• Anonym (Kaffedraken)

    Någon här som äter Mirtazapin?

    Någon här som äter Mirtazapin?

    Kombinerar ni de med någon annen medicin?
    Har ni fått några biverkningar?

    Min läkare vill sätta in Zyprexa också men känner mig tveksam till det... Äter redan Atarax till kvällen och känner att det nog räcker.

    Man blir ju helt zombiefierad av medicinerna anser jag.
    Kan inte jobba eller umgås med vänner för jag blir så trög.
    Dessutom tappar man ju all socialt umgänge då man inte får dricka när man äter Mirtazapinen.
    Inte så att jag Måste dricka för att ha kul men ett glas vin eller två en lördag vill jag kunan unna mig för att det är gott. Itsället för en godispåse liksom.

  • Svar på tråden Någon här som äter Mirtazapin?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har ätit den tills för en vecka sedan. Jag tog från början en hel men fick minska till en halv för jag var så trött konstant. Sedan fick jag svår muntorrhet. Jag vaknade flera gånger per natt och munnen var som en öken. En annan biverkning jag fick var att jag gick upp 18 kg på 5-6 veckor. Det var inte skoj. Jag tar även sertralin. Men nu håller jag på att byta ut medicinerna. Jag ska ta lamotragin istället som är en epilepsi medicin som fungerar bra som humörstabiliserare. Så jag har slutat helt med mirtazapinen och när jag har trappat upp lamotriginen till rätt dos så ska jag även sluta med sertralinen.

  • Anonym (Kaffedraken)

    18 kilo på 6 veckor?
    Hur?
    Åt du kontant eller var det bara som om kilon kom av sig själv?
    Jag känner ett konstigt hål i magen som man kan fylla på hur mycket som helst... känns jätte jobbigt.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag var konstant hungrig och sedan sov jag mycket. Ingen bra kombination att bara äta och sova. Sedan är medicinen käänd för att ha viktuppgång som biverkning.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Fy...
    Jag vill verkligen inte gå upp av denna medicin,
    Det räcker med de kilon jag har.
    Finns det någon annan som inte har samma effekt?
    Är denna värst eller?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Har ätit Mirtazapin i över 1½ år. Pga att jag inte kan sova.. Tog den till natten. Kan nog säga att den räddade mit liv. Har även Cymbalta som jag tar på morronen.. Biverkningarna jag fick av Mirtazapinen var "restlesslegs" alltså ofrivilliga ryckningar i benen.. Fick därför byta till Mianserin, vilket funkar bra.. om du tar din Mirtazapin på morronen, tycker jag du ska höra med läkaren om det inte går lika bra att ta den på kvällen, då får du sova gott och känner dig inte trög och zombi.. Ang alkohol så är det ju inte rekomenderat att dricka under pågående behandling.. Men jag tar mig ett glas vin eller nån öl ibland trotts medicineringen..
    Ang "Anonym" som ökade i vigt.. Jo det gjorde jag med.. Fick ett otroligt mat begär då jag började med Mirtazapin.. MEN om man vet om det så kan man själv se till att inte vräka i sig allt som finns tillgängligt..

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag åt mirtazapin o drygt en månad. På den tiden gick jag upp 15 kg! Slutade för några månader sedan, men har bara gått ner några kilo. INTE kul. Kombinerade den m fluoxetin, propavan, oxascand och xanor vid behov.

    Jag åt inte mer när jag började med medicinen, gick upp i vikt iaf

  • Anonym (Kaffedraken)

    hej!
    förstår precis din oro men jag kan säga att denna medicin räddade mitt liv. i början blir man otroligt seg och trött och tyvärr också MYCKET hungrig. men detta är övergående, har nu ätit mirtazapin i fem år och aldrig någonsin varit så stabil i humöret osv som nu. däremot gäller det att ha förmåga att stå emot impulsen att äta hela tiden...man får liksom ingen mättnadskänsla. det är nog det enda riktigt negativa med medicinen...men å andra sidan, vilket är bäst, må bra psykiskt eller lägga på sig ett par kg?
    tycker iaf du ska stå ut denna första tiden, sedan kommer du märka en enorm skillnad!
    kvällen är det bästa att ta den, dock inte FÖR sent, då blir man trött dagen efter!
    angående alkohol så kan det vara klokt att ta det lugnt i början, men nu festar jag som vanligt. upplevde i början att alla negativa känslor gärna kom fram när jag drack, och kunde till och med bli aggressiv. dock kan jag märka att jag fortare blir trött nu när jag dricker och måste känna av på ett annat sätt hur mycket jag kan dricka! men det behöver ju inte vara negativt i sig! =)
    lycka till!

  • Anonym (Kaffedraken)

    och förresten, jag äter 45 mg mirtazapin till kvällen och kombinerar med 10 mg citalopram tillmorgonen!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag äter 40 mg citalopram på morgonen och 7,5 mg mirtazapin på kvällen.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag med inlägg 1 och 3.
    Jag kan tillägga att jag tänkte på vad jag åt och åt inget godis, chips eller kakor. Jag åt inte fler gånger/dag utan jag åt lite mer vid varje måltid. Så jag kan nog inte påstå att jag åt mig upp de 18 kg:na. Jag har lyckats gå ner 15kg. Men det har varit jobbigt. Det har varit mycket träning och verkligen se till att inte äta något onyttigt och enbart en liten portion per måltid.
    Jag fick också en otroligt kort stubin i början av medicineringen. Jag var så trött och seg att det nästan räckte att barnen tittade på mig så exploderade jag. Det hände att jag satt rakt upp och ner och somnade medans jag höll på med saker. Somnade en gång medans jag satt och pratade med en kompis. Somnade flera gånger när jag satt och åt lunch. Men det blev bättre med tiden. Även min korta stubin försvann när jag vant mig vid medicinen. Så de försat månaderna är nog jobbigast tills kroppen har vant sig.

Svar på tråden Någon här som äter Mirtazapin?