonym (köpt)
    Äldre 27 Feb 23:55
    #1

    Det finns vissa banker som lånar ut hela beloppet, vi lånade på handelsbanken och då även till kontantinsatsen som läggs som ett topplån.

  • Äldre 27 Feb 23:56
    #2

    Jag trodde reglerna var ändrade sen årsskiftet om att man enligt lag inte får låna till kontantinsatsen?

  • Anonym (köpt)
    Äldre 27 Feb 23:57
    #3

    Är det inte upp till banken själv att bestämma då? Jag ska inte uttala mig om det då vi köpte för lite mer än 1 år sedan.

  • Äldre 27 Feb 23:59
    #4

    Anonym (köpt) skrev 2009-02-27 23:57:34 följande:


    Är det inte upp till banken själv att bestämma då? Jag ska inte uttala mig om det då vi köpte för lite mer än 1 år sedan.
    Jag trodde också det men så var det ju ett jäkla surr på nyheterna om detta strax före nyår och att ingen ska få låna till kontantinsatsen. Men jag vet inte heller då vi har haft hus ett bra tag innan det.
  • Anonym (köpt)
    Äldre 28 Feb 00:00
    #5

    Aha ja kanske är det så.

    TS det bästa är väl att kolla upp med olika banker om de lånar ut till kontantinsatsen eller inte?

  • zophij­a
    Äldre 28 Feb 00:02
    #6

    Det har väl blivit massa prat om att man inte ska få låna kontantinsatsen sen det här med finanskrisen började.. Folk tar sig vatten över huvudet liksom..
    Det är bara å låna upp till max..

    Men, jag tycker det är lite trist. Jag och min man är precis i samma läge.
    Vi tjänar okej med pengar. Fasta jobb, men inte tillräckligt med sparade pengar för att kunna köpa det vi kan tänka oss.. Önskar vi hade tänkt annorlunda för 1 år sedan..

  • Love76
    Äldre 28 Feb 00:02
    #7

    Vi fick låna till kontantinsatsen också -05 men då kostade inte den bostadsrätten så mkt! När vi sen köpte hus behövde vi inte ha kontantinsats men däremot  var vi tvugna att ha pengar till lagfart o pantbrev!

  • Äldre 28 Feb 00:03
    #8

    Vi har kollat med Handelsbanken och Sparbanken Finn (i Lund) och ingen av dem lånar ut till kontantinsatsenm iaf.


    @-`-,-- lillploppen i magen, BF 19 maj --,-´-@
  • Anonym
    Äldre 28 Feb 00:04
    #9

    Jag kollade med nordea för en månad sen. Där fick man låna till allt.
    Fast jag fick inte låna 700000 fast jag tjänar nära 30000 i månaden.
    Jävla pissbanker.

  • Anonym (köpt)
    Äldre 28 Feb 00:05
    #10

    Tråkigt, då finns det ju inte så många fler alternativ än att spara ihop till en kontantinsats =/

Svar på tråden Ni som lånat även till kontantinsatsen...