• Anonym (mamma­)
    Äldre 13 Mar 00:06
    2190 visningar
    5 svar
    5
    2190

    samarbetssamtal familjerätten

    jag och min ex ska gå på samarbetssamtal hos familjerätten då vi har skilda meningar gällande boendet för vårt barn.
    Först ska vi gå på var sitt enskilt samtal och sedan gemensamt samtal.

    så jag undrar vad de kommer fråga mig om på mitt enskilda samtal. har de tystnadsplikt eller kommer de ta upp allt det som sägs på det gemensamma samtalet senare?
    har fått uppfattningen att man har enskilt samtal först för att var och en ska få tala till punkt utan att bli avbruten av den andra..
    så ni som har erfarenhet, dela gärna med er, känns bättre att komma lite förberedd

  • Svar på tråden samarbetssamtal familjerätten
  • Höströ­d
    Äldre 13 Mar 02:11
    #1

    Först och främst vill de nog träffa er för att bilda en uppfattning om hur du ser på saken och likaså han, tror inte de frågar väldigt mycket utan vill nog att du berättar först allt..
    Glöm inga viktiga detaljer, snacka inte någon skit om honom, det är inget man vinner på, var så rak som möjligt.

    När jag var på det gemensamma samtalet var jag så nervös så jag sprang på toaletten minst 3 gånger under samtalet...plus att jag var i början av graviditeten...men det gick bra för min del, han ville gärna snacka skit, och då röt jag till och visade att jag inte accepterar det. Jag fick fram det jag ville säga, men tyvärr såg de, sonens pappa med sambo det som ett hot och har alltid sen dess tagit upp mitt lilla hot när det blivit konflikter..jag har då svarat, tror ni att jag är så dum så jag sitter på familjerätten och lägger fram ett hot.

    Lång och tråkig/negativ historia.

    Om det är någon som avbryter kommer de nog att gå in och säga till om det..

  • Äldre 13 Mar 06:56
    #2

    Rent formellt skall det finnas en grad av sekretess, så att det ni säger där inte skall användas i andra sammanhang, men i praktiken så funkar det inte så. De personer ni pratar med går, åtminstone när det gäller små kommuner, ofta i samma korridor eller jobbar på samma avdelning som de personer som kanske kommer göra en vårdnadsutredning, och det är direkt naivt att tro att de inte pratar med varandra och förmedlar viss information sinsemellan.

  • Höströ­d
    Äldre 16 Mar 01:14
    #3

    När ska du på mötet?

  • Anonym (insat­t)
    Äldre 16 Mar 18:07
    #4

    I en vårdnadstvist finns ingen sekretess mellan er parter! Du kan alltså inte räkna med att kunna säga "vad som helst" och att det sedan stannar hos den som leder samtalet. Allt kan förmedlas till den andre och det gäller givetvis den information ni båda lämnar! Men det där med sekretess kommer de säkert att prata om med er i samband med att samarbetssamtalen inleds....

  • Anonym (:/)
    Äldre 19 Mar 22:57
    #5

    Jag undrar angående de här med att vara saklig och "inte snacka skit".
    Vart nästan lite skrämd då jag också fått den informationen innan jag var på familjerätten. Kände att jag inte fick fram viktig information, blev lite hämmad av de jag hört. De handlade om den andra partens beteende vilket hade vart väldigt viktigt att få fram egentligen.
    De var inte skitsnack för mig men jag var rädd för hur de hade uppfattat de, därför sa jag inget...

    :/

Svar på tråden samarbetssamtal familjerätten