• Anonym
    Äldre 20 Mar 14:33
    47004 visningar
    49 svar
    49
    47004

    Farligt med hög puls?

    Är det farligt med hög puls? Kan man dö av det? om man har en vilopuls på runt 100?

  • Svar på tråden Farligt med hög puls?
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 21 Mar 11:53
    #31

    Hade 95 slag i minuten i puls när jag åkte hem ser jag nu så var ju lite hög redan då.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 21 Mar 11:54
    #32
    Eisa skrev 2009-03-21 11:53:28 följande:
    Ja kolla det.
    Ska ringa på måndag och boka tid för det, måste man ju kunna göra på MVC tycker man?
  • Äldre 21 Mar 11:59
    #33

    Men då har vi ju löst det problemet. Hb är samma sak som blodvärde b.t.w.
    Om du inte har blivit mycket sämre och mer yr kan du strunta i att kolla nu utan vänta tills efterkontrollen.

    Se till att du får i dig näring-järn på rätt sätt så det tas upp bra. Vet du hur?

  • Äldre 21 Mar 12:00
    #34

    Du fick väl instruktion om att ta järntabletter? Annars borde du det.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 21 Mar 12:00
    #35
    Mylla skrev 2009-03-21 11:59:07 följande:
    Men då har vi ju löst det problemet. Hb är samma sak som blodvärde b.t.w. Om du inte har blivit mycket sämre och mer yr kan du strunta i att kolla nu utan vänta tills efterkontrollen. Se till att du får i dig näring-järn på rätt sätt så det tas upp bra. Vet du hur?
    Nix vet inte hur? ...

    Jag är inte mer yr är tidigare, har känt samma sorts yrsel nu en vecka typ så. började förresten på allvar förra torsdagen så.
    men bokar nog tid för och se ändå, vill kunna gå ut och röra på mig utan och bli yr och är det blodvärdets fel så är det ju lätt ordnat med tabletter.
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 21 Mar 12:01
    #36
    Mylla skrev 2009-03-21 12:00:21 följande:
    Du fick väl instruktion om att ta järntabletter? Annars borde du det.
    Nej faktiskt inte!
  • Äldre 21 Mar 12:05
    #37

    Det var ju konstigt. Har du några hemma? Åt du under graviditeten? Annars kan du köpa dom på Apoteket, det är receptfritt.

    Man ska ta dom tillsammans med något c-vitaminrikt, apelsin, paprika, citronjuice t.ex.
    Man ska inte ta dom tillsammans med mjölkprodukter,kaffe, the eller cocacola. Har hört att det tas upp sämre då.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 21 Mar 12:11
    #38
    Mylla skrev 2009-03-21 12:05:21 följande:
    Det var ju konstigt. Har du några hemma? Åt du under graviditeten? Annars kan du köpa dom på Apoteket, det är receptfritt. Man ska ta dom tillsammans med något c-vitaminrikt, apelsin, paprika, citronjuice t.ex. Man ska inte ta dom tillsammans med mjölkprodukter,kaffe, the eller cocacola. Har hört att det tas upp sämre då.
    Okej. Åååh citronjuice måste jag köpa, gott!

    Nix åt inga under graviditeten, hade bra värde då.
  • Äldre 21 Mar 12:15
    #39

    Blutsaft är också jättebra, mindre biverkningar än järntabletter, finns på hälsokost.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 21 Mar 12:19
    #40
    stresss skrev 2009-03-21 12:15:19 följande:
    Blutsaft är också jättebra, mindre biverkningar än järntabletter, finns på hälsokost.
    Det pratade en kompis till min mamma om, är det också järnrikt?
  • Anonym (Puls)
    Äldre 21 Mar 12:28
    #41
    Anonym (Puls) skrev 2009-03-21 11:40:40 följande:
    Att ha hög puls ger i sin tur oro och då kan pulsen fortsätta vara hög. Jag tar det som att du har en "stresspuls"..Nyförlöst, oro över din puls m.m orsakar hög puls.Jag tycker du ringer till VC på måndag och ber om ett Hb, EKG å vilopuls
    Mitt tips
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 21 Mar 12:30
    #42

