• Anonym (bekym­rad)
    Äldre 1 Mar 16:43
    107042 visningar
    58 svar
    58
    107042

    Kan man missbruka Citodon...?

    Lite orolig för en god vän...
    Kan inte sånt här men undrar om man upplever något "rus" av Citodon...?
    Min vän har använt det ett tag och blir nästan desperat när de börjar ta slut Vet att de är beroendeframkallande men är lite bekymrad eftersom hon inte mår bra förövrigt. Upplever hon något "rus" tro...? Som sagt jag är inte alls insatt, kanske en dum fråga Generad Nåväl, någon som vet?

  • Svar på tråden Kan man missbruka Citodon...?
  • M C
    Äldre 1 Mar 17:16
    #31

    Jag hade ryggskott i julas, då fick jag en ask utskriven. Har mer än en karta kvar och ändå fick jag abstinensbesvär efteråt!
    (bara för att bevisa att de är extremt lätt att bli beroende)

  • Anonym (....)
    Äldre 1 Mar 17:16
    #32
    M C skrev 2009-03-01 17:13:38 följande:
    Jag har några i min familj som knaprade treo, de blev nog lite chockade när jag kallade dem beroende av dem. Men de slutade cold turky efter det! Men jag blir hög som ett hus på citodon, 2 st och jag svävar fram. Tar dem bara när jag har väldigt ont och bara en. Det är så otäckt att inte ha kontroll! Första gången (många år sen nu) blev jag förskräckt och ringde en vän som har en fass... Trodde det var alvedon. Fatta varför jag blev rädd!
    Usch treo är drygt. Var inne en släng på det tidigare, det blev ju gott till slut.

    Ja citodonen var otäck första två gångerna jag tog den. Första gången svimmade jag på golvet hemma. Andra gången var jag i affären och allt blev suddigt, kude inte trycka in koden till kortet eller någonting
  • Anonym (be carefu­l)
    Äldre 1 Mar 17:56
    #33

    Anonym (....) skrev 2009-03-01 17:11:19 följande:


    Fortsatte att få dom utskriva fram till en operation samt till tiden efter operationen och åt ca 8-10 per dag och kompletterade med panodil.
    Panodil/alvedon/curadon/reliv ska aldrig kombineras med citodon, eftersom alla dessa innehåller paracetamol vilket även citodon gör. Överdosering av paracetamol kan ge allvarliga leverskador.
    Man kan ta max 8 vanliga citodon per dygn. (citodon forte är dubbelt starka)

    Citodon narkotikaklassas på sjukhus, och ingår på många ställen i "knarkboken" där allt som ges till patienter skrivs upp, då det visats sig vara stort svinn på läkemedlet, troligen för att många missbrukar.

    So, be careful....
  • Lurven­pajsar­en
    Äldre 1 Mar 18:18
    #34

    Hej TS!

    Jag har inte läst alla inläggen, men tänkte svara på din fråga: ja, man kan uppleva ett rus. Jag har diskbråck och äter Citodon när det gör riktigt ont. Just nu behöver jag inte äta det mycket alls men har gjort det tidigare. Jag upplever ett rus som "kickar in" och som känns riktigt bra så jag kan förstå dem som missbrukar det. Nu tillhör jag inte de i riskzonen för jag är inget stort fan av läkemedel överhuvudtaget, men när den verkar så ja: det är skönt. Jag tar en till två tabletter i månaden så det är ju inte mycket. Jag vill inte skriva så mycket om det här då den personen kanske finns på FL, men jag vet om en tjej som mådde så fruktansvärt dåligt efter sin sons död att hon började äta av hans kvarblivna Citodon-tabletter för att dämpa sin ångest. Nu har hon dock slutat. Däremot sade jag när jag fick det berättat för mig att det kunde jag faktiskt förstå.

    Jag tycker det är bra att du reagerar på din kompis tablettknaprande. Det visar på omtanke!

  • Lurven­pajsar­en
    Äldre 1 Mar 18:19
    #35

    Nämen fy så hemskt!


    Linaek skrev 2009-03-01 17:06:21 följande:
    En vännina till mej missbrukade citadon så pass att hon fick ut 500 st för att läkaren skulle vara på semester 2 månader.Det tog 1 mån och 2 dagar sen var dom slut. Hon stälde till det så pass att barnen fick bo hos pappan på heltid.Fick nyligen veta att hon dött.
  • Anonym (....)
    Äldre 1 Mar 18:22
    #36
    Anonym (be careful) skrev 2009-03-01 17:56:11 följande:
    Anonym (....) skrev 2009-03-01 17:11:19 följande: Panodil/alvedon/curadon/reliv ska aldrig kombineras med citodon, eftersom alla dessa innehåller paracetamol vilket även citodon gör. Överdosering av paracetamol kan ge allvarliga leverskador. Man kan ta max 8 vanliga citodon per dygn. (citodon forte är dubbelt starka) Citodon narkotikaklassas på sjukhus, och ingår på många ställen i "knarkboken" där allt som ges till patienter skrivs upp, då det visats sig vara stort svinn på läkemedlet, troligen för att många missbrukar. So, be careful....
    Jag vet.
  • Anonym (Rädd)
    Äldre 1 Mar 18:55
    #37

    Nu blev jag mörkrädd!

    Har fått en hel del citodon utskrivet efter en operation som gör att jag har ont. Ingen har varnat mig för att det är beroendeframkallande. Åt i början 8-10 st/dygn (en månad sedan), har börjat försöka trappa ner och äter just nu ca 4/dygn, nästa vecka ska jag försöka trappa ner ytterligare, byter iofs ut det mot panodil men även det ska bort!!!!

  • M C
    Äldre 1 Mar 19:33
    #38

    Ja, det är väldigt lätt att trilla dit.
    En då och då vid smärta är inte samma som att ta i förebyggande syfte.

    Jag fick mig en tankeställare när jag lät bli efter bara några dagar av höga doser och kroppen genast reagerade med bestörning.
    Så jag slutade ta av bara farten och tog bara om jag verkligen hade behov.

  • Anonym (Rädd)
    Äldre 1 Mar 21:16
    #39

    Tack M C för rådet, jag ska göra som du och se upp med att inte ta några tabletter av slentrian utan verkligen känna efter om de är nödvändiga.

  • Queen7­0
    Äldre 1 Mar 21:19
    #40

    Jajjemän Citodon mår man som en drottning på. Har själv fått det utskrivet vid ett par tillfällen, och det är hemskt lockande att ta en extra fast man kanske inte har så fasligt ont. Man får en liten varm sol i mellangärdet och man blir så harmonisk så. Har konstaterat att om jag nån gång skulle bli knarkare så är det nog opiater som gäller för mig...haha.

Svar på tråden Kan man missbruka Citodon...?