• Dotzie
    Äldre 5 Mar 23:56
    1821 visningar
    8 svar
    8
    1821

    hur länge är en katt dräktig?

    Inte för att det är någon "kattastrof"

    Men idag när jag skulle köra ungarna till dagis ropade dottern från baksätet...
    -Mamma mamma, vad gör katten med Caisa?????
    Där mitt på grannens uppfart ser jag våran lilla Caisa mitt i akten med en stor norsk skogis:)

    JAg stanade bilen gick ut och särade på de tu och körde hem våran katt...

    Nu till frågan... Hur länge är en katt dräktig?
    Brukar de få många ungar första kullen?

    Bara så jag vet vad jag har att vänta och när...

    // T

  • Svar på tråden hur länge är en katt dräktig?
  • Äldre 5 Mar 23:58
    #1

    Dräktighetstiden är normalt 65 dygn men kan variera mellan 61 och 69 dygn.

  • Lena19­79
    Äldre 5 Mar 23:58
    #2

    www.google.se/search&q=hur+länge+är+en+katt+gravid&btnG=Google-sökning&meta=&aq=4&oq=hur+länge+är+e

    Skrev in din fråga på google.se och fick upp detta.

  • Äldre 6 Mar 02:19
    #3

    Det bästa du kan göra är att åka till veterinären och kastrera katten. Det finns så många hemlösa huskatter, varför ska du bidra till fler?


    Aliquando et insanire iucundum est
  • Äldre 6 Mar 04:19
    #4

    Du bör ta katten till veterinären för kastrering snarast! Skulle parningen tagit tar veterinären bort fostren automatiskt när hon kastreras, vilket är det bästa för katten.

    Det är oerhört dyrt och jobbigt att föda upp en kull kattungar på rätt sätt. Med tanke på att du inte vet hur länge en katt är dräktig så antar jag att du inte heller vet vad du bör göra vid förlossningen (som mycket väl kan sluta i kejsarsnitt klockan 2 på en lördagnatt - ca 10 000 kr!), förstå vad det innebär att behöva stödmata/nappa upp en hel kull och hur du skall bete dig ifall en unge fastnar. Sedan kostar det dessutom en hel del att föda upp en kull ungar på ett ansvarsfullt sätt. De skall ha kvalitetsfoder (ingen billig Friskies med andra ord), kattsand, de skall avmaskas, vaccineras två gånger, hälsoundersökas och chipmärkas.

    Du måste också hålla stenhård koll på mamman så att hon inte går ut när hon fött sin kull, eftersom det blir väldigt jobbigt både för dig och ungarna om hon skulle förolyckas.

    Den främsta anledningen till att inte låta din hona få en kull är dock alla hundratusentals hemlösa huskatter vi redan har i Sverige. Det finns ingen marknad för fler huskatter helt enkelt, då är det oerhört dumt att sätta fler huskatter till världen. Jag har själv huskatter och tycker att de är finast på planeten, men eftersom jag älskar huskatter så mycket är jag starkt emot att folk fortsätter föder upp både planerade och oplanerade huskattkullar när det redan finns ett enormt överskott.

  • CTMT
    Äldre 6 Mar 09:48
    #5

    Ja kastrera katten snarast!! Då kan ev. ungar i magen (eller bildandet av dem) tas bort samtidigt.

    Varför vill du bidra till fler katter när det finns ett så stort överskott på hemlösa katter redan...? Man släpper inte ut okastrerade katter vind för våg...

  • Dotzie
    Äldre 10 Mar 20:49
    #6

    Oj vilket känsligt ämnde det här verkade vara för en del.....
    ni tror säkert att jag är världens medst oansvariga människa!!!!!:)
    Låt så vara....
    Stort tack till er som faktiskt bara svarade på min fråga!

  • Äldre 10 Mar 20:53
    #7

    Du får gärna PM mig om det är något du undrar. Har själv fått kattungar av misstag då vår kisse rymde.

  • Dotzie
    Äldre 10 Mar 21:25
    #8
    Kimban skrev 2009-03-10 20:53:56 följande:
    Du får gärna PM mig om det är något du undrar. Har själv fått kattungar av misstag då vår kisse rymde.
    Tack ska du ha!!!
    Alltid skönt att veta!
Svar på tråden hur länge är en katt dräktig?