• Anonym
    Äldre 2 Mar 12:02
    28762 visningar
    217 svar
    217
    28762

    Får soc neka en mat-pengar?

    Jag har inga pengar till mat för denna månaden. Skickade kontoutdrag och räkningar till socialen samt att de har fått se hur mycket jag får in respektive måste betala denna månaden. Har inga pengar alls kvar till mat.
    Sökte bidrag så jag kunde köpa mat och har bara mat kvar för idag. Fick hem ett mottagarbevis och har varit och hämtat det, där de har nekat mig bidrag till mat.

    Får dem verkligen göra så? Jag kan ju inte överleva utan mat!

  • Svar på tråden Får soc neka en mat-pengar?
  • sasssy­y
    Äldre 2 Mar 12:04
    #1

    om de anser att du har haft pengar som täckt ditt existensminimum så får de göra det ja.

    Det de möjligtvis kan ge dig är sånna där kuponger eller rekvisition som du kan gå och byta mot mat på en affär.

    Har de motiverat varför du inte fick pengar? Har du barn?

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 2 Mar 12:06
    #2

    Men om jag har räkningar i form av hyra el o liknande som tar alla pengar så jag inte har några pengar till mat så är det väl fel?
    Nej de skrev bara att jag är självförsörjande, och det är jag, men har inte råd med mat.
    Jag har inga barn.

  • sasssy­y
    Äldre 2 Mar 12:08
    #3

    har du haft pengar, bor du hemma..

    har du inte barn kan du inte kräva så mycket mer. Vad är anledningen till att du söker??

    Du måste ju haft pengar av något slag de senaste månderna. Räkningar som soc står för är ju BARA hyra och el samt hemförsäkring och fackavgift. Allt annat kommer från din norm.

    Mitt förslag är att du ringer dem och kollar vad de menar.

    Du måste ju haft några pengar innan eftersom de nekar dig

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 2 Mar 12:14
    #5

    Jag har pengar i form av csn.
    Jag bor själv, jag har betalat alla räkningar och hyra tidigare. Men nu så blev elen och hyran dyrare och har därmed inga pengar till mat. Jag har inte haft pengar till mat sen december. Den mat jag har ätit hitintills är mat som jag hade sparat i frysen men nu är det slut.
    Allt har jag redan bevisat för socialen med kontoutdrag och allt annat.
    Men de borde ju hjälpa en person att få mat åtminstone!

    Anledningen till att jag söker är ju som sagt att jag inte har pengar till mat utöver hyra, el, hemförsäkring, bredband.
    Jag har redan kollat deras lagar så jag vet att jag borde få hjälp till mat!
    Men nu kan jag inte överklaga eller något för jag har ingen telefon, bara en mobil och jag har inga pengar på mobilen. Har inte heller några pengar över till kuvert eller frimärke.
    Jag måste ju få äta oavsett om jag har barn eller inte eller hur!?

  • sasssy­y
    Äldre 2 Mar 12:19
    #6

    men duuu.. du ska vara glad som fick NÅGOT.. för egentligen är man inte berättigad till understöd om man går på CSN, för att vara berättigad till socialt understöd ska man vara inskriven på arbetsförmedlingen och stå till arbetsmarknadens förfogande vilket man INTE gör om man går på CSN eftersom man då studerar.. så du har haft en väldans tur om du fått en endaste krona.

    Det är DITT ansvar som vuxen att betala elräkningen, se till att hålla förbrukningen nere osv, Sånna smällar går man på hela livet, en lite dyrare telefonräkning än man räknat med tex och inte tusan får man hjälp av soc då.

    De har agerat helt rätt, du har inte rätt till något tyvärr

  • Äldre 2 Mar 12:22
    #7

    måste svara samma sak. din räkningar är inte deras bekymmer.

    dessutom går du på csn. vilket i sig inte gör att man är berättigad bidrag från soc. du sk vara arbetssökande för att få hjälp av dem.

    de har gjort helt rätt i att neka dig.


  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 2 Mar 12:24
    #8

    Men jag har ju INTE fått något utav socialen, tror du har missuppfattat mig!
    Jag har själv betalat hyran och elen och alla räkningar. Det är bara matpengar jag saknar och det är bara matpengar jag har sökt!
    De har nekat mig matpengar som var det enda jag har sökt!
    Som sagt telefon har jag inte så dyrare telefonräkningar har jag inte fått. Det är elen och hyran som är dyrare. Tycker du då att jg helt enkelt ska gå utan mat!? Jisses, vad tänker du med!?

  • Tessan­Sessan
    Äldre 2 Mar 12:25
    #9

    Du kan alltid söka bostadsbidrag om du inte redan har det. Då borde du kunna få iaf 1000 kr om din hyra är så hög som du skriver. Det är den enda hjälp du kan få.

  • Tessan­Sessan
    Äldre 2 Mar 12:26
    #10
    Svar på #8
    Nej de andra har rätt, du kan inte få någon hjälp av soc när du har CSN.
  • sasssy­y
    Äldre 2 Mar 12:27
    #11

    det är inte MIG du ska vara arg på utan de som skriver lagar och regler.. lagen är sådan att nej.. har man csn så får man inte socialbidrag, man kan få det under sommaren om man har barn eftersom barnen inte ska behöva lida för att föräldrarna inte har pengar.

    Jag tycker det är rätt, jag har levt på skorpsmulor själv både under studietiden och senare men man lär sig. Du har inte "rätt" till något, däremot är du skyldig att planera din ekonomi.
    Andras skattepengar ska inte betala din dyra el.
    Du får låna pengar, fråga snälla släktingar, gå ut och samla pantflaskor eller sälja saker på blocket och tradera, internet har du ju tillgång till iaf.

Svar på tråden Får soc neka en mat-pengar?