• minson­ochjag
    Äldre 24 Mar 08:25
    23568 visningar
    14 svar
    14
    23568

    hur tjuvar man tomater?

    För ett par år sedan sådde vi tomater hemma. Vi bor i lägenhet med balkong. Det var helt galet fullt med plantor hemma innan det slutligen var dags att plantera ut och ge bort. Tyvärr blev jag lite besviken. Det kom inte så jättemånga tomater och de var rätt så "smala"plantorna. I år tänkte jag ge det ett nytt försök och har hört att man ska tjuva plantorna. Men jag har ingen aning om vad det är för något som ska plockas bort. Någon som har en bra länk eller nåt med bilder så det blir lite tydligare att se vad som ska "tjuvas"?

    Tack

  • Svar på tråden hur tjuvar man tomater?
  • Kålrot
    Äldre 24 Mar 08:47
    #1

    Man nyper av sidoskott, de som kommer vid bladfästena.
    Om de drar iväg på längden kan man nypa av toppen också så att de tomater som kommit hinner mogna.
    Tomater vill ha mycket vatten, näring och värme!

  • Äldre 24 Mar 09:49
    #2

    Du kan få plantorna lite lägre och kraftigare genom att vid varje omplantering sätta rotklumpen längst ner i nya krukan, dvs så stammen hamnar delvis under jord.

  • Emils
    Äldre 25 Mar 11:09
    #3

    Vilken bra tråd Jag vill också ha en bild på vad som ska "tjuvas"

  • Emils
    Äldre 25 Mar 11:09
    #4

    Har sått massor med tomater men vågar inte ta ngt innan jag vet precis vad som ska "tjuvas"

  • Skarpa
    Äldre 25 Mar 11:10
    #5

    Det är inte alla tomatsorter som ska tjuvas heller, så kolla upp det först


    Alla tiders fenomen: åka cykel utan ben!
  • Kålrot
    Äldre 25 Mar 11:17
    #6

    Man tjuvar de vuxit upp en del, blir de långa och taniga från början kanske de står för mörkt och/eller för varmt. Då brukar alla sorters småplantor bli långa och taniga.

  • minson­ochjag
    Äldre 25 Mar 19:49
    #7

    Hej och tack för svaren,

    måste vara lite tjatig bara. är det extra-knoppar som slår ut från stjälken, bredvid de vanliga bladen...eller? Det står iaf på påsen att den sorten jag sått ska tjuvas. Ska försöka fråga runt lite om nån jag känner vet hur man gör. Blir så osäker. Vill inte plocka av fel blad.

    Men tack så mycket för svaren ändå

    Nu ska jag knoppa. är helt slut...men hann med att kika in här en liten sväng.

    Sov gott

  • Äldre 25 Mar 19:53
    #8

    Tjuvarna tittar upp precis ovanför bladen, i vecket mellan blad och stam.

  • Emils
    Äldre 28 Mar 09:48
    #9

    Hittade en bra bild:

    www.odla.nu/forums/index.php&hl=tjuva+tomat

  • Äldre 28 Mar 09:52
    #10

    Busktomater däremot brukar man inte tjyva.

  • Äldre 18 Jul 08:52
    #11

    Tjyva tomatplantor, vad ÄR det ??  Trädgårdsmästartrix som är så hemligt att det ej kan visas på bild,

    Tjyva tror jag är att man delar på plantan men HUR ????

    Mvh   Lisa   

  • Äldre 18 Jul 09:02
    #12
    rödtrynet skrev 2013-07-18 08:52:54 följande:
    Tjyva tomatplantor, vad ÄR det ??  Trädgårdsmästartrix som är så hemligt att det ej kan visas på bild,

    Tjyva tror jag är att man delar på plantan men HUR ????

    Mvh   Lisa   

    Tjuva tomatplantor är när man tar bort sidogrenar som börjar växa ut vid bladfästena. Plantan orkar inte med att bli hur stor som helst, därför tar man bort grenarna. Det är ju tomaten man vill ha, inte en enda stor planta.
  • boande­rsson
    Äldre 18 Jul 09:07
    #13
    Emils skrev 2009-03-25 11:09:00 följande:
    Vilken bra tråd Jag vill också ha en bild på vad som ska "tjuvas"
  • Äldre 18 Jul 09:11
    #14

    Scrolla ner på den här sidan så hittar ni bra bilder på tjuvskott: http://framsnacka.wordpress.com/2011/05/14/vaxthus-sarskilt-om-tomater/

Svar på tråden hur tjuvar man tomater?