• Äldre 22 Mar 21:48
    628 visningar
    12 svar
    12
    628

    Vikten av back-up!

    Var nyligen tvungen att installera om min dator...

    Sparade alla filer från "Mina dokument" på ett USB-minne... Hade lite bråttom, så jag glömde en sak! Jag hade en hel del foton i datorn som sparats i "kamerans mapp". Just DEN mappen missade jag ta med till back-upen! *arg på mig själv" Foton från två semesterresor - BORTA, ett otal vardagsbilder - BORTA, kompisens bröllopsbilder - BORTA...

    Tips till er som ännu inte kommit underfund med vikten av back-up! Gör det - ofta! Spara filerna på USB-minne eller bränn en CD!

    Spara viktiga saker på "rätt ställe" så du lätt hittar dem när du ska göra back-up!

  • Svar på tråden Vikten av back-up!
  • humle8­2
    Äldre 22 Mar 21:51
    #1

    extern hårddisk, räcker det?

    vår dator kraschade juast, glömde spara de snaste bilderna och blev ledsen, hade raderat bilderna på kameran...trodde jag!!

    som tur var visar det sig att jag råkat komma åt spärr-knappen på minneskoret, dvs att de aldrig raderades. 1000 bilder

  • Äldre 22 Mar 21:52
    #2
    humle82 skrev 2009-03-22 21:51:16 följande:
    extern hårddisk, räcker det?
    Det beror på ambitionsnivå. Jag skulle säga nej.
  • Äldre 22 Mar 21:58
    #3
    humle82 skrev 2009-03-22 21:51:16 följande:
    extern hårddisk, räcker det?vår dator kraschade juast, glömde spara de snaste bilderna och blev ledsen, hade raderat bilderna på kameran...trodde jag!!som tur var visar det sig att jag råkat komma åt spärr-knappen på minneskoret, dvs att de aldrig raderades. 1000 bilder
    Grattis till bevarade bilder! Jag har ingen erfarenhet av extern hårddisk... Men jag kan tänka mig att det nog kan "köra ihop sig" på en sådan också.
  • humle8­2
    Äldre 22 Mar 23:34
    #4

    jag har hör att externa också kan krascha...
    jag har inga drivrutiner till min där jag har alla bilder sen år tillbaka, dne hittar inte dom själv, men det borde ju bara vara att ladda ner från hemsidan eller så.

  • humle8­2
    Äldre 22 Mar 23:35
    #5
    annsedi skrev 2009-03-22 21:58:08 följande:
    Grattis till bevarade bilder! Jag har ingen erfarenhet av extern hårddisk... Men jag kan tänka mig att det nog kan "köra ihop sig" på en sådan också.
    tack, ja det var ju några iaf.
    vet inte hur många bilder jag förlorat pga datorer som kraschat och problemen började när VISTA drog igång, tre datorer med vista har kört ihop sig av nån anledning.
  • Äldre 23 Mar 00:41
    #6
    humle82 skrev 2009-03-22 23:34:01 följande:
    jag har hör att externa också kan krascha... jag har inga drivrutiner till min där jag har alla bilder sen år tillbaka, dne hittar inte dom själv, men det borde ju bara vara att ladda ner från hemsidan eller så.
    Givetvis kan en extern hårddisk också krascha. Sannolikheten att det ska ske samtidigt som hårddisken i din dator är dock tämligen liten.

    Däremot så finns det ju risk för inbrott, brand etc där både extern hårddisk och dator kan komma att förstöras.

    Så lämpligen använder man sig av ytterligare ngn form av backup som förvaras på annan plats.
  • Äldre 23 Mar 09:22
    #7

    Har lagt över allt viktigt (all musik, filmer, dokument och foton) på extern hårddisk men också bränt ut alla bilder och de allra viktigaste dokumenten på skivor! Har också lyckats bli av med foton tidigare, närmre 2000 bilder... Så numera är jag dubbelt försäkrad om att inget händer! Borde kanske skaffa ett bankfack och lägga skivorna i också?

  • Äldre 23 Mar 10:58
    #8
    Hera78 skrev 2009-03-23 09:22:15 följande:
    Har lagt över allt viktigt (all musik, filmer, dokument och foton) på extern hårddisk men också bränt ut alla bilder och de allra viktigaste dokumenten på skivor! Har också lyckats bli av med foton tidigare, närmre 2000 bilder... Så numera är jag dubbelt försäkrad om att inget händer! Borde kanske skaffa ett bankfack och lägga skivorna i också?
    Ja, extern hårddisk, någon typ av lagring på nätet, samt att ha en kopia bankfack är att rekomendera, det är så jag kör min backuplösning hemma
  • Äldre 23 Mar 17:28
    #9

    Kan du tipsa om nåt ställe på nätet där man kan lagra?

  • Äldre 23 Mar 20:58
    #10
    Sinova skrev 2009-03-23 17:28:46 följande:
    Kan du tipsa om nåt ställe på nätet där man kan lagra?
    www.jungledisk.com/
  • Äldre 23 Mar 21:21
    #11
    Sinova skrev 2009-03-23 17:28:46 följande:
    Kan du tipsa om nåt ställe på nätet där man kan lagra?
    har du msn så har du 25 Gb gratis lagring på skydrive
  • Äldre 24 Mar 08:03
    #12

    Tack, ska kolla upp de där.

Svar på tråden Vikten av back-up!