    Anonym (Puls) skrev 2009-03-21 12:28:52 följande:


    Mitt tips
    =) Ska göra det, ringa Mvc =)
  • Eisa
    Äldre 21 Mar 12:39
    #43
    Anonym skrev 2009-03-21 12:19:14 följande:
    Det pratade en kompis till min mamma om, är det också järnrikt?
    Ja fast tabletter är effektivare
    12.34
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 23 Mar 17:36
    #44

    Inget problem med HB:et eller blodsockret, tog blodtryck igen för och kolla pulsen och den låg på 131 =| Inte bra inte bra. Tog tre rör med blod också som ska skickas iväg på analys, kolla blodstatus och om det är sköldkörteln som spökar. Men kan man ha dom symptomen som jag har då? Yrsel och hög puls. Min BM sa att det lät som det eftersom jag rasat i vikt också på så kort tid samt att jag svettas och skakar.

  • Äldre 20 Jun 00:22
    #45

    Hejsan TS!
    Ett bra tag senare nu...
    Men är mycket nyficken på vad du har fått för svar mm?
    Hade problem med sköld körteln när jag var gravid. Exakt snart 1 år sedan...
    Fick sluta äta tableter för värderna stabiliserade sig...

    Efter förlossningen i December så har jag för mig att jag var ok.
    Vid års skifet nu så fick jag yrsel och högre puls...
    Alla tester de gjort hittils har varit bra. Å ingen vet varför jag går runt med detta

    Så lite nyfiken på hur de har gått för dig och vad dom sejer?
    M.V.H. dj zap


    * Lone 2005 * Ida 2007 * Anne 2008 *
  • skypig­veon
    Äldre 20 Jun 11:32
    #46

    Du kan ha fått hypertyreos...då skölkörteln producerar för mycket hormoner. Då får man hög puls..jag hade runt 100 i vilopuls och när jag bara stälde mig upp så låg den genast på 120...gå till vårdcenrtralen å be dem ta sköldkörtelprover. Dert är inte bra att gå runt med så hög vilopuls...det sliter på hjärtat...

  • skypig­veon
    Äldre 20 Jun 11:34
    #47
    Anonym skrev 2009-03-23 17:36:16 följande:
    Inget problem med HB:et eller blodsockret, tog blodtryck igen för och kolla pulsen och den låg på 131 =| Inte bra inte bra. Tog tre rör med blod också som ska skickas iväg på analys, kolla blodstatus och om det är sköldkörteln som spökar. Men kan man ha dom symptomen som jag har då? Yrsel och hög puls. Min BM sa att det lät som det eftersom jag rasat i vikt också på så kort tid samt att jag svettas och skakar.
    Oops..såg inte att du redan svarat...ja det låter onekligen som HYPERTYREOS! Struma = för mycket sköldkörtelhormon..då får du medicin! Lycka till!
  • Äldre 20 Jun 15:31
    #48

    har du fått veta vad det beror på? jag fick för 2 år sedan hög puls, minst 100 i vilo och hjärtklappning, yrsel med svimningskänsla samt darrningar i ca 6 månader. efter mååånga läkarundersökningar,akutbesök och hjärtkontroller visade sig att allt berodde på stress.

  • Äldre 20 Jun 16:11
    #49

    Hur behandlades de sedan då?
    Om man får fråga?
    Min yrsel kommer å går hela tiden...
    Tror att den är mycket inbilad å kommer när jag tänker på de mycket, så jag försöker hitta på massa annat så jag glömmer de

    Pulsen e bara hög den med ibland.
    Men jag har pulssänkande tableter hemma ifall jag behöver de...
    Min puls går upp till 112 som vanligast.


    * Lone 2005 * Ida 2007 * Anne 2008 *
Svar på tråden Farligt med hög puls?