• Anonym

    Farligt med hög puls?

    Är det farligt med hög puls? Kan man dö av det? om man har en vilopuls på runt 100?

  • Svar på tråden Farligt med hög puls?
  • Anonym (J)

    Frågan är nog framförallt varför du har en så hög puls. Den bakomliggande orsaken kan ju vara värd att ta reda på. Du dör inte av att ha en puls på 100, det kan dock vara ökad risk för komplikationer till följd av den höga pulsen. Och det är inget du ska gå runt med en lång tid utan att låta undersöka dig.

  • Missboss

    Har man en infektion i kroppen kan man få förhöjd puls.

  • Anonym (J)

    Ja som Missboss skriver kan det såklart ha en mängd tillfälliga och helt ofarliga övergående orsaker (feber, tillfällig stress osv)! Jag uppfattade det som att detta var något du dragits med en tid.

  • Anonym

    Jag födde en liten för två veckor sen lite drygt, genom snitt. Tänkte om det berodde på det, har haft hög puls sen snittet.

  • carola1977

    Vet inte om det är farligt, men det låter inte som det är bra om man har det länge. Min syster blev sjukskriven under sin andra graviditet pga hög puls, men jag vet inte varför, alltså om det kunde orsaka problem på något sätt eller vara farligt för henne eller bebisen.

  • Ninja05

    Jag har 102 i vilopuls nu när jag är gravid, har haft det jättelänge..

    Jag har inte oroat mig, men kan ju vara bra att kolla det om du är orolig..

  • Anonym (J)

    Som gravid är det normalt att ha en högre puls (och ett högre blodtryck) mot slutet av graviditeten (inom rimliga gränser förstås) bla eftersom det innebär en påfrestning för kroppen att pumpa runt en större blodvolym.

    Hur mår du i övrigt då? Hur är ditt blodvärde? Vid ett lågt blodvärde kan man också få en hög puls som en kompensationsmekanism. Jag hade ringt till bm på mvc och hört vad hon säger om det hela.

  • Anonym

    Jag är inte gravid i alla fall då jag födde en liten för lite mer än två veckor sen, genom snitt. Mitt blodtryck låg på 139/79 och det är normalt enligt vårdcentralen men pulsen var hög sa dom. var ner här och lyssna igår och hon sa besök akuten men så sjuk känner jag mig inte =( Jag mår bra i övrigt, har yrsel bara. Vad blodvärdet ligger på vet jag inte.

  • Eisa
    Anonym (J) skrev 2009-03-20 16:30:32 följande:
    Frågan är nog framförallt varför du har en så hög puls. Den bakomliggande orsaken kan ju vara värd att ta reda på. Du dör inte av att ha en puls på 100, det kan dock vara ökad risk för komplikationer till följd av den höga pulsen. Och det är inget du ska gå runt med en lång tid utan att låta undersöka dig.
    Vad för komplikationer kan man få av hög puls? Jag har aldrig hört någon.
    12.34
Svar på tråden Farligt med hög puls